Trots riksdagens stöd redan 2017 och en utredning på regeringens bord sedan 2018 står frågan still. Utredningen har inte remitterats och lagskyddet har ännu inte blivit verklighet. Nu kräver Transporthistoriskt Nätverk handling och att det rörliga kulturarvet får det lagskydd det förtjänar, annars riskerar Sverige att förlora omistliga kulturvärden.
Torsdagen den 26 juni klockan 14.00–14.45 samlar nätverket representanter från riksdagen och civilsamhället i sal B14, Campus Gotland, Cramérgatan 3, för att diskutera hur vi säkerställer framtiden för Sveriges historiska transportmedel – från veteranflygplan och ånglok till fartyg och klassiska bilar.
Stor väljargrupp vill se stärkt lagskydd
– Genom att samarbeta tillsammans med organisationerna för övriga historiska transportmedel blir det tydligt att vi representerar en stor väljargrupp. Bara inom nätverket finns över 350 000 medlemmar som gärna vill se ett stärkt lagskydd för hela det rörliga kulturarvet, säger Malin Erlfeldt, sakkunnig inom kulturarvsfrågor på Motorhistoriska Riksförbundet och samordnare i Transporthistoriskt Nätverk. Almedalsveckan är ett bra forum för att nå ut med vår fråga!
Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF
Detta är Transporthistorisk Nätverk
I nätverket ingår förutom Motorhistoriska Riksförbundet:
- Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd
- Båthistoriska Riksförbundet
- EAA Sverige
- Järnvägshistoriska Riksförbundet
- Museibanornas Riksorganisation
- Svensk Flyghistorisk Förening
- Sveriges Segelfartygsförbund
- Sveriges Ångbåtsförening
- Vagnhistoriska Sällskapet
- Åkerhistoriska Sällskapet.
Tillsammans företräder organisationerna 353 580 medlemmar. Klicka här eller på bilden för att läsa mer om nätverkets arbete. Här ser du även årets presentationsbroschyr.
Följ och gilla Transporthistorisk Nätverk
Följ senaste nytt på Transporthistoriskt Nätverks egna sida på Facebook! Klicka här eller på tummen för att hamna rätt.


Lämna en kommentar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.