Transporthistoriskt Nätverk

Kunskap! Kulturarv! Besöksnäring!

”Tillsammans företräder organisationerna 359 200 medlemmar.”

Transporthistoriskt Nätverk bildades 2012 då organisationerna som företräder det rörliga kulturarvet konstaterade att man hade liknande utmaningar. Målsättningen är att tillsammans lyfta frågeställningar och driva påtryckningar som påverkar bevarandet och användandet av det rörliga kulturarvet. Detta sker till exempel genom politikeruppvaktning och dialog med myndigheter.

Till skillnad från det traditionellt markbundna kulturarvet saknar det rörliga kulturarvet – äldre transportmedel till lands, sjöss och i luften – ett lagfäst skydd. Transporthistoriskt nätverk har sedan starten haft som huvudfråga att verka för ett sådant.

Organisationerna bakom

ThNs organisation omfattar idag en styrgrupp och fyra arbetsgrupper som arbetar med politiker- och myndighetskontakter, remissvar och skrivelser, kommunikation samt evenemang. Rollen som arbetsgruppernas samordnare innehas av Malin Erlfeldt, Motorhistoriska Riksförbundets sakkunniga inom kulturarvsfrågor. I styrgruppen ingår MHRFs verksamhetschef Karl Ask.

I nätverket ingår förutom MHRF även Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd, Båthistoriska Riksförbundet, EAA Sverige, Järnvägshistoriska Riksförbundet, Museibanornas Riksorganisation, Svensk Flyghistorisk Förening, Sveriges Segelfartygsförbund, Sveriges Ångbåtsförening, Vagnhistoriska Sällskapet och Åkerhistoriska Sällskapet. Tillsammans företräder organisationerna 359 200 medlemmar.

Grundbultarna för Transporthistoriskt Nätverk

Definition transporthistoriskt kulturarv

Transporthistoriskt kulturarv definieras:  Det rörliga, fasta och immateriella arvet avseende föremål och företeelser till havs, i luften, på väg och på räls.

ThNs uppdrag

Transporthistoriskt Nätverk uppdrag är att verka för att det transporthistoriska kulturarvets artefakter (föremål och kunskap) kan bevaras, användas och utvecklas.

ThNs strategi

Transporthistoriskt Nätverk ska verka för att svenska myndigheter tar hänsyn till det transporthistoriska kulturarvets föremål. Syftet är att skydda föremålen från att förstöras eller skadas som en följd av myndigheter utövande av sina uppdrag.

THNs bevarandestrategi

Transporthistorisk Nätverks bevarandestrategi utgår från att det samlade transporthistoriska kulturarvets artefakter bara kan bevaras genom civilsamhällets försorg genom att fortsatt användas i samhället samt utvecklas i samklang med detta.

Transporthistorisk Nätverk arbetar för en ökad kunskap och kunskapsspridning om historiska transportmedel i syfte att främja detta kulturarv. För att dessa kunskaper ska kunna traderas krävs ett mängdbevarande och att såväl enskilda som myndigheter visar dessa hänsyn och aktsamhet.

På så sätt kan gårdagens föremål visas upp i sin rätta kulturarvsmiljö till glädje för dagens och kommande generationer.

Bevara oss väl!

Svenska myndigheter ska i sin verksamhet visa hänsyn och vid en åtgärd skaffa sig den kunskap och vidta de försiktighetsmått som behövs med hänsyn till åtgärdens art och omfattning.

En åtgärd får aldrig vara mer långtgående än vad som behövs och får vidtas endast om det avsedda resultatet står i rimligt förhållande till den skada eller olägenhet som kan antas uppstå för det transporthistoriska kulturarvets artefakter och dess beskyddare.

Syftet är att förebygga, hindra eller motverka att åtgärden avsiktligt eller oavsiktligt leder till sådan skada eller olägenhet.

ThNs hållbarhetsstrategi

Transporthistoriskt Nätverks hållbarhetsstrategi innebär att var och en som förvaltar det transporthistoriska kulturarvet ska visa hänsyn och vidta åtgärder till skydd för dessa artefakter, hälsa och miljö.

  • Föremålen ska förvaras på ett ändamålsenligt sätt och platsen hållas i ett vårdat skick
  • Arrangemang ska genomföras med lägsta möjliga påverkan på miljö och hälsa
  • Driv- och smörjmedel ska väljas med omsorg för minsta möjliga miljöpåverkan med beaktande av drivaggregats konstruktion utan risk för driftstörningar
  • Avfall som uppkommer i arbetet med att bevara liksom när föremålen används ska hanteras på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt.

För övrigt anser ThN

  • att våra äldre transportmedel alltid ska skyddas vid lagstiftning.
  • att våra svenska myndigheter därmed åläggs att alltid ta hänsyn till vårt transporthistoriska kulturarv så att det fortsatt kan bevaras, utvecklas och användas, nu och i all framtid!

Läs mer om ThN

Transporthistoriskt Nätverk deltar sedan flera år i politikerveckan i Almedalen. Klicka på bilden för att läsa mer om nätverkets arbete i årets presentationsbroschyr.

Följ och gilla ThN

Följ senaste nytt på Transporthistoriskt Nätverks egna sida på Facebook! Klicka här eller på tummen för att hamna rätt.