Den 17 februari presenterade skuggrapportörerna, parlamentarikerna Gieseke (PPE/Tyskland) och Saudargas (EPP/Litauen), från Europaparlamentets utskott för miljö, miljö och IMCO-utskottet (inre marknaden och konsumentskydd), deras utkast till en första rapport om End-of-Life-Vehicle. Ett återkommande tema under hela kommittémötet var behovet av att skydda historiska fordon inklusive ett uttalande från EU-kommissionen om att historiska fordon är undantagna från den föreslagna förordningens tillämpningsområde.
Nästa steg i lagstiftningsprocessen är en period med ändringsförslag till rapporten, följt av en omröstning i utskotten under juni månad. Ärendet kommer därefter att gå vidare till parlamentets plenum för ändringsförslag/slutligt antagande i september. Parallellt med detta arbetar medlemsstaterna för att nå en ståndpunkt i EU-rådet. Därefter kommer både parlamentet och rådet att inleda förhandlingar för att enas om den slutliga lagtexten.
MHRF företräder Sverige i FIVA
Fédération Internationale des Véhicules Anciens arbetar tillsammans med Europaparlamentets ledamöter för att se till att historiska fordon skyddas på ett adekvat sätt i den nya lagen om uttjänta fordon, ELV (End-of-Life Vehicles). De nationella förbunden uppmanas att dela med sig av FIVA:s rekommendationer till sina nationella ledamöter och regeringar. Den svenska fordonshistoriska rörelsens företrädare i FIVA är Motorhistoriska Riksförbundet.
Fler ELV-frågetecken
Nätverk på gemensam väg fortsätter proaktivt sin dialog med de svenska parlamentarikerna med förslag på förbättringar för historiska fordon i linje med FIVA:s position.
– Fordon inom motorsport, fordon hos samlare och museer och att den som önskar reparera sitt fordon ska inte hindras av EU-kommissionens förslag till ELV-förordning, förtydligar Jan Tägt, sakkunnig inom fordon- och regelverksfrågor på MHRF samt talesperson för Nätverk på gemensam väg (som MHRF är en del av).
Tillsammans samlar nätverkets nio organisationer över 800 000 personer och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare.
Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF (som översatt ur FIVA:s nyhetsbrev EU monthly Update February 2025)
FIVA och ELV i EU
FIVA samarbetar med de viktigaste ledamöterna som arbetar med ELV-ärendet för att se till att historiska fordon är helt skyddade i den kommande lagen. Du kan ta del av FIVA:s ställningstagande här.
FIVA arbetar också med påverkansarbete på nationell nivå. Det är viktigt att notera att den parlamentariska gruppen för fordonsarv i den tyska förbundsdagen (parlamentet) har offentliggjort FIVA:s färdplan som en del av protokollet från vårt senaste möte i Berlin i november.
Riskerna för det rullande kulturarvet räknades upp på FIVA:s årsmöte i mitten av november 2024 när FIVAs Legislation Commission presenterade sitt arbete (2 timmar 19 minuter in i klippet). Mest överhängande är ELV. I samband med detta lyfte och lovordade FIVA:s man i Bryssel, Gabriel Lucemberri från EPPA, i sitt anförande (2 timmar 33 minuter) Motorhistoriska Riksförbundets föredömliga arbete när det gäller att upplysa Sveriges EU-parlamentariker om riskerna med ELV (2 timmar 44 minuter).
MHRF och FIVA
Fédération Internationale des Véhicules Anciens, FIVA, representerar ägarna av historiska fordon i kontakter med EU:s olika beslutande organ samt FN och andra internationella sammanslutningar.
Motorhistoriska Riksförbundet är medlem i FIVA, som är den samlade globala kraften för den fordonshistoriska rörelsens intressen. FIVA grundades 1966 och verkar under devisen ”protection, preservation and promotion”. Det vill säga att skydda bevara och främja det fordonshistoriska kulturarvet. FIVA är vårt viktigaste internationella organ för våra historiska fordon med nationella medlemsförbund från över 80 länder som tillsammans omfattar flera miljoner entusiaster av historiska fordon.
Klicka här eller på logotypen för att läsa mer om MHRF:s internationella arbete via FIVA. Via länken hittar du även tidigare FIVA EU monthly Updates.
Läs mer om ELV (End-of-Life Vehicles)
EU:s förslag till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Klicka här eller på löpsedeln för att läsa mer om riskerna med ELV med ELV.
Nätverk på gemensam väg
Nätverket består av:
- American Car Club Sweden (ACCS)
- Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF)
- Riksförbundet M Sverige
- Svenska Bilsportförbundet (SBF)
- Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO)
- Sveriges Motorcyklister (SMC)
- Svenska Motorsportförbundet (Svemo)
- Swedish Street Rod Association (SSRA)
- Teknisk support till amatörbyggare (TESTA)
Missa inga ELV-nyheter!
Följ Motorhistoriska Riksförbundet på Facebook för att inte missa senaste nytt i ELV-frågan! Alla nyheter i sin helhet med tillhörande fördjupningar finns samlade på mhrf.se. I MHRF:s pressrum hittar du medias bevakning av bland andra denna fråga.




Lämna en kommentar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.