I mötet i Strasbourg den 17 juni, med bland andra representanter från Fédération Internationale des Véhicules och Motorhistoriska Riksförbundet, rapporterade den tyska EU-parlamentarikern Jens Gieseke glädjande att majoriteten i Europaparlamentet i dagarna innan hade tagit ställning i flera för fordonsägarna viktiga frågor. Deras ståndpunkt är att;
- historiska fordon (utifrån FIVA:s definition) och deras reservdelar ska vara undantagna
- ägaren av ett fordon ska bestämma själv om ett fordon är avfall och
- vad det får kosta att reparera fordonet ska ägarna själva att bestämma.
Det är sammantaget ett stort och viktigt framsteg i den fortsatta processen om ELV-förslaget, där Motorhistoriska Riksförbundet kommer att stötta förslaget i förhandlingarna med rådet.
– Skulle detta bli verklighet kommer ägaren ha en större rätt och samma problematik som vi haft i Sverige tidigare inte inträffa, sammanfattar Motorhistoriska Riksförbundets verksamhetschef Karl Ask mötet i Strasbourg.
Hårt arbete på EU-nivå
Sverige, som drivit ELV-frågan, vill tacka FIVA för deras hårda arbete på EU-nivå för de historiska fordonen som även innefattar Youngtimers. Det gemensamma arbetet visar sig komma alla fordonsägare till nytta! MHRF riktar ett särskilt stort tack till Frank Lesche, assistent till Lange, som ordnade mötet.
Arbetet i Europaparlamentet har pågått intensivt det senaste halvåret där flera tusen ändringsförslag har behandlats av Jens Gieseke och medrapportören Paulius Saudargas i dialog med de tre parlamentsutskotten. Här har FIVA:s, MHRF:s och Nätverk på gemensam vägs intensiva lobbyarbete och dialog med de svenska EU-parlamentarikerna fått fullständigt genomslag. MHRF riktar ett varmt tack till alla svenska parlamentariker och deras kanslier som bidragit till att göra skillnad!
Tre avgörande ELV-regler
På mötet den 17 juni lyfte Jens Gieseke de tre helt avgörande regler som majoriteten i EU-parlamentet nu ställt sig bakom. Dessa är:
- Historiska fordon och delar till dessa ska undantas.
I EU-kommissionens förlag undantas enbart fordonen. Att parlamentet lägger till att även delar ska vara undantagna fredar försäljningen av dessa och utgör en förutsättning för det rörliga kulturarvet bevarande, användande och utveckling och är helt i linje med de framställningar som FIVA och MHRF gjort.
- Fordonsägaren rätt till sin egendom ska värnas.
I EU-kommissionens förslag finns bindande och indikativa kriterierna som ska tillämpas för att fastställa om ett fordon är begagnat eller uttjänt. Ett fordon som anses vara uttjänt ska skyndsamt skrotas av ägaren. Parlamentet motsätter sig en sådan rättstillämpning med hänvisning till den lagstadgade äganderätten. Som princip fredar ståndpunkten alla fordon. Äganderätten har varit den centrala frågan som FIVA, MHRF och Nätverket på gemensam väg drivit hårdast och där nätverket så sent som i maj tillskrev samtliga 720 EU-parlamentariker att: ”fordon och fordonsdelar som ägaren eller innehavaren inte avser att göra sig av med bör undantas från obligatorisk behandling som uttjänt avfall.”
- Vad fordonsägaren spenderar på sitt fordon ska inte utgöra skäl för att bedöma fordonet som uttjänt.
Parlamentet föreslår att EU-kommissionens förslag att ett fordon ska anses uttjänt och skyndsamt skrotas när; ”Fordonet är ekonomiskt irreparabelt om dess marknadsvärde är lägre än kostnaden för de nödvändiga reparationerna för att i unionen återställa det till ett tekniskt tillstånd som skulle vara tillräckligt för att erhålla ett trafiksäkerhetsintyg i den medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen”, tas bort.
EU-parlamentet har även gjort många mindre justeringar till det väsentligt bättre för att minska bördan för fordonsägarna. Parlamentets position, den allmänna riktlinjen, kommer i höst utgöra en viktig hörnsten när kommissionen, rådet och parlamentet ska förhandla om den slutliga texten i ELV-förordningen.
Jan Tägt sakkunnig fordon och regelverk MHRF

Foto: Frank Lesche
Mötet i Strasbourg
Från vänster Bert Pronk (FEHAC), Johann König (ADAC), Lars Genild (FIVA, Legislation Commission president), Karl Ask (MHRF), Felix Kubitschek (EPPA) och Wolfang Kugele (ADAC).
Läs mer om FIVA
… och Motorhistoriska Riksförbundets internationella arbete kan du läsa mer om här eller klicka på bilden intill!
Läs mer om ELV (End-of-Life Vehicles)
EU:s förslag till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Klicka här eller på löpsedeln för att läsa mer om riskerna med ELV.
Missa inga ELV-nyheter!
Följ Motorhistoriska Riksförbundet på Facebook för att inte missa senaste nytt i ELV-frågan! Alla nyheter i sin helhet med tillhörande fördjupningar finns samlade på mhrf.se. I MHRF:s pressrum hittar du medias bevakning av bland andra denna fråga.



Lämna en kommentar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.