MHRF har svarat på Transportstyrelsens remiss ”TSF 2024-135, Förslag till ändring i kontrollbesiktningsföreskrifterna med följdändringar i andra föreskrifter”. I remissvaret lyfter vi grundprincipen att ett fordon ska kontrolleras och godkännas mot de krav som gällde när det tillverkades och sattes på marknaden, med senare tillåtna eller godkända ändringar, dispenser och gynnande beslut.
MHRF ställer sig bakom att fordon kontrolleras med en viss regelbundenhet och vid vägkanten. En fortsatt utveckling och förenkling av de regelverk som styr kontrollerna är välkommen, men förändringarna måste vara tydliga, väl avvägda, motiverade och godtagbara. Fordonsägaren behöver förstå vad som avses och kan förväntas i samband med en kontroll och samhällsnyttan måste vara tydlig och väl avvägd.
MHRF föreslår:
- en rullande åldersgräns för besiktningsbefrielse av historiska fordon i stället för en fast årsmodellsgräns
- en periodicitet upp till fem år för de fordon som inte omfattas av befrielsen med en kompletterande kontroll i samband med ägarbyte
Men MHRF föreslår att Transportstyrelsen avvaktar med sitt förslag om ändringar gällande befrielse från kontrollbesiktning då frågan bör utredas vidare, bland annat med anledning av brister i konsekvensutredningen, den kommande ELV-förordningen och EU-kommissionens förslag till revidering av besiktningspaketet.
Det är få fordon som är 30 år eller äldre som brukas på allmän väg trots att de inte är i föreskrivet skick, och dessa bör upptäckas vid en vägkantskontroll. Att antalet olyckor skulle minska på grund av upptäckta tekniska fel, eller att utsläppen skulle bli mindre med det vägtrafikarbete som de historiska fordonen utför, har inte påvisats och bör inte vara ett skäl till att ändra vilka fordon som undantas från kontrollbesiktning.
Transportstyrelsen föreslår ändring av polisers behörighet och kompetens vid vägkantskontroller. Detta, tillsammans med kompletterande regler för bärande delar (t ex balkar och infästningar) samt nya krav på nivåreglerade fjädringssystem, kan tillämpas vid alla vägkantskontroller. Då kan man fånga upp de få fordon som inte uppfyller kraven. Dessa används sällan, och framför allt samtidigt vid evenemang, så detta bör kunna ske effektivt. Antalet sådana fordon utgör ett litet antal av alla fordon som idag är undantagna och bör inte heller vara ett skäl till att ändra vilka fordon som undantas från kontrollbesiktning.
 
Lämna en kommentar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.