Nedan i korthet utskotten i Europaparlamentets beslut från den 7 juli;
- I en särskilt kraftfull motiverad bestämmelse fastslås att varje ägare har rätt att självständigt bestämma över sin egendom. Det ska vara upp till ägaren att bestämma om fordonet ska skrotas eller är värt att reparera
- Förutom det generella undantag för historiska fordon som fanns med i EU-kommissionens ursprungliga förslag föreslår utskotten att även reservdelar till dem ska undantas. För att bevara Europas kulturarv ska fordon av historiskt intresse undantas från ELV-bestämmelserna vilket särskilt förtydligas i ett motiverande skäl
- Motsvarande generella undantag föreslås även i en lika kraftfull ny motiverad bestämmelse för fordon av speciellt kulturellt intresse, som omfattar fordon som ännu inte är historiska. De kan också undantas om de officiellt ges den statusen i den medlemsstat där de är registrerade. Undantaget förutsätter att fordonen förvaras och används på ett miljömässigt sunt sätt
- Kommissionens och rådets förslag att fordonet är skrot om kostnaden för reparationer överstiger marknadsvärdet har tagits bort i utskottens förslag
- Villkor vid med handel med reservdelar ska bara gälla för kommersiella aktörer.
Fordonsrörelsernas arbete har gett resultat
FIVA:s juridiska kommission har, inte minst med Motorhistoriska Riksförbundets inflytande, lyckats uppnå detta resultat. MHRF uppmärksammade tidigt riskerna med ELV-förslaget för de andra europeiska FIVA-länderna. MHRF var med på ett möte i Strasbourg den 17 juni med bland annat tyska EU-parlamentarikern Jens Gieseke (EPP).
I Sverige har Nätverk på gemensam väg, den gemensamma kraften för bil- och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och -byggare samt motorsportintresserade, jobbat tillsammans för att påverka svenska politiker både i Sverige och i EU och bidragit till att frågan har fått ett brett genomslag.
EU-parlamentet
Kompromissförslaget godkändes av EU-parlamentets utskott för miljö och konsumentskydd, ENVI/IMCO den 7 juli 2025. Förslaget hade förhandlats fram av rapportörerna Jens Gieseke (EPP & Tyskland) och Paulius Saudargas (EPP & Litauen). Förhandlingar har genomförts under första halvåret 2025 baserat på nära 2 000 ändringsförslag från parlamentarikerna som har sammanställts till 28 kompromissändringar. De stora partigrupperna i EU, EPP (M- och KD-grupp), S och D (S-grupp), RE (L- och C-grupp) och ECR (SD-grupp), stödjer förslaget. De har tillsammans 479 av 720 platser i EU parlamentet.
Parlamentets förslag skiljer sig i väsentliga delar, till fordonsägarnas fördel, från kommissionens och rådets förslag. Parlamentets position kommer fastställas i plenum där alla 720 parlamentariker kan delta. Det sker tidigast den 8 september och dagarna därefter då nästa möte är inplanerat. Därefter kan rättsakten, den nya ELV-förordningen, antas om parlamentet och rådet kan enas om de ändringar de var för sig föreslagit. Rådet antog sin allmänna riktlinje den 11 juni 2025. Därför är det viktigt att regeringen – och ytterst statsminister Ulf Kristersson – står upp för förslaget.
Se bilaga med detaljer via länken nedan.
Jan Tägt sakkunnig fordon och regelverk MHRF
Läs mer om FIVA
… och Motorhistoriska Riksförbundets internationella arbete och Fédération Internationale des Véhicules Anciens, där MHRF representerar den svenska fordonshistoriska rörelsen, kan du läsa mer om här.
Läs mer om ELV (End-of-Life Vehicles)
EU:s förslag till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Klicka här eller på löpsedeln för att läsa mer om riskerna med ELV.
Missa inga ELV-nyheter!
Följ Motorhistoriska Riksförbundet på Facebook för att inte missa senaste nytt i ELV-frågan! Alla nyheter i sin helhet med tillhörande fördjupningar finns samlade på mhrf.se. I MHRF:s pressrum hittar du medias bevakning av bland andra denna fråga.
Lämna en kommentar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.