EU-parlamentets kammare i Bryssel.

Foto: wikitravel.org

Behandling av ändringsförslag kring ELV i EU-parlamentet

Det tog EU-parlamentet nästan två år innan det i januari för första gången förhandlade om förslaget till förordning om uttjänta fordon. Å andra sidan tog det bara ytterligare två månader för parlamentet att diskutera ändringar av förordningen.

Den 17 mars, vid ett gemensamt ENVI-IMCO-utskottsmöte i Bryssel, behandlade EU-kommisionen med skuggrapportörerna och parlamentarikerna ett utkast till rapport om cirkularitetskrav för fordonskonstruktion och om hantering av uttjänta fordon. Efter det har ledamöterna lämnat 1 718 ändringsförslag. Dessa behandlades på ett nytt möte den 17 mars.

Många värnade om de historiska fordonen

På mötet var rapportören Paulius Saudargas föredragande. Med- och skuggrapportörer, parlamentariker och kommissionen utvecklade under dryga timmen sina ståndpunkter kring förslagen. På mötet var det många som särskilt värnade om, och ville skydda, såväl de historiska fordonen som tävlingsfordon. Dessa ansåg att laga ett fordon ska vara förbehållet fordonsägaren oavsett kostnad och att det bör räcka med att köpare och säljare är överens vid en fordonsaffär utan inblandning av en särskild fordonsexpert och bedömning om fordonet kan anses uttjänt.

Jan Tägt sakkunnig fordon och regelverk MHRF

Positiva uttalanden från EU-parlamentarikerna

Inte bara de svenska parlamentarikerna uttalade sig positivt om fordon bland andra av kulturellt intresse. I klippet från mötet lyfter EU-parlamentarikern Jonas Sjöstedt (V) den svenska raggarkulturen och bjuder in rapportörerna i parlamentet till Wheels Nationals Norr i Umeå den 28 juni.

Klicka här eller på bilden för att se klippet!

Nätverk på gemensam väg

Bil- och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och -byggare samt motorsportintresserade har en gemensam kraft när fordonsrörelsen samlas i Nätverk på gemensam väg. I nätverket ingår:

810 000 personer

I syfte att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon samlas nu ett flertal av dessa organisationer i ett nätverk. Tillsammans samlar nätverket 810 000 personer och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare! Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbeta för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.

Motorhistoriska Riksförbundet är självfallet en aktiv del av Nätverk på gemensam väg! Klicka här eller på bilden för att läsa mer om nätverket.

Läs mer om ELV (End-of-Life Vehicles)

EU:s förslag till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Klicka här eller på löpsedeln för att läsa mer om riskerna med ELV.

Missa inga ELV-nyheter!

Följ Motorhistoriska Riksförbundet på Facebook för att inte missa senaste nytt i ELV-frågan! Alla nyheter i sin helhet med tillhörande fördjupningar finns samlade på mhrf.se. I MHRF:s pressrum hittar du medias bevakning av bland andra denna fråga.

Dela gärna detta inlägg:

1 kommentarer på "Behandling av ändringsförslag kring ELV i EU-parlamentet"

  1. Profilbild för Fredrik E. Persson
    Fredrik E. Persson

    ”På mötet var det många som särskilt värnade om, och ville skydda, såväl de historiska fordonen som tävlingsfordon. Dessa ansåg att laga ett fordon ska vara förbehållet fordonsägaren oavsett kostnad”

    Viktigt att komma ihåg att en 30 år gammal bruksbil/andrabil i hushållet exvis är lika viktig för gemene man att kunna få laga och använda. Gäller att inte fastna i uttrycket historiska fordon, detta handlar om något betydligt större, samtliga privatägda fordon med ägare som är måna om att ha och kunna använda dom och inte minst kunna renovera ett projekt under sådär kanske 20 år, det är oftast inte resultatet som är målet utan resan/renoveringen och det sociala det för med sej.
    Renoveringen är kanske inte tänkt att bli klar alls…

Lämna en kommentar

1 svar på ”Behandling av ändringsförslag kring ELV i EU-parlamentet”

  1. ”På mötet var det många som särskilt värnade om, och ville skydda, såväl de historiska fordonen som tävlingsfordon. Dessa ansåg att laga ett fordon ska vara förbehållet fordonsägaren oavsett kostnad”

    Viktigt att komma ihåg att en 30 år gammal bruksbil/andrabil i hushållet exvis är lika viktig för gemene man att kunna få laga och använda. Gäller att inte fastna i uttrycket historiska fordon, detta handlar om något betydligt större, samtliga privatägda fordon med ägare som är måna om att ha och kunna använda dom och inte minst kunna renovera ett projekt under sådär kanske 20 år, det är oftast inte resultatet som är målet utan resan/renoveringen och det sociala det för med sej.
    Renoveringen är kanske inte tänkt att bli klar alls…

    Svara

Lämna en kommentar