Våra norska kollegor i Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøy, LMK, genomförde den 9 mars en heldagskonferens i Oslo med vältalige Petter Schjerven som konferencier. Det var en välbesökt tillställning i en kulturhistorisk miljö förlagd till Håndverkarens festlokal i Oslo centrum med gott och väl 150 deltagare.
Efter en engagerande historisk inledning av konferencieren togs scenen över av Ingrid Dahl Hovland, vegdirektör på Statens vegvesen. Hovland lyfte fram vikten av det kulturarvsarbete som norska föreningar och fordonsägare gör och att Vegvesendet som myndighet har en given och engagerad roll. Något som även synnerligen tydliggörs genom satsningen på Norsk vegmuseum i Fåberg utanför Lillehammer.
Kulturminnefondet, E10 och ELV
Därpå var de Kulturminnefondets direktör Simen Bjørgen som berättade om förutsättningarna för att söka bidrag till det rullande kulturarvet. Särskilt intressant var att även privatperson kan söka bidrag. Kristin Bremer Nebben, adminstrativ direktör på Drivkraft Norge, lyfte vad som nu händer i Norge vid övergången från E5 till E10 som standard drivmedel och konsekvenser för fordonsägarna. LMKs generalsekreterare Stein Christian Husby återkom i frågan senare under dagen och deltagarna hade många funderingar.
Undertecknad inledde kort med de svenska erfarenheterna om drivmedelsutvecklingen med lägre energiinnehåll när vi i Sverige fick E10. Med EU-kommissionens förslag till ELV-förordning belystes därefter hur viktigt det internationella samarbetet är i en ständig föränderlig värd där kulturvärden ofta kommer till korta i avvägningen mot andra intressen. Motorhistoriska Riksförbundets mycket goda relationer med Norge och LMK och andra FIVA-medlemmar poängterades när förslag hotar det gemensamma internationellt erkända, Unesco, arbetet med att bevara det rörlig kulturarvet.
Siffror, uppgifter och statistik
Programmet avslutades med av Øyvind Solberg Thorsen, direktör på Opplysningsrådet för veitrafikken. OFV har samlat information om fordon och vägtrafik i Norge sedan 1948. De siffror, uppgifter och statistik som OFV kan ta fram är mycket omfattande och mer lättillgängligt än vad vi i Sverige samlat kan få från till exempel SCB, Trafikanalys, Transportstyrelsen och Mobility Sweden.
Dagen avslutades som den inleddes när LMKs styreledamot Carl A. Harbitz-Rasmussen tackade alla som deltagit och därpå hälsade oss välkomna till en gemensam middag.
Jan Tägt sakkunnig fordon och regelverk MHRF
Jørgen Bogen LMK (samtliga foton)
Mer från
På Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøys Facebooksida kan du se mer från Kjøretøyhistorisk konferanse 2024 som hölls den 9 mars. Likaså på LMKs hemsida där du även kan läsa mer om LMK.
Lämna en kommentar