Ford Granada 2,8 helförsäkrad i MHRF

Prisvinnande Ford…

För knappt 10 år sedan sökte jag efter den Granada 2.8 Injection som jag tidigare ägt men aldrig glömt. Tyvärr hade just den skrotats så jakten på ett alternativ inleddes och hösten 2016 fann jag inte bara en utan två.

Bilen såldes ny av Ambjörnssons Bil AB i februari 1985 till Västbo Plast AB i Gislaved. Bilen bytte sedan ägare tre gånger innan den blev min. Säljaren hade då ägt den sedan 1989 och ställt av den redan 1998 efter en kollision.

Han påbörjade en modifiering där listhål lagts igen, en ny originalskärm monterats och hela bilen slipats ner mer eller mindre plåtrent och ett minst sagt omfattande kompletterande elsystem hade byggts men sedan inte gått i mål och bilen ståendes.

För att återställa elsystemet köptes en donatorbil in då det som satt i bilen var klippt och skarvat lite överallt. Plåtmässigt införskaffades alla dörrar, bagagelucka och motorhuv. Vänster bakskärm var tyvärr grovt bredspacklad, uppåt 1 cm, från c-stolpen och bakåt. Höger bakskärms nedre del var även den spacklad och närmare 2 cm tjockt. Den bakre nedre sandplåten var så dåligt svetsad att den nästan lossnade av sig själv och verkstaden hade svetsat igen original skarvar mellan plåt och bakskärm så även den fick bytas ut och gjordes mer lik originalutseendet. Sist svetsades tre antennhål igen.

Automatlådan som satt i bilen byttes ut mot en manuell växellåda och Fords färddator och stereo monterades. Det mesta i slitageväg som strålkastare, blinkers, dimljus, bromsar, stänklappar, innerskärmar med mera bytes ut mot NOS och bättre begagnat. Mängder med delar eloxerades, bilen hellackerades och får sedan original stripes, dekaler och rutorna monterade.

Våren 2024 kommer inredning på plats för första gången sedan 1998 och en dragkrok monteras. En uppsättning NOS 16” RS fälgar med nya däck en avvikelse från de TRX-fälgar och de däck som bilen levererades med 1984.

Torsdagen den 6:e juni på självaste Motorhistoriska Dagen kl. 12.00 besiktigas bilen utan anmärkning vilket känns väldigt stort. Jag har sedan därefter deltagit på två Ford träffar med bilen. Erhöll pris för bästa 80-talare på TrønderFord utanför Trondheim på Selby Camping och ett första pris för europieska fordar på Classic Ford Meet i år på Trestad Center i Vänersborg då träffen inte kunde genomföras som brukligt i Grästorp. Träffen firade 10 års jubileum.

Jag riktar ett särskilt stort tack till min vän och Ford-entusiast Pedro Molina utan vars hans hjälp jag inte gått i mål med mitt projekt.

Ägare: Jan-Peter Strömberg

Publicerad 2024-08-08 av: Ellinor Thorslund

Dela gärna detta inlägg:

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar