Motorhistoriska Riksförbundets styrelse

Hans Andersson

förbundsordförande

Jag har min bakgrund i försvarsmakten, men har de senaste 30 åren arbetat som chef och utvecklare inom bank-, finans- och försäkringsbranschen samt med styrelsearbete.

Är ordförande i Mercedes-Benz Klubben Sverige och även medlem i flera fordonsklubbar. I garaget finns förutom Mercedes-Benz även förkrigs DKW, Crescent 2000 och veteransnöskotrar.

Jag har ett särskilt intresse för försäkringsfrågor och satsningar på verksamheter för ungdomar inom MHRFs regi.

Per Petersson MHRF

Per Petersson

vice förbundsordförande

Jag har studerat ekonomi och historia och har under många år varit serviceledare för ett stort företag inom vitvarubranschen. Numera arbetar jag med förvaltning av egna fastigheter. Mitt huvudintresse är engelska sportvagnar som MG och Riley, men jag är också varm vän av Fiats äldre modeller. Är dock allmänintresserad inom fordonshistoria, åker lika gärna Husqvarna Cornette, Mercedes-Benz 170S 1950 eller Chevrolet Corvette 1963. Motorcykelintresse finns också, till exempel Husqvarna Moto-Reve och Ducati 1960-tal.

Jag är intresserad av möjligheten att påverka förutsättningarna för att kunna bruka och bevara det rullande kulturarvet.

Timo Vuorti MHRF

Timo Vuortio

förbundssekreterare

Utbildad på Tekniska högskolan Luleå och har transportofficersutbildning från det militära. Har arbetat i olika branscher, från skeppsvarv, hus- och väggbyggen till transportbolag. De senaste 25 åren åt Svenska kyrkan med IT-lösningar. Jag är uppvuxen på ”garagegård”, då farfar hade åkeri. Naturligt då är intresset tunga fordon. Har allt från traktorer, grävmaskin, mc, motorer, bilar, bussar och lastbilar.

Jag har varit tävlingsledare, ordnat många rallyn och utställningar, och haft poster i klubbstyrelser vilket ledde mitt intresse till MHRF och att delta i rörelsens utvecklingsarbete. Mångåriga goda internationella kontakter har utvecklats till deltagande i FIVAs arbete.

Lennart West

förbundsekonom

Nybliven pensionär, civilingenjör maskin, som har haft olika roller inom industri och IT. Avslutade yrkeslivet med fem år på MHRFs kansli.

Motorcykelentusiast sedan tonåren, framför allt intresserad av engelska och belgiska motorcyklar, Velocette i synnerhet. Har även bilar, A-Ford och Packard 1930. Några Volvoklassiker från 1970–90-talen har också passerat som andrabilar.

Är åter vald som förbundsekonom efter mina år som anställd på kansliet. Ordning på ekonomin är viktig för att klara huvuduppdraget. Brinner för MHRF‑försäkringen som förmån för klubbmedlemmarna och delfinansiering av MHRFs och klubbarnas verksamhet.

Alexander Engström

ledamot

Civilingenjör som idag arbetar på Patent- och Registreringsverket (PRV). Under 25 år verksam som lärare och föreläsare i bland annat Material- och produktionsteknik på KTH. Har varit verksam inom nätverket Baltic University Program med inriktning på hållbarhetsfrågor i högre undervisning och med internationellt perspektiv. Hållbarhetsfrågorna är även i mitt nuvarande arbete en viktig komponent.

Min första bil som var en Willys MB fick jag som 15-åring för att lära mig skruva på. Den bilen har jag fortfarande kvar, numer i renoverat skick. I övrigt är det T-Ford som är min trygga hamn i tillvaron, två bilar är i trafik och två väntar på att bli renoverade. Garaget, som inte är så stort som man önskar, rymmer även några motorcyklar av märkena BSA och Royal Enfield.

Jag hoppas kunna bidra med kunskap inom bland annat hållbarhetsområdet för att göra det möjligt för oss alla att få köra våra gamla fordon över lång tid framöver.

Anders Albihn

Anders Albihn

ledamot

När det gäller mina intressen är förkrigsfordon mycket intressant, särskilt kopplingen till industrihistoria. Jag har några bilar, främst engelska, men även motorcyklar: en Calthorpe 350 Ivory från 1931, en Suzuki 250 GSX från 1982 (året jag tog körkort för MC) och en modern klassiker, Royal Enfield Classic Chrome, från 2019.

Mitt engagemang i MHRFs styrelse är utifrån att jag vill jobba för att fler ska kunna ta del av den kulturskatt som våra fordon utgör, dess betydelse för vår industrihistoria och samhällsutveckling och den sociala gemenskap som denna bidrar till.

Henrik van Rijswijk MHRF

Henrik van Rijswijk

ledamot

Är jur. kand. och verksam som förhandlingschef och chefsjurist med bas i Stockholm. Tidigare bland annat universitetslektor i juridik vid Stockholms universitet. Mångårig erfarenhet av styrelse- och ledningsarbete från näringslivet och föreningar. Styrelseledamot i Motorhistoriska Sällskapet i Sverige sedan 2015, redaktionsmedlem och skribent i Motorhistoriskt Magasin, besiktningsman för MHRF-försäkringen samt anordnare av många rallyn. Medlem även i bland andra Mercedes-Benz-klubben och Kungliga Automobilklubben.

Jag vill i mitt styrelseuppdrag tillse att vårt kulturarv i form av äldre fordon på ett ansvarsfullt sätt värnas och säkras för framtiden genom påverkansarbete politiskt och massmedialt, så att fordonsintresserade obehindrat ska kunna njuta fullt ut av sitt intresse både i dag och i framtiden.

Pia Idersjö

ledamot

Har läst ekonomi och var anställd på Philipsons (nuvarande Hedins) leveransavdelning innan jag hamnade i matvarubranschen med olika befattningar. Har även varit fältsäljare med distriktsansvar i ca tio år. Äger och driver i dag Harplinge Byakrog & Wärdshus.

Är engagerad i föreningslivet sedan många år. I nuläget är jag ordförande i Hallands MotorEntusiaster samt i ledningsgruppen för Halmstad Sports Car Event. MHRF, som arbetar med att det fordonshistoriska kulturarvet ska kunna användas, bevaras och utvecklas, ligger mig varmt om hjärtat.

Ulric Långberg, ledamot i Motorhistoriska Riksförbundets styrelse.

Ulric Långberg

ledamot

Fordon har varit en central del av hela mitt liv. Till vardags arbetar jag inom åkerinäringen och det har jag gjort i olika former och poster sedan 1983. I dag är jag samhällspolitisk chef på en branschorganisation för åkeriägare.

När det gäller veteranbilar så ligger Borgward varmt om hjärtat och jag har några stycken Isabellor  i garaget. Även BMW har följt mig genom åren så det finns också i garaget.

MHRF är viktigt för mig. Förutom de värdefulla försäkringarna så är det rullande historiska arvet viktigt att det även i framtiden får ha sin naturliga plats på vägarna. Det vill jag verkligen medverka till.