Den samlade fordonsrörelsen Nätverk på gemensam väg driver följande frågor gällande ELV-förslaget från EU-kommissionen:
- Att privatpersoner ska undantas från särskilda krav vid försäljning av fordon, fordonsdelar och komponenter
- Att det införs ett generellt undantag för fordonsdelar till historiska fordon och fordon av särskilt kulturellt intresse
- Regeringskansliets förslag var att fyra andra kategorier av fordon bör undantas. Det har resulterat i ett undantag för ”fordon av särskilt kulturellt intresse” som medlemsstaterna kan välja att införa nationellt. Det ska omfatta bland annat motorsportfordon, fordon avsedda för museer, fordon av värde för samlare och amatörbyggen enligt de ursprungliga förslagen från nätverket.
- Att fordonsägare som avser att laga sitt fordon ska ges den möjligheten även om myndighet klassat fordonet som avfall
- Att försäljning av fordon som avses renoveras, utgör reservdel (donatorfordon) ska vara tillåten
- Att de bindande kraven för att fastställa om fordonet är avfall ska vara indikativa och att en bedömning måste göras i varje enskilt fall och inte schablonmässigt
- Att det ska vara möjligt att exportera fordon för renovering eller till en ny ägare utanför medlemsstaterna
- Att artikel 7 och 17 i EUs stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen respekteras med innebörd att fordonet inte ska fråntvingas ägaren mot dennes vilja
- De kriteriet som fordonsägaren ska uppfylla vid försäljning av fordon, export, för att fastställa om fordonet av särskilt kulturellt intresse och när fordonet avses att lagas ska vara proportionella. Nätverket anser att förslagen innehåller krav som är för omfattande. För fordon av särskilt kulturellt intresse föreslås bland annat;
– för att undantas ska fordonsägaren eller av de behöriga myndigheterna dokumenterats fordonens unika historiska eller kulturella värde eller status
– kriterierna ska verifieras minst vart femte år, eller vid en förändring av ägandetOch för fordon som ägaren avser att laga:
– fordonsägaren ska lämna in en restaureringsplan till de behöriga myndigheterna, inklusive specifikationen av nödvändig teknisk och ekonomisk kapacitet
– om fordonsägaren inom två år efter inlämnandet av restaureringsplanen inte tillhandahåller ett godkänt kontrollbesiktningsdokument ska den behöriga myndigheten förklara fordonet som ett uttjänt fordon och begära att fordonsägaren utan onödigt dröjsmål levererar det till en auktoriserad behandlingsanläggning eller till en insamlingsplats - Att dagens definition om vad som utgör avfall inte ska utvidgas genom den föreslagna dubbelreglering med bindande och indikativa kriterier och införandet av ytterligare en person som ska vid sidan av säljare, köpare och myndigheter bedöma fordonet enligt kriterierna.
Förslagen behandlas av ländernas regeringskanslier i rådsarbetsgruppen. Regeringskansliet har tagit till sig av Motorhistoriska Riksförbundets och Nätverk på gemensam vägs förslag och har i rådsarbetsgruppen fått genomslag för flera av förslagen. Frågorna lyfts vidare med Regeringskansliet och med våra svenska EU-parlamentariker.
Mer om ELV
Följ MHRF på Facebook för att inte missa senaste nytt eller besök mhrf.se/elv som även länkar till fördjupningar och nyheter i sin helhet!
Jan Tägt sakkunnig fordon och regelverk MHRF
Allt om ELV samlat!
Förslaget till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Gå in på mhrf.se/elv eller klicka på löpsedeln för att läsa alla turer kring ELV – End of Life Vehicle.
Missa inga ELV-nyheter!
Följ Motorhistoriska Riksförbundet på Facebook för att inte missa senaste nytt i ELV-frågan! Alla nyheter i sin helhet med tillhörande fördjupningar finns samlade på mhrf.se.
Nätverk på gemensam väg
Bil- och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och -byggare samt motorsportintresserade har nu fått en gemensam kraft när fordonsrörelsen samlas i Nätverk På gemensam väg. I nätverket ingår:
- American Car Club Sweden (ACCS)
- Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF)
- Riksförbundet M Sverige
- Svenska Bilsportförbundet (SBF)
- Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO)
- Sveriges Motorcyklister (SMC)
- Svenska Motorsportförbundet (Svemo)
- Swedish Street Rod Association (SSRA)
- Teknisk support till amatörbyggare (TESTA)
810 000 personer
I syfte att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon samlas nu ett flertal av dessa organisationer i ett nätverk. Tillsammans samlar nätverket 810 000 personer och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare! Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbeta för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.
Motorhistoriska Riksförbundet är självfallet en aktiv del av Nätverk på gemensam väg! Klicka här eller på bilden för att läsa mer om nätverket.
Lämna en kommentar