Efter två år av inställda evenemang på grund av pandemirestriktioner kunde äntligen Bilsport Performance & Custom Motor Show, Skandinaviens största bil- och mc-mässa för entusiastfordon, bjuda in till stor show igen.
Skulle besökarna återvända? Oron visade sig vara helt obefogad.
Välbesökt i MHRFs monter
I Nostalgiahallen, hall C, där Motorhistoriska Riksförbundet är medarrangör och Albinsson & Sjöberg (Fabas) mässarrangör, var det ovanligt välbesökt, något som inte minst märktes i MHRFs monter. Årets huvudtema var egenkontrollen vilket lyftes med hjälp av en tävling som gick ut på att hitta 15 numrerade kontrollpunkter fördelade på *en Saab 96 från 1961 och en Ducati 750 Supersport från 1993 som stod på var sin lyft.
De gula lapparna var alltså inte påskpynt.
För att vinna MHRFs jubileumsbok, Vägval under 50 år för Motorhistoriska Riksförbundet, gällde det att pricka in alla nummer rätt i tävlingsformuläret som utgår från egenkontrollens checklista. Och det gjorde många! Minst 300 böcker delades ut. Nämnas kan att många samarbetade i grupp, inte minst barnfamiljer som tog hjälp av varandra där de yngsta inte sällan var snabba på att hitta lapparna och mamma och pappa stod för att skriva rätt siffra i rätt ruta.
– Besiktningsfriheten för de historiska fordonen är ett resultat av bland annat MHRFs arbete, säger MHRFs generalsekreterare Jan Tägt. Men det innebär också ett ansvar för ägaren att hålla koll på sitt fordon så att det hela tiden uppfyller kraven.
För att underlätta för ägare av historiska fordon att hålla koll på sina fordon har MHRF därför tagit fram en egenkontrollguide som också delades ut på Elmia. Ägarguiden – och checklistan – finns även att ladda ned på mhrf.se/agarguide. Ett alternativ är att använda sig av besiktningsföretagens tester för att få vetskap om ett fordons behov av reparationer och underhåll.
– Tänk på att flygande inspektion fortfarande kan ske ute på vägarna, även om ditt fordon är besiktningsbefriat, påminner Jan Tägt.
Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF
*MHRF vill tacka Sibylla Gustafsson för lån av bil, Ulf Starby för lån av motorcykel och Verktygsboden för lån av lyftar. Tack även till Andreas Bondefalk för lån av muskler när vi blev en man kort på torsdagen.
Foto: Jan Tägt.
Samtliga foton (där inget annat anges): Göran Schüsseleder.
Foto: Göran Schüsseleder
Tacket
En som fick MHRFs jubileumsbok var Mats-Einar Jakobsson som hälsade på i MHRFs monter. Han fick dock sin bok signerad:
Vi hade aldrig klarat av kampen mot Naturvårdsverket utan *insatser som dina, Einar – tack!
Göran/MHRF
*Stoppa Skrotbilsberedningen(.nu)!
Samtliga foton (där inget annat anges): Göran Schüsseleder.
Foto: Bo Porshed/Fabas
Vinnarna (hall C)
MHRFs generalsekreterare Jan Tägt delade ut priserna för Nostagiahallen, hall C. Intill Hans-Ove ”Hasse” Boberg, projektledare för BPCMS.
Jury’s Choice Hall C – Best Car
- Citroën DS 21H Pallas cabriolet 1966
Victor Szabo, Jönköping - BMW 3.0 CS 1975
Michael Carlsson, Hjo - Volkswagen 1200 1952
Mathias Fahlke, Åmål
MHRF Cultural Heritage Award 2022
Volvo 740 Turbo Intercooler 1990
Emil Gustavsson, Jönköping
Historical Vehicle Award 2022 – Best Decoration
Gärdhems Goa Gubbar
Crew Choice Hall C
- Fordson Major 1952
Fredrik Johansson, Huskvarna - Volkswagen Karmann Ghia Electric 1967
Markus Sörlin, Linköping - Fiat 521 1928
Magnus Strömberg, Hallsberg
Best Classic Moped 2022
Crescent Compact 1252 1977
Rickard Surtevall, Jönköping
Lämna en kommentar