Delegaterna samlade på 4th European Conference on Automotive History.

Delegaterna samlade på 4th European Conference on Automotive History. MHRFs Timo Vuortio är femte från höger. Foto: Anej Ferko.

MHRF deltog i paneuropeiska konferensen om fordonshistoria

FIVAs senaste konferens för fordonshistoria hölls i Tyskland. Timo Vuortio från MHRF var på plats i Wolfsburg, närmare bestämt i Autostadt! Och så blev det ett besök i PS.Speicher i Einbeck. Bland annat.

Den paneuropeiska konferensen för fordonshistoria ordnades för fjärde gången den 4–6 oktober. Denna gång var Volkswagen Group och deras besökscenter, Autostadt i Wolfsburg, en av värdarna liksom platsen för konferensen. FIVA och den tyska bilhistoriska föreningen Automobilhistorische Gesellschaft (AHG) stod för programmet och hade bjudit in föreläsare från flera länder som med flera olika vinklar delade med sig av om hur man kan forska, skriva böcker, informera och entusiasmera om fordonshistoria.

Fordonshistoria i dagarna två

Autostadts chef, Armin Maus, gav också en bra bild över Volkswagen och de andra märkena som koncernen äger i dag. Deltagarna fick även veta mer om stadens historia och varför fabriken för tillverkning av KdF Wagen, det vill säga ”bubblan”, byggdes just i Wolfsburg. Nämnas kan att före fabriken hade staden bara drygt 1 000 invånare jämfört med dagens 125 000!

Varför är motorn bak? Detta, och utveckling av Volkswagen och andra märken genom åren med bakmotorkonstruktionen, var intressant att höra om. Därefter fick vi höra berättas om italiensk design och biltillverkning, dels i form av Italsuisse och dels Diatto, för de flesta okända bilmärken, men Diatto var på 1920-talet den största industrin i Italien inom biltillverkning.

En annan föreläsning handlade om De Dion-Bouton som både tillverkade bilar och motorer för andra. Föreläsarna hade dock begränsad tid då mycket fordonshistoria skulle hinnas med. Bland dessa Ford i Ungern, och ungerska konstruktörer i USA, som var en av de intressantaste delarna av föreläsningarna. Så även om hur Ryssland och Sovjetunionen, både legalt och illegalt, tagit hjälp av västvärldens biltillverkare för sin fordonsproduktion. För att inte tala om hur Svenska AGA var en del av det som från början var en tillverkare av bilar i Berlin – intressant att få höra en del av Nobelvinnarnas konstruktioner!

Även motorcyklar lyftes, bland annat i en föreläsning om brittiska Norton. Och så hade man den socioekonomiska och mjuka sidan av fordonshistoria som ämnen för några av föreläsningarna. Bland annat hur tyska motsvarigheten av Mototorhistoriska Riksförbundet, Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC), har byggt upp sin stora konstsamling och varför, liksom forskning om bilar i noveller och böcker som Great Gatsby av författaren F. Scott Fitzgerald.

Information om patent, hur man hittar chassinummer på bilar och en hel annat, var också några av ämnena.

Besöket i Autostadt

Ett besök på Autostadts olika arkitektoniskt intressanta byggnader i parken på området, med olika hus för olika märken och ett med historiskt tillbakablick i hela bilhistorien, gav mervärde för konferensdagarna. I slutet fanns möjlighet för några av oss att besöka deras ”hemliga” depå, nämligen en stor industribyggnad där vi fick bekanta oss med fler än 20 Bugatti, varav de flesta av senare årsmodell och många one off-modeller eller prototyper, men också några äldre som Bugattis största bil, Royale. Många VW-prototyper och flera andra intressanta bilar och givetvis en av varje bubblamodell fanns i denna byggnad som var strängt bevakad! Och givetvis rådde fotoförbud, tyvärr.

Nästa konferens ordnas om två år och intresse finns redan nu för att fortsätta diskussionerna, knyta kontakter och lära sig av vad andra har gjort. Ett stort tack till arrangörerna och Autostadt med den magnifika föreläsningssalen med senast multimediateknik som stod till vårt förfogande.

Timo Vuortio förbundssekreterare MHRF tillika ordförande i FIVAs kommission för historiska nyttofordon, FIVA Utilitarian Commission

Bilder från konferensen i Autostadt

Autostadts CEO Armin Maus och Motorhistoriska Riksförbundets Timo Vuortio fastnade på bild. Bilderna från föreläsningen i galleriet nedan är tagna av Timo.

About FIVA

Since 1966, Fédération Internationale des Véhicules Anciens has been dedicated to the global protection, preservation, and promotion of historic vehicles, ensuring their continued legacy and use.

Klicka här eller på logotypen för att läsa mer (på engelska alternativt franska)!

Anika Schmitt, ansvarig för kommunikation och konferenser på PS.Speicher, visade runt och berättade om utställningarna.

PS.Speicher i Einbeck

… besökte Timo Vuortio innan konferensen i Wolfsburg. Detta museum är verkligen värt ett besök! Det började med att ägaren hade en passionerad samlarinstinkt vad gäller historiska fordon och han hade samlat ihop över 4 000 av dem då hans barn undrade vad han skulle göra med alla. För tio år sedan grundades det som skulle bli Europas största fordons museum med över 2 500 fordon fördelade i sex lokaler som publiken har tillträde till. Alla med ett eget tema. Under dagens besök hanns det bara med att besöka två av dem.

Öst, väst och nyttofordon

Huvudbyggnaden, med en utställning om både samhälls- och teknikutveckling, har något för alla. Utgångspunkten i denna byggnad är att alla besökare har med sig en egen upplevelse utifrån intressen och bakgrund. Man kan via fordon och föremål också se hur olika Väst- och Östtyskland har varit. Bland bilderna nedan kan man bland exemplen se ett stort antal fint utställda motorcyklar med paralleller från tiden av båda sidorna av järnridån.

Den andra byggnaden som hanns med är den för tunga fordon där åtskilliga bussar, lastbilar, traktorer, militärfordon, arbetsmaskiner och diverse andra nyttofordon fyller stora hallar. Fordon med fraktsyfte för olika sorters varor, i olika åldrar och storlekar, samt även ett stort antal utryckningsfordon visar en viktig fordonshistorisk sida av samhällets grundfunktioner.

Vik flera dagar!

Det kan vara värt att göra en resa till detta museum med sina olika utställningar där mc, bilar, tunga fordon, lyxiga fordon, små bilar och grundutställningen utgör de olika delarna. På en dag hinner man som sagt bara med en del, så var beredd att vika flera dagar att se allt. Klicka här eller på bilden för att besöka PS.Speichers hemsida!

Foto: Timo Vuortio

Inför Wolfsburg

… passade Timo Vuortio att även hälsa på hos vännen Bernd Braun i Harz. Bernd är både medlem och aktiv i tyska TR6-Club, Volvo Club, Jaguar Club och Karmann Club. Här visas senaste tillskottet i samlingen, en Triumph TR 6 from 1974!

Klicka här eller på bilden för att se mer i inlägget på Motorhistoriska Riksförbundets Facebooksida.

Dela gärna detta inlägg:

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar