Sveriges riksdagspartier.

MHRF: riksdagspartierna och ELV inför EU-valet?

Genom att rösta i valet till EU-parlamentet har du möjlighet att vara med och påverka EUs politik. Inte minst gällande ELV-frågan. MHRF tar reda på vad som gäller bland riksdagspartierna.

Motorhistoriska Riksförbundet har skickat ut en enkät till de svenska riksdagspartierna inför valet till Europaparlamentet 2024. Frågorna ställs med anledning av EU-kommissionens förslag till ny End-of-Life Vehicle-förordning (ELV) avseende uttjänta fordon.

MHRFs ELV-frågor till riksdagspartierna

Riksdagspartierna tillfrågas om följande av Motorhistoriska Riksförbundet:

  • hur de vill verka för att den transparenta definitionen av historiska fordon i Sverige ska undantas
  • hur de ställer sig till kravet på att säljare ska redogöra för begagnade delars ursprung
  • hur de ser på kravet att ägarbyten ska granskas
  • vilket värde de ser i det fordonshistoriska kulturarvet
  • vilken roll de anser att engagemanget i den fordonshistoriska folkrörelsen spelar i det svenska samhället.

Frågorna skickades ut av MHRF måndagen den 11 mars. Svar har begärts innan påsk.

Malin Erlfeldt sakkunnig kulturarvsfrågor

Allt om EU-valet!

Läs mer om EU-valet

I början av juni är det val till Europaparlamentet. I Sverige hålls valet den 9 juni. Då väljer medborgarna vilka som ska representera dem de kommande fem åren.

Klicka här för att läsa mer i riksdagens samlade information om EU-valet 2024. Klicka på bilden för Europaparlamentets sammanställning Allt du behöver veta (med även en lättläst version).

Löpsedeln finns att skriva ut här!

Detta innebär ELV

EUs ELV-förordning är inte bara ett hot mot Sveriges rullande kulturarv, utan även Europas.

DU kan hjälpa till att rädda kulturarvet genom att skapa opinion kring ELV. Sprid ordet i dina informationskanaler och protestera mot förslaget!

Tänk på att verbala råsopar mot vare sig EU eller dess representanter troligtvis inte gynnar vår sak och kan istället få motsatt effekt. Det är bättre att istället använda sig av fakta.

  • Informera om ELV-hotet!
  • Protestera mot ELV!

Klicka här eller på löpsedeln för mer information, mottagaradresser och flygblad för spridning!

Följ och gilla MHRF!

Missa inga ELV-nyheter!

Följ Motorhistoriska Riksförbundet på Facebook för att inte missa senaste nytt i ELV-frågan! Alla nyheter i sin helhet finns samlade på www.mhrf.se.

Dela gärna detta inlägg:

5 kommentarer på "MHRF: riksdagspartierna och ELV inför EU-valet?"

  1. Profilbild för Staffan Andersson
    Staffan Andersson

    De har glömt den viltigaste punkten. Hur många Svenskar är involverade i att restaurera gamla bilar och MC. Och hur många firmor med alla anställda skulle få söka ett nytt jobb. Min enkla uppkattning utan att veta = 1 millon människor. Så tänk efter väldigt noggrannt om ni vill ha dessa röster

  2. Profilbild för Leif Karlsson
    Leif Karlsson

    Ett kulturarv om något, som absolut inte får röras. Det finns annat att se över isåfall.

  3. Profilbild för Lennart Jansson
    Lennart Jansson

    Det viktiga är vad partigrupperna i EU parlamentet tycker. Sen får man rösta på ett parti som ingår i rätt grupp.

  4. Profilbild för Åke Jonsson
    Åke Jonsson

    Vilka partier är helt emot ELV förordningen? Vi har inget skrotbilsproblem i Sverige så varför lägger sig EU i detta?

  5. Profilbild för Kent Lundberg
    Kent Lundberg

    Hej! Gott folk

    Det måste här förtydligas att detta inte bara handlar om veteranfordon.

    Mig veterligen är det bara som politiskt parti, Sverigedemokraterna som aktivt motarbetat nya ELV-förordningen, som är mycket mer långtgående än det pratas om.

    De finns en anledning till att man tystat ned det här i media och TV, inför EU-valet 9 Juni. Man vill inte att folket ska få information och då gå och rösta. I Sverige är det historiskt kännt att det är bara ca: 50%, som går och röstar i detta val, folket verkar tro att man inte kan påverka i EU, eller bara är emot EU och då inte angagerar sig… Då ger vi ju än mer makt till EU! Vi alla måste i varje val använda vår demokratiska röst, annars blir vi överkörda och missnöjda. Det är då vårat eget fel!

    Det är bara Sverigedemokraterna som politiskt parti som har lyft detta inför EU-Valet, Delat ut blad med information och pratat med landets medborgare om detta.

    Den nya ELV-förordningen måste rivas upp helt, det finns alldeles för många bottnar i varje fråga, de är som att man ska tro att man ska klara sig först för att senare förstå att man faller i nästa grop.

    Vi i Sverige är sedan länge väldigt bra på att återvinna fordon, material som vi än så länge bestämmer själva oss för att lämna in till återvinning.

    Detta är kollektiv bestraffning, för att flertalet av EU-länderna inte på långa vägar kommer att kunna klara de högt ställda klimatmålen. Sverige ligger i framkant, men ska ändå bestraffas lika.

    Att EU ska få makten över alla fordon och bränslepriserna i alla EU-länderna, gör ju det betydligt lättare att styra upp klimatmålen!?…

    I Sverige har vi betydligt liberalare regler kring motorfordon än i övriga Europa. Vi ska väl ändå värna om detta och att Sverige ska själv bestämma våra egna lagar och regler, med stöd och hjälp från våra egna intresse organisationer..

    I motor frågor har vi ju ett flertal exempelvis Motormännen, SMC, SD-Motor, MHRF, SFRO mfl.

    Det är bara våra folkvalda som ska sitta i Sveriges riksdag och regering och besluta om regler lagar i vårat land, inte i Bryssel eller andra EU-länders folkvalda.

    Angående ELV-förordningen och EU’s vilja till makt över våra fordon i alla former, vad tycker Svenska folket?

    Pratar med många ungdomar som kör A-Traktor, alla tycker utbildningen är otillräcklig.

    De tar körkortet med en EU-45 (45km/h) moped, sedan ska de framföra en fullstor bil. Samma typ av fordon som sina föräldrar kör (begränsad hastighet 30km/h) med krav på B-körkort…

    Borde inte vi vuxna människor, politiker förstå bättre?…

    Låt ungdomarna ta körkort på körskolan med en vanlig bil som man kan begränsa hastigheten elektroniskt, med exempelvis en brytare som läraren har på passagerar sidan.

    Då får vi betydligt tryggare och säkrare förare på våra gator.

    Höj också hastigheten till 50km/h, I Sverige råder hastigheter upp till 50km/h på våra lokala gator. Då kan ungdomarna följa trafik rytmen. 👍

    Vi har A-Traktor endast i Sverige, vad har EU med dessa fordon att göra med!?

    Vi har ansvar för att ungdomarna ska känna sig trygga och säkra bakom ratten i sina moped bilar och A-Traktorer.

    Apropå Eu-Mopeder, vi som växte upp med den klassiska 30km/h mopeden (utan reg.plåt) minns nog att den inte riktigt var byggd för så mycket högre farter.

    Men sedan en längre tid finns EU25 (max 25km/h) och EU45 (max 45km/h), den senare har reg.plåt och ska köras på allmän väg. EU45 kräver utbildning, uppkörning.

    Dagen EU-Mopeder är betydligt bättre byggda, säkra bromsar mm. Är i regel samma mopeder EU25/EU45, dessa är bara fartbegränsade i olika top hastigheter.

    Utan EU-ländernas lag med olika fartbegränsningar kring våra moderna mopeder, tillverkarkas dessa mopeder i fabrik med en orginal top hastighet på mellan ca: 65-85km/h.

    Med körskola utbildning och uppkörning för EU45 moped här i Sverige bör man höja till 50km/h, som sakt våra lokala gator ligger ju på upp till 50km/h. Då blir inte våra ungdomar trängda i trafiken, eller stressade över andra som ligger tätt bakom, irriterande.

    Här är ett tydligt exempel på att det ser olika ut i Europa, varför ska EU besträmma över våra mopeder här i Sverige?…

    Angående EU25 (max 25km/h) En modern och trafiksäker moped ska helt plötsligt bara få köras i 25, medans vår gamla 30 moped fick och får framföras i 30km/h.

    Vad är logiken? Trafiksäkerhets tänket i allt detta?

    Hoppas de här sätter igång tankar och dialoger i vårat land, kanske leder till goda förändringar. 👍

    Mvh.

Lämna en kommentar

5 svar på ”MHRF: riksdagspartierna och ELV inför EU-valet?”

  1. De har glömt den viltigaste punkten. Hur många Svenskar är involverade i att restaurera gamla bilar och MC. Och hur många firmor med alla anställda skulle få söka ett nytt jobb. Min enkla uppkattning utan att veta = 1 millon människor. Så tänk efter väldigt noggrannt om ni vill ha dessa röster

    Svara
  2. Det viktiga är vad partigrupperna i EU parlamentet tycker. Sen får man rösta på ett parti som ingår i rätt grupp.

    Svara
  3. Vilka partier är helt emot ELV förordningen? Vi har inget skrotbilsproblem i Sverige så varför lägger sig EU i detta?

    Svara
  4. Hej! Gott folk

    Det måste här förtydligas att detta inte bara handlar om veteranfordon.

    Mig veterligen är det bara som politiskt parti, Sverigedemokraterna som aktivt motarbetat nya ELV-förordningen, som är mycket mer långtgående än det pratas om.

    De finns en anledning till att man tystat ned det här i media och TV, inför EU-valet 9 Juni. Man vill inte att folket ska få information och då gå och rösta. I Sverige är det historiskt kännt att det är bara ca: 50%, som går och röstar i detta val, folket verkar tro att man inte kan påverka i EU, eller bara är emot EU och då inte angagerar sig… Då ger vi ju än mer makt till EU! Vi alla måste i varje val använda vår demokratiska röst, annars blir vi överkörda och missnöjda. Det är då vårat eget fel!

    Det är bara Sverigedemokraterna som politiskt parti som har lyft detta inför EU-Valet, Delat ut blad med information och pratat med landets medborgare om detta.

    Den nya ELV-förordningen måste rivas upp helt, det finns alldeles för många bottnar i varje fråga, de är som att man ska tro att man ska klara sig först för att senare förstå att man faller i nästa grop.

    Vi i Sverige är sedan länge väldigt bra på att återvinna fordon, material som vi än så länge bestämmer själva oss för att lämna in till återvinning.

    Detta är kollektiv bestraffning, för att flertalet av EU-länderna inte på långa vägar kommer att kunna klara de högt ställda klimatmålen. Sverige ligger i framkant, men ska ändå bestraffas lika.

    Att EU ska få makten över alla fordon och bränslepriserna i alla EU-länderna, gör ju det betydligt lättare att styra upp klimatmålen!?…

    I Sverige har vi betydligt liberalare regler kring motorfordon än i övriga Europa. Vi ska väl ändå värna om detta och att Sverige ska själv bestämma våra egna lagar och regler, med stöd och hjälp från våra egna intresse organisationer..

    I motor frågor har vi ju ett flertal exempelvis Motormännen, SMC, SD-Motor, MHRF, SFRO mfl.

    Det är bara våra folkvalda som ska sitta i Sveriges riksdag och regering och besluta om regler lagar i vårat land, inte i Bryssel eller andra EU-länders folkvalda.

    Angående ELV-förordningen och EU’s vilja till makt över våra fordon i alla former, vad tycker Svenska folket?

    Pratar med många ungdomar som kör A-Traktor, alla tycker utbildningen är otillräcklig.

    De tar körkortet med en EU-45 (45km/h) moped, sedan ska de framföra en fullstor bil. Samma typ av fordon som sina föräldrar kör (begränsad hastighet 30km/h) med krav på B-körkort…

    Borde inte vi vuxna människor, politiker förstå bättre?…

    Låt ungdomarna ta körkort på körskolan med en vanlig bil som man kan begränsa hastigheten elektroniskt, med exempelvis en brytare som läraren har på passagerar sidan.

    Då får vi betydligt tryggare och säkrare förare på våra gator.

    Höj också hastigheten till 50km/h, I Sverige råder hastigheter upp till 50km/h på våra lokala gator. Då kan ungdomarna följa trafik rytmen. 👍

    Vi har A-Traktor endast i Sverige, vad har EU med dessa fordon att göra med!?

    Vi har ansvar för att ungdomarna ska känna sig trygga och säkra bakom ratten i sina moped bilar och A-Traktorer.

    Apropå Eu-Mopeder, vi som växte upp med den klassiska 30km/h mopeden (utan reg.plåt) minns nog att den inte riktigt var byggd för så mycket högre farter.

    Men sedan en längre tid finns EU25 (max 25km/h) och EU45 (max 45km/h), den senare har reg.plåt och ska köras på allmän väg. EU45 kräver utbildning, uppkörning.

    Dagen EU-Mopeder är betydligt bättre byggda, säkra bromsar mm. Är i regel samma mopeder EU25/EU45, dessa är bara fartbegränsade i olika top hastigheter.

    Utan EU-ländernas lag med olika fartbegränsningar kring våra moderna mopeder, tillverkarkas dessa mopeder i fabrik med en orginal top hastighet på mellan ca: 65-85km/h.

    Med körskola utbildning och uppkörning för EU45 moped här i Sverige bör man höja till 50km/h, som sakt våra lokala gator ligger ju på upp till 50km/h. Då blir inte våra ungdomar trängda i trafiken, eller stressade över andra som ligger tätt bakom, irriterande.

    Här är ett tydligt exempel på att det ser olika ut i Europa, varför ska EU besträmma över våra mopeder här i Sverige?…

    Angående EU25 (max 25km/h) En modern och trafiksäker moped ska helt plötsligt bara få köras i 25, medans vår gamla 30 moped fick och får framföras i 30km/h.

    Vad är logiken? Trafiksäkerhets tänket i allt detta?

    Hoppas de här sätter igång tankar och dialoger i vårat land, kanske leder till goda förändringar. 👍

    Mvh.

    Svara

Lämna en kommentar