För att slippa tråkiga och onödiga överraskningar: gå igenom ditt fordon inför resan. Ett utmärkt stöd hittar du i Motorhistoriska Riksförbundets ägarguide Egenkontroll för historiska fordon med tillhörande checklista! Inför resan är det förstås bra att packa med reserv- och slitdelar som du vet riskerar att gå sönder. Vidare kan det vara bra att veta var klubbkompisarna finns utifall att du skulle behöva hjälp längs de svenska vägarna som ju inte sällan är en större del av resvägen.
Planera färdvägen
Att planera färdvägen är viktigt, inte bara när det gäller sevärdheter längs vägen. Ett exempel är Tysklands miljözoner som kräver införskaffande av en miljödekal. Och kör du i Frankrike måste du ha tillgång till en godkänd alkoholmätare. Sedan kan det vara bra att ha koll på hur – och om – du får använda mobilen vid körning.
I de flesta EU-länderna är det krav på reflexväst för förare tillgänglig inifrån bilen. Även en varningstriangel ska finnas lätt åtkomligt, i flera EU-länder krävs det två, en att sätta framför respektive bakom fordonet.
Läs mer
Länktips inför utlandsresan hittar du via faktarutan nedan. Och du, glöm inte att dokumentera resan, både för din egen och klubbkompisarnas glädje vid publicering i exempelvis klubbtidningen!
Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF
Koll på fordonet?
I MHRFs ägarguide Egenkontroll för historiska fordon får du, utöver tips och råd på vad du behöver ha koll på, en checklista så att du inte missar något. Du hittar den här:
Koll på vad som gäller?
Få reda på vad som gäller i olika länder och – inte minst – kring försäkring (och fördelen med en MHRF-försäkring) när du nöjeskör utomlands, samt få en massa goda tips och råd, här:
Lämna en kommentar