Det var många fordonsorganisationer som samlades inför Klimat- och näringslivsdepartementets hearing i fredags. Utöver representanterna från Motorhistoriska Riksförbundet, förbundsordförande Kurt Sjöberg (i hatt) och förbundets sakkunnige inom fordon och regelverk Jan Tägt (längst till vänster), var Swedish Street Rod Association, M Sverige, American Car Club Sweden, Teknisk Support till Amatörbyggen, Svenska Fordonsbyggares Riksorganisation och Sveriges Motorcyklister. Väl på plats informerade departementet om regeringens arbete med kommissionens förslag till förordningen om uttjänta fordon, så kallade ELV, End of Life Vehicles. Vi som deltog gavs möjlighet att lämna våra synpunkter på förslagen.
De synpunkter som framfördes överensstämmer i mångt och mycket med MHRFs och kan kort sammanfattas med att förslagets konsekvenser är svåra att överblicka och att alla önskade större förändringar. Uppenbart var att departementet är lyhört för de synpunkter som framfördes och man önskar fortsatt dialog.
MHRFs synpunkter på ELV
Jan Tägt framförde Motorhistoriska Riksförbundets synpunkter på departementets hearing om EU-kommissionens förslag på förordning om cirkularitetskrav för fordonsdesign och om hantering av uttjänta fordon. På sina tre minuter sade han följande:
Häromdagen (2023-11-08 på en skriftlig fråga i riksdagen från Isak From (S)) svarade klimat- och miljöministern Romina Pourmokhtari (L) att historiska fordon av intresse undantas i kommissionens förslag. Det hela kan uppfattas som ett lugnande besked – men är inte det.
Frågan är vilka fordon som regeringen anser inte är historiskt intressanta och vem ska bedöma det? Det hela är lika osäkert som när släkten bjuder in till middag, du vet helt enkelt inte vad som väntar.
Att reglerna i ett direktiv som avser att undanta historiska fordon från kontrollbesiktning inkluderar att fordon till exempel ska vara underhållna för att vara säkra och uppfylla miljökraven när de framförs i trafik är passande. Men det är inte förnuftigt att i en förordning tillämpa samma regler på historiska fordon som står på museum, ingår i privata samlingar, är under renovering, restaurering eller konserveras i likhet med regalskeppet Wasa.
Förslaget leder till en utarmning av det fordonshistoriska kulturarvet, särskilt som sannolikheten är stor att få av fordonen som satts på marknaden de senaste 15 åren kommer finnas kvar – överhuvudtaget. Framtidens historiska fordon kommer då endast vara de från förra århundradet och även dessa kommer successivt destrueras.
Definitionen: ”fordon av historiskt intresse” bör väsentligt revideras för att inkludera alla fordon som är historiska och därmed undvika omfattande godtyckliga administrativa bördor.
Ministern framförde att kriterierna i bilaga 1 förtydligar om ett fordon är begagnat eller är uttjänt. MHRF delar inte den uppfattningen.
Mormors Volvo som ställdes undan för 15 år sedan och som barnbarnet nu vill ta över är sannolikt inte underhållet och givetvis inte kontrollbesiktat. Det kan givetvis lika gärna vara en Saab, Ford, Mercedes, Yamaha eller en Scania. Barnbarnet ska då till exempel leda i bevis att däck och fälgar kan bytas ut eller repareras. Kostnaderna för dessa får tillsammans med övriga åtgärder för att kunna ta fordonet i trafik inte överstiga fordonets marknadsvärde. Gör de det är fordonet enligt förslaget uttjänt.
- Vem ska fastställa dessa värden?
- Och hur många rättsliga tvister har vi att förvänta oss, den enskilde mot staten?
Barnbarnets syfte, emotionellt eller med beaktande av alternativkostnaden, underordnas ett övergripande samhällsintresse. MHRF anser att det är orimligt att den enskildes val och syfte inte väger tyngst.
Ministern avslutar sitt svar med att återge sammanfattningen i Regeringskansliets faktapromemoria 133. ”Regeringen avser att verka för en lagstiftning med hög miljö-och klimatambition med en balans mellan ett effektivt miljöskydd, administrativ börda, näringslivets konkurrenskraft och ett beaktande av fordonsägarnas intressen samt att hänsyn tas till att fordon är en komplex produkt som ingår i globala värdekedjor.”
Som så ofta saknas ett klart ställningstagande till skydd för det transporthistoriska kulturarvet. Kulturarvet får med förslaget stå tillbaka för andra samhällsintressen då det inte finns ett uttalat lagstöd för dess bevarande. Det är en ohållbar situation alldeles särskilt när bevarandet av dessa artefakter går hand i hand med avfallshierarkin.
Motorhistoriska Riksförbundet och Sveriges fordonsentusiastsrörelse förväntar sig att deras folkvalda i riksdagen och regeringen vidtar åtgärder för att eliminera riskerna med kommissionens förslag som innebär att många, rent av flertalet av de fordon som i Sverige definieras som historiska inte kommer anses vara det, liksom fordon av intresse för samlare och fordon avsedda för museum!
Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF
Protestera mot ELV!
EUs ELV-förordning hotar fordonshobbyn – var med och skapa opinion och sprida information! Klicka på löpsedeln eller här för att läsa mer.
Tänk på att verbala råsopar mot vare sig EU eller dess representanter troligtvis inte gynnar vår sak och kan istället få motsatt effekt. Det är bättre att istället använda sig av fakta.
Lämna en kommentar