Fordonsorganisationernas representanter samlade inför inför hearingen om ELV på regeringskansliet. Från vänster: Jan Tägt/MHRF, Dominique Faymonville/SMC, Henrik Nyberg/ M-Sverige, Keith Eliasson/ACCS och TESTA, Gustaf Ridderstolpe/SFRO, Kurt Sjöberg/MHRF, Jesper Christensen/SMC och Björn Smith/SSRA. Foto: Malin Kullberg/SMC

Tre minuter ELV på Regeringskansliet

Den 10 november 2023 höll Klimat- och näringslivsdepartementet en hearing om EU-kommissionens förslag på förordning om cirkularitetskrav för fordonsdesign och om hantering av uttjänta fordon. MHRF var på plats.

Det var många fordonsorganisationer som samlades inför Klimat- och näringslivsdepartementets hearing i fredags. Utöver representanterna från Motorhistoriska Riksförbundet, förbundsordförande Kurt Sjöberg (i hatt) och förbundets sakkunnige inom fordon och regelverk Jan Tägt (längst till vänster), var Swedish Street Rod Association, M Sverige, American Car Club Sweden, Teknisk Support till Amatörbyggen, Svenska Fordonsbyggares Riksorganisation och Sveriges Motorcyklister. Väl på plats informerade departementet om regeringens arbete med kommissionens förslag till förordningen om uttjänta fordon, så kallade ELV, End of Life Vehicles. Vi som deltog gavs möjlighet att lämna våra synpunkter på förslagen.

De synpunkter som framfördes överensstämmer i mångt och mycket med MHRFs och kan kort sammanfattas med att förslagets konsekvenser är svåra att överblicka och att alla önskade större förändringar. Uppenbart var att departementet är lyhört för de synpunkter som framfördes och man önskar fortsatt dialog.

MHRFs synpunkter på ELV

Jan Tägt framförde Motorhistoriska Riksförbundets synpunkter på departementets hearing om EU-kommissionens förslag på förordning om cirkularitetskrav för fordonsdesign och om hantering av uttjänta fordon. På sina tre minuter sade han följande:

Häromdagen (2023-11-08 på en skriftlig fråga i riksdagen från Isak From (S)) svarade klimat- och miljöministern Romina Pourmokhtari (L) att historiska fordon av intresse undantas i kommissionens förslag. Det hela kan uppfattas som ett lugnande besked – men är inte det.

Frågan är vilka fordon som regeringen anser inte är historiskt intressanta och vem ska bedöma det?  Det hela är lika osäkert som när släkten bjuder in till middag, du vet helt enkelt inte vad som väntar.

Att reglerna i ett direktiv som avser att undanta historiska fordon från kontrollbesiktning inkluderar att fordon till exempel ska vara underhållna för att vara säkra och uppfylla miljökraven när de framförs i trafik är passande. Men det är inte förnuftigt att i en förordning tillämpa samma regler på historiska fordon som står på museum, ingår i privata samlingar, är under renovering, restaurering eller konserveras i likhet med regalskeppet Wasa.

Förslaget leder till en utarmning av det fordonshistoriska kulturarvet, särskilt som sannolikheten är stor att få av fordonen som satts på marknaden de senaste 15 åren kommer finnas kvar – överhuvudtaget. Framtidens historiska fordon kommer då endast vara de från förra århundradet och även dessa kommer successivt destrueras.

Definitionen: ”fordon av historiskt intresse” bör väsentligt revideras för att inkludera alla fordon som är historiska och därmed undvika omfattande godtyckliga administrativa bördor.

Ministern framförde att kriterierna i bilaga 1 förtydligar om ett fordon är begagnat eller är uttjänt. MHRF delar inte den uppfattningen.

Mormors Volvo som ställdes undan för 15 år sedan och som barnbarnet nu vill ta över är sannolikt inte underhållet och givetvis inte kontrollbesiktat. Det kan givetvis lika gärna vara en Saab, Ford, Mercedes, Yamaha eller en Scania. Barnbarnet ska då till exempel leda i bevis att däck och fälgar kan bytas ut eller repareras. Kostnaderna för dessa får tillsammans med övriga åtgärder för att kunna ta fordonet i trafik inte överstiga fordonets marknadsvärde. Gör de det är fordonet enligt förslaget uttjänt.

  • Vem ska fastställa dessa värden?
  • Och hur många rättsliga tvister har vi att förvänta oss, den enskilde mot staten?

Barnbarnets syfte, emotionellt eller med beaktande av alternativkostnaden, underordnas ett övergripande samhällsintresse. MHRF anser att det är orimligt att den enskildes val och syfte inte väger tyngst.

Ministern avslutar sitt svar med att återge sammanfattningen i Regeringskansliets faktapromemoria 133. ”Regeringen avser att verka för en lagstiftning med hög miljö-och klimatambition med en balans mellan ett effektivt miljöskydd, administrativ börda, näringslivets konkurrenskraft och ett beaktande av fordonsägarnas intressen samt att hänsyn tas till att fordon är en komplex produkt som ingår i globala värdekedjor.”

Som så ofta saknas ett klart ställningstagande till skydd för det transporthistoriska kulturarvet. Kulturarvet får med förslaget stå tillbaka för andra samhällsintressen då det inte finns ett uttalat lagstöd för dess bevarande. Det är en ohållbar situation alldeles särskilt när bevarandet av dessa artefakter går hand i hand med avfallshierarkin.

Motorhistoriska Riksförbundet och Sveriges fordonsentusiastsrörelse förväntar sig att deras folkvalda i riksdagen och regeringen vidtar åtgärder för att eliminera riskerna med kommissionens förslag som innebär att många, rent av flertalet av de fordon som i Sverige definieras som historiska inte kommer anses vara det, liksom fordon av intresse för samlare och fordon avsedda för museum!

Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Protestera mot ELV!

EUs ELV-förordning hotar fordonshobbyn – var med och skapa opinion och sprida information! Klicka på löpsedeln eller här för att läsa mer.

Tänk på att verbala råsopar mot vare sig EU eller dess representanter troligtvis inte gynnar vår sak och kan istället få motsatt effekt. Det är bättre att istället använda sig av fakta.

15 svar till ”Tre minuter ELV på Regeringskansliet”

  1. Profilbild för Pelle Eremo

    Vi från Nerikes Fordonshistoriker ställer oss helt bakom MHRF:s remissvar angående EU:s ELV-förordning. Det finns ett mycket stort värde av det som man tidigare beslutat i vårt land angående vikten av att ha ett kulturellt arv att titta på även i framtiden.
    Det finns en stor nytta av fordonshobbyn i sin helhet, från ungdomarnas A-traktorer till veteranerna som kör på bana med historisk racing, och allt däremellan.
    Det är många i hobbyn som gör underverk med fordon som är långt ifrån så välbehållna som det i förordningen klassas att vara avfall. Dessa konstnärer gör ett mycket bra arbete för den kulturella skatt vi har i våra fordon. Det är viktigt att spara och visa kommande generationer.
    Att förstöra det som kan lagas genom hobbyutövarna, är absolut fel väg att gå. Vi har ett bra regelverk i Sverige och klarar de miljömässiga kraven på ett mycket bra sätt som det redan är.
    562 medlemmar/ Styrelsen i Nerikes Fordonshistoriker

    Per Eremo
    Ordförande Nerikes Fordonshistoriker

    1. Profilbild för Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF
      Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF

      Hej Per, tack för stödet! Hoppas Nerikes Fordonshistoriker låter de som ska ta beslut om ELV veta detta. Adresslistan hittas här dit man vänder sig med sina synpunkter i denna fråga: https://mhrf.se/elv

      1. Profilbild för Pelle Eremo

        Hej Göran, vi har skickat till samtliga dom adresser ni tillhandahållit.
        Bra jobbat av er.

        Per

        1. Profilbild för Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF
          Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF

          Right back at you! 🙂

  2. Profilbild för Stefan Källander
    Stefan Källander

    Är fullständigt emot denna förordning i sin helhet då det måste vara upp till varje enskild fordonsägare vad en renovering kostar. Ägandet måste förbli orörd allt annat är rena diktarturfarsoner.

  3. Profilbild för Bernt Löfquist
    Bernt Löfquist

    Tack för att ni kämpar för våra fordon

  4. Profilbild för Lars Carlsson

    Vi måste kämpa för att få behålla våra hobby fordon, men även äldre bruksfordon. Det är ägaren som bestämmer över fordonet och ingen annan. Så kämpa på. Jag kommer aldrig lämna ifrån mig mina hobbyfordon, aldrig.
    Dessutom handlar det om en miljardindustri när det kommer till reservdelar, verkstäder m.m alltså många många arbetstillfällen, dessutom mycket kunskap som kan gå förlorad. Mvh Lasse

  5. Profilbild för Göran Gustavsson
    Göran Gustavsson

    EU och våra politiker verkar inte förstå hur stort och viktig vår motorhobby är.
    Jag får uppfattningen att de gamla fordonen med dess delar skall medverka till att bygga nya!?
    Det är ju snarare så att veteranfordonen som körs mycket lite är de riktiga miljöfordonen.

  6. Profilbild för Peter A Kavcic
    Peter A Kavcic

    Hej!
    Mitt förslag är att mhrf skriver ihop en generell text ang vad vi/mhrf uppenbart invänder mot i ELV-direktivet. Denna text kopplas sedan till en upprops namninsamlingslista, vars länk mailas ut till alla anslutna klubbar, men att även icke klubb anslutna ska kunna skriva på listan om den ligger på hemsidan. Peter A K/Car Svezia o BMWCS

  7. Profilbild för Marie C...
    Marie C...

    Hejsan Motor-vänner
    När jag hörde detta förslag och gick in på PDF dokumentet så tittade jag på datumet, för jag trodde ärligt att detta var ett April-skämt….. För det är lika dåligt genomfört som när en tidning gjorde en 1:a april artikel om att odla telefonstolpar.

    Jag är uppväxt i motorsporten och jag fick följa med min mamma och pappa till garaget som fyra eller femåring och jag visste vad en startmotor var innan jag visste vad en matematikbok var för något.
    Just nu har jag en Jeep Grand Chreokee 1996årsmodell ståendes i garaget som är avställd och obesiktad sedan 3år, men jag betalar avgiften varje år för att behålla registreringen. Avsikten är att renovera upp denna inför 30årsdagen 2026..
    Enligt detta absurda förslag så ska inte jag få göra detta då den inte är besiktad senaste 2åren.. Den är ju inte ens historisk…ännu.. det är lite mer än 2år kvar till den blir det.
    Min andra hobbybil som är i bruk är en ombyggd Volvo944Turbo som blir veteran 2028.. Denna har jag lagt ner 100tusen på och planerar att behålla livet ut. Den är påkostad 3gånger mer än aktuellt marknadsvärde 2023 om man ser på blockets priser på en ”original” 944 98årsmodell som har 36tusen mil på mätaren.
    Säg att någon kör på min bil så jag får en stor buckla i bakskärmen. Bilen är lackerad i dark blue pearl. Lackering och plåtarbete skulle kosta i runda slängar säg 50tusen då man inte kan bättringslackera gammal pearl färg snyggt utan hel-lackering gäller som perfektionist.
    Vem avgör värdet på denna för att den inte ska anses EOL i deras ögon… Mina kvitton och totala utgifter eller en byråkrat som inte ens vet var oljestickan sitter som gör en sökning på blocket?
    Är det inte upp till mig som ägare med bilintresse om jag vill kasta 100tusen på en sketen Volvo944.

    Även om mina bilar inte är Historiska (ännu), så är det bilar som mina som kommer bli framtidens historiska bilar, så även dessa behöver skyddas från EU’s hysteri.

    MVH Marie

  8. Profilbild för Thomas
    Thomas

    Bra reportage i SVT synd bara att det hamnade lokalt i Norrbotten !
    Då detta berör fordonsägare i hela Sverige kanske media har fått i uppdrag att tystandet ner det hela ?

    1. Profilbild för Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF
      Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF

      Tack! För den som vill finns det flera sätt att stödja vårt arbete: https://mhrf.se/om-mhrf/stod-mhrfs-arbete/

  9. Profilbild för Urban
    Urban

    Som ett exempel,Hur skall det kunna göras historiska filmer om vi inte kan ha kvar historiska/tidsenliga fordon.

  10. Profilbild för Ted Göthberg
    Ted Göthberg

    Jag funderar på huruvida miljötänket kan appliceras på något annat. Om en ser ett fordon som konst. Då borde en vara tvungen att elda upp tavlor med giftig färg.

    Sedan funderar jag på hur myndigheterna skall få reda på att någon har 4 oregistrerade reservkarosser på logen eller hur många folkracebilar det finns i vårat avlånga land.

Lämna en kommentar

15 svar på ”Tre minuter ELV på Regeringskansliet”

  1. Vi från Nerikes Fordonshistoriker ställer oss helt bakom MHRF:s remissvar angående EU:s ELV-förordning. Det finns ett mycket stort värde av det som man tidigare beslutat i vårt land angående vikten av att ha ett kulturellt arv att titta på även i framtiden.
    Det finns en stor nytta av fordonshobbyn i sin helhet, från ungdomarnas A-traktorer till veteranerna som kör på bana med historisk racing, och allt däremellan.
    Det är många i hobbyn som gör underverk med fordon som är långt ifrån så välbehållna som det i förordningen klassas att vara avfall. Dessa konstnärer gör ett mycket bra arbete för den kulturella skatt vi har i våra fordon. Det är viktigt att spara och visa kommande generationer.
    Att förstöra det som kan lagas genom hobbyutövarna, är absolut fel väg att gå. Vi har ett bra regelverk i Sverige och klarar de miljömässiga kraven på ett mycket bra sätt som det redan är.
    562 medlemmar/ Styrelsen i Nerikes Fordonshistoriker

    Per Eremo
    Ordförande Nerikes Fordonshistoriker

    Svara
  2. Är fullständigt emot denna förordning i sin helhet då det måste vara upp till varje enskild fordonsägare vad en renovering kostar. Ägandet måste förbli orörd allt annat är rena diktarturfarsoner.

    Svara
  3. Vi måste kämpa för att få behålla våra hobby fordon, men även äldre bruksfordon. Det är ägaren som bestämmer över fordonet och ingen annan. Så kämpa på. Jag kommer aldrig lämna ifrån mig mina hobbyfordon, aldrig.
    Dessutom handlar det om en miljardindustri när det kommer till reservdelar, verkstäder m.m alltså många många arbetstillfällen, dessutom mycket kunskap som kan gå förlorad. Mvh Lasse

    Svara
  4. EU och våra politiker verkar inte förstå hur stort och viktig vår motorhobby är.
    Jag får uppfattningen att de gamla fordonen med dess delar skall medverka till att bygga nya!?
    Det är ju snarare så att veteranfordonen som körs mycket lite är de riktiga miljöfordonen.

    Svara
  5. Hej!
    Mitt förslag är att mhrf skriver ihop en generell text ang vad vi/mhrf uppenbart invänder mot i ELV-direktivet. Denna text kopplas sedan till en upprops namninsamlingslista, vars länk mailas ut till alla anslutna klubbar, men att även icke klubb anslutna ska kunna skriva på listan om den ligger på hemsidan. Peter A K/Car Svezia o BMWCS

    Svara
  6. Hejsan Motor-vänner
    När jag hörde detta förslag och gick in på PDF dokumentet så tittade jag på datumet, för jag trodde ärligt att detta var ett April-skämt….. För det är lika dåligt genomfört som när en tidning gjorde en 1:a april artikel om att odla telefonstolpar.

    Jag är uppväxt i motorsporten och jag fick följa med min mamma och pappa till garaget som fyra eller femåring och jag visste vad en startmotor var innan jag visste vad en matematikbok var för något.
    Just nu har jag en Jeep Grand Chreokee 1996årsmodell ståendes i garaget som är avställd och obesiktad sedan 3år, men jag betalar avgiften varje år för att behålla registreringen. Avsikten är att renovera upp denna inför 30årsdagen 2026..
    Enligt detta absurda förslag så ska inte jag få göra detta då den inte är besiktad senaste 2åren.. Den är ju inte ens historisk…ännu.. det är lite mer än 2år kvar till den blir det.
    Min andra hobbybil som är i bruk är en ombyggd Volvo944Turbo som blir veteran 2028.. Denna har jag lagt ner 100tusen på och planerar att behålla livet ut. Den är påkostad 3gånger mer än aktuellt marknadsvärde 2023 om man ser på blockets priser på en ”original” 944 98årsmodell som har 36tusen mil på mätaren.
    Säg att någon kör på min bil så jag får en stor buckla i bakskärmen. Bilen är lackerad i dark blue pearl. Lackering och plåtarbete skulle kosta i runda slängar säg 50tusen då man inte kan bättringslackera gammal pearl färg snyggt utan hel-lackering gäller som perfektionist.
    Vem avgör värdet på denna för att den inte ska anses EOL i deras ögon… Mina kvitton och totala utgifter eller en byråkrat som inte ens vet var oljestickan sitter som gör en sökning på blocket?
    Är det inte upp till mig som ägare med bilintresse om jag vill kasta 100tusen på en sketen Volvo944.

    Även om mina bilar inte är Historiska (ännu), så är det bilar som mina som kommer bli framtidens historiska bilar, så även dessa behöver skyddas från EU’s hysteri.

    MVH Marie

    Svara
  7. Bra reportage i SVT synd bara att det hamnade lokalt i Norrbotten !
    Då detta berör fordonsägare i hela Sverige kanske media har fått i uppdrag att tystandet ner det hela ?

    Svara
  8. Jag funderar på huruvida miljötänket kan appliceras på något annat. Om en ser ett fordon som konst. Då borde en vara tvungen att elda upp tavlor med giftig färg.

    Sedan funderar jag på hur myndigheterna skall få reda på att någon har 4 oregistrerade reservkarosser på logen eller hur många folkracebilar det finns i vårat avlånga land.

    Svara

Lämna en kommentar