Den 16 september träffar Jan Tägt, Motorhistoriska Riksförbundets sakkunnige inom fordon och regelverk, Kalle Dramstad i Europaparlamentet i Strasbourg. Han är policysamordnare och sakkunnig hos Johan Danielsson som bland annat är gruppledare inom europeiska Socialdemokraterna för transportfrågor. Dramstad har tagit över ELV-frågan från Annie Ross som MHRF tidigare haft en konstruktiv dialog med.
Under mötet kunde Jan Tägt för nätverket På gemensam väg lyfta de förslag till förbättringar som nätverket framfört till det svenska Regeringskansliet och hur vi uppfattat att de tagits emot av rådsarbetsgruppen och det belgiska ordförandeskapet. Arbetet i rådsarbetsgruppen fortsätter nu i närtid under Ungerns ordförandeskap.
Konkreta ELV-förslag väntas 2025
Kalle Dramstad kunde informera om att arbetet med ELV-frågor nu inletts i EU-parlamentet och under första kvartalet 2025 beräknas de konkreta förslagen bli offentliga. Frågan som hanteras av parlamentets miljöutskott (ENVI) berör även direkt utskottet för transport och turism (TRAN) och utskottet för den inre marknaden och konsumentskydd (IMCO).
– Jag lämnar Dramstad och Strasbourg med ett förtroendeingivande löfte om en fortsatt konstruktiv dialog, sammanfattar Jan Tägt sitt möte i EU-parlamentet.
Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF
Detta innebär ELV
Förslaget till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. EUs ELV-förordning är inte bara ett hot mot Sveriges rullande kulturarv, utan även Europas.
Klicka här eller på löpsedeln för att läsa mer!
Missa inga ELV-nyheter!
Följ Motorhistoriska Riksförbundet på Facebook för att inte missa senaste nytt i ELV-frågan! Alla nyheter i sin helhet finns samlade på mhrf.se.
Lämna en kommentar