Vägskylt för Nätverk på gemensam väg

Fordonsrörelsen samlad: Nätverk på gemensam väg

Bil- och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och -byggare samt motorsportintresserade har nu fått en gemensam kraft när fordonsrörelsen samlas i Nätverk på gemensam väg.

Frågor för bil- och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och -byggare samt motorsportintresserade berör miljontals människor i Sverige.

– De fordonsintresserades frågor bevakas av ett antal ideella organisationer. Dessa samlas nu i ett nätverk för att med gemensamma krafter påverka inom områden som berör konsumenter och hobbyaktiva, säger Karl Ask, Motorhistoriska Riksförbundet, och Heléne Lilja, Riksförbundet M Sverige.

Fordon på väg har en självklar plats i vårt samhälle och är ofta en förutsättning för att arbete, fritid och familjeliv ska fungera. De utgör dessutom ett stort och folkligt intresse för hundratusentals svenskar som ägnar sig åt allt från motorsport till renovering av historiska fordon. På senare tid har dock vägens fordon ifrågasatts, såväl som nyttoföremål och fritidsintresse, och många gånger kritiserats på felaktiga grunder.

Det rörliga kulturarvet

Det rörliga kulturarvet, som består av entusiastfordon från olika tidsepoker, engagerar mängder med människor som genom sitt intresse får en meningsfull fritid, ett socialt sammanhang, utvecklar färdigheter och berikar det svenska kulturarvet. Motorsporten i sin tur – från ungdomsverksamhet inom exempelvis karting och motocross till professionella sportutövare – har stor folklig förankring, lockar många utövare och stor publik samt bidrar till teknisk utveckling och kunnande.

Det gäller också för alla de som bygger om bilar och motorcyklar, eller helt egna, amatörbyggda fordon. Till det hör de miljontals bilister och motorcyklister som dagligen transporterar sig mellan hem, arbete och fritidsintressen.

Stort och brett fordonsintresse

Det stora och breda fordonsintresset är också en grogrund för ett utvecklat kunnande och färdigheter inom en mängd yrken inom fordonsbranschen, inte minst för yngre människor som genom sitt intresse finner en väg in i yrkeslivet. Renovering, underhåll och reparation av olika fordon, liksom den utbredda motorsporten – oavsett om det rör sig om hobbyfordon eller konsumentens vardagsbil – representerar dessutom stora ekonomiska värden för fordonsbranschen. Utan tvekan fyller fordon på väg många funktioner i samhället.

Många av dessa fordonsägare är anslutna till en eller flera intresseorganisationer som bevakar fordons- och trafikpolitiska frågor och vilka strävar efter att underlätta för konsumenter, förenkla bevarandet och brukandet av historiska fordon och möjliggöra utövandet av motorsport. Många gånger berörs de olika organisationerna av samma fråga, men på olika sätt. Ett aktuellt exempel är den omtalade ELV-förordningen om uttjänta fordon, som riskerar att slå hårt mot såväl fordonsintresserade som konsumenter.

– Den här typen av samarbeten är väldigt viktiga för oss att närvara i. Vi har ofta fler gemensamma kopplingar än vad vi kanske tror. Tillsammans blir vi starkare i våra frågor och kan ta hjälp och nytta av varandra i, exempelvis, remissvar inför politiska beslut. Men också i förebyggande proaktivt arbete där vi alla ser en växande problematik för medlemmarna i den här gruppens intresseorganisationer. Trots att gruppen är nystartad ser jag redan positiva effekter med det gemensamma arbetet, säger Pär Karlsson, Svensk Bilsports teknikchef.

I syfte att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon samlas nu ett flertal av dessa organisationer i ett nätverk. Tillsammans samlar nätverket hundratusentals medlemmar och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare. Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbeta för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.

Nätverk på gemensam väg

Fordonsorganisationerna samlade inför hearingen om ELV på regeringskansliet. Klicka för att läsa mer! Foto: SMC

Logotypen Nätverk på gemensam väg visar en rund blå vägskylt med en klassisk bil och motorcykel och en uppåtgående pil. Under den runda, i samma bredd, en fyrkantig informationsskylt med tvåradig text i versaler, överst NÄTVERK och under i mindre test PÅ GEMENSAM VÄG.

Dela gärna detta inlägg:

1 kommentarer på "Fordonsrörelsen samlad: Nätverk på gemensam väg"

  1. Profilbild för Eric Palmborg
    Eric Palmborg

    Ett oerhört bra och viktigt initiativ detta att gå ihop och samarbeta på det här sättet.

    Jag skulle dessutom vilja komplettera textraden: ”Det stora och breda fordonsintresset är också en grogrund för ett utvecklat kunnande och färdigheter inom en mängd yrken inom fordonsbranschen” med att det rör sig om långt fler yrken än de inom fordonsbranschen. Jag skulle vilja säga att en majoritet av dagens tekniker och ingenjörer har fått sitt teknikintresse och många av sina kunskaper genom att i unga dar reparera, modifiera och underhålla något äldre fordon oavsett om han eller hon arbetar med fordon eller någon annan teknisk bransch idag eller inte.
    Jag tror inte att man från EU:s sida inser vilka synergieffekter det faktiskt får några år längre fram när ungdomar lär sig skruva på ett äldre (enligt ELV:s deffinition uttjänt) fordon.

Lämna en kommentar

1 svar på ”Fordonsrörelsen samlad: Nätverk på gemensam väg”

  1. Ett oerhört bra och viktigt initiativ detta att gå ihop och samarbeta på det här sättet.

    Jag skulle dessutom vilja komplettera textraden: ”Det stora och breda fordonsintresset är också en grogrund för ett utvecklat kunnande och färdigheter inom en mängd yrken inom fordonsbranschen” med att det rör sig om långt fler yrken än de inom fordonsbranschen. Jag skulle vilja säga att en majoritet av dagens tekniker och ingenjörer har fått sitt teknikintresse och många av sina kunskaper genom att i unga dar reparera, modifiera och underhålla något äldre fordon oavsett om han eller hon arbetar med fordon eller någon annan teknisk bransch idag eller inte.
    Jag tror inte att man från EU:s sida inser vilka synergieffekter det faktiskt får några år längre fram när ungdomar lär sig skruva på ett äldre (enligt ELV:s deffinition uttjänt) fordon.

    Svara

Lämna en kommentar