Du som ägare av ett historiskt fordon åtnjuter i dag skattebefrielse, besiktningsbefrielse (bil äldre än 50 år och motorcykel 40 år), möjlighet att köra i miljözon (klass 1 och 2) och gynnsamma regler vid import och registrering av historiska fordon. Dessa förhållanden är en följd av Motorhistoriska Riksförbundets arbete under mer än 50 år men kräver konstant bevakning. Det kommer ständigt nya regler och förslag, såväl i Sverige som EU, som skulle kunna begränsa användandet av de historiska fordonen om inte dialogen med myndigheterna är god. Så även med våra folkvalda och Regeringskansliet. Var med och stöd MHRFs arbete som sammanfattas För gårdagens fordon på morgondagens vägar! Det kan göras på flera sätt.
Enad är stark
I dag representerar Motorhistoriska Riksförbundets klubbar över 100 000 medlemmar. Gå med i någon av våra klubbar om du inte redan är det. Eller se till att även din klubb ansluter sig till MHRF för den fordonshistoriska rörelsens skull så att vi tillsammans kan fortsätta arbetet som pågått sedan 1969.
Att ansluta sig till MHRF är i dag lättare än någonsin:
- inträde beslutas löpande under året av förbundsstyrelsen
- klubben betalar medlemsavgift först från och med nästkommande förbundsstämma i oktober.
Så fort klubben är ansluten kan du som medlem ansöka om den förmånliga MHRF-försäkringen. Den gynnar inte bara den egna plånboken, utan även din klubb! Utöver MHRFs arbete.
Kurt Sjöberg förbundsordförande MHRF

Olika sätt att stödja MHRFs arbete
Det finns olika sätt att stödja Motorhistoriska Riksförbundets arbete som sammanfattas För gårdagens fordon på morgondagens vägar.
- Gå med i en MHRF-ansluten klubb! Som medlem kan du dessutom ansöka om den förmånliga MHRF-försäkringen.
- Anslut din klubb till MHRF! MHRF-försäkringen gynnar medlemmarnas plånbok OCH stödjer den fordonshistoriska rörelsen. Inte bara genom att gynna klubben, utan även MHRFs arbete.
- Swisha ett bidrag till 123-408 54 37
Varken MHRF eller MHRF-försäkringen är vinstdrivande.
MHRFs årskrönika
Är denna MG från 1953 och Morris Minor från 1962 som tomten släppt ut från en lada i Umeå kulturarv eller avfall? Det anser Motorhistoriska Riksförbundet vara helt upp till ägaren och inte någon myndighet!
Klicka här eller på julkortet för att läsa årets julkrönika!
Lämna en kommentar