Julen förknippas med förväntan om en rogivande högtid tillsammans med familj och goda vänner samt trevlig samvaro med god mat och dryck. Och så julklapparna. Antingen mjuka eller hårda. De mest populära julklapparna har oftast varit hårda och legat där under granen och lockat inslagna i vackra julfärger.
End of Life Vehicle
Nu har ett paket dykt upp från EU om ett förslag till ett omarbetat ELV – End of Life Vehicle. Och det är hårt minsann! Motorhistoriska Riksförbundet har under de senaste månaderna arbetat intensivt med att reda ut konsekvenserna som skulle uppstå om förslaget genomförs. Det kommer att påverka våra möjligheter att bibehålla, köpa och sälja och restaurera fordon. Avsikten i förslaget är nog god, nämligen att få bort skrot som förorenar och skräpar ned samt ta tillvara metaller, men effekten blir att alla fordon kan drabbas – man låter det bästa bli det godas fiende!
MHRF har ett brett samarbete med andra organisationer inom vårt intresseområde och fördjupade kontakter med politiker och beslutsfattare, allt i syfte att belysa de effekter som ett genomförande skulle innebära för vår rörelse.
Tidsplanen för genomförandet av ELV är ej fastställd, men mycket pekar på att ett beslut kommer att fattas i EU-parlamentet först efter EU-valet 2024. Ett val som därför blir särskilt viktigt! MHRF har naturligtvis koll på frågan.
Utöver ELV då?
Under verksamhetsåret har utvecklingsarbete med Motorhistoriska Riksförbundets organisation och arbetssätt genomförts. Den nya organisationen har trätt i kraft från och med halvårsskiftet. Vi har utvecklat samarbetet med webbleverantören Samuraj för att se över och förbättra våra digitala stödsystem och vi har vid verksamhetsårets inledning släckt ned vår gamla hemsida och introducerat en ny, och betydligt användarvänligare, hemsida. Både kansli och styrelse har i stor utsträckning använt digitala möten som komplement till fysiska möten.
Den nya kansliorganisationen har utformats så att ledningen av kansliets hela verksamhet samlas under en verksamhetschef. Karl Ask är verksamhetschef och det har inrättats två tjänster som sakkunniga inom kulturarvs- respektive fordon och regelverksfrågor. Dessa båda tjänster innehas av Malin Erlfeldt och Jan Tägt.
Även styrelsens arbetssätt har förändrats. Från att ha verkat som en arbetande styrelse innebär det nya arbetssättet att styrelsen ska arbeta mer fokuserat med strategiska frågor. En viktig operativ förändring i sammanhanget är att styrelseledamöterna kommer att arbeta mer aktivt med våra medlemsklubbar. Detta kommer att ske vid deltagande i olika klubbarrangemang, men också genom kontakter på annat sätt.
MHRFs utåtriktade verksamhet
Motorhistoriska Riksförbundets utåtriktade verksamhet har tydliggjorts bland annat genom samarbetet inom Transporthistoriskt Nätverk, där MHRFs roll stärks. ThN är aktivt bland annat vid Almedalsveckan på Gotland där vi har etablerat kontakter med politiker och beslutsfattare.
MHRF arbetar också inom ramen för Riksdagens fordonshistoriska nätverk för att tydliggöra vikten av att bevara det rullande kulturarvet för framtiden. Även ett samarbete med Tekniska museet har inletts på ett mycket positivt sätt. Vi har också börjat undersöka möjligheterna till samarbete i form av partnerskap med företag och organisationer som stödjer vår verksamhet.
Myndighetsrådet inom MHRF har utvecklats ytterligare och vi har knutit flera externa experter till rådet. Frågan om framtida drivmedel till historiska fordon har stått i centrum liksom vårt krav från 2018 om en hänsynsregel i kulturmiljölagen som innebär att myndigheter ska ta hänsyn till det rullande kulturarvet när man fattar beslut. Jag är positiv och tror att vi kommer att få gehör för detta under det kommande verksamhetsåret. Arbetet med ELV har som nämnts inletts under verksamhetsåret och kommer förstås att intensifieras under det kommande verksamhetsåret.
Följ, gilla och dela!
En annan kul nyhet är att Motorhistoriska Riksförbundet under våren har bytt Facebookgrupperna till en Facebooksida. Extra kul att vi på denna korta tid redan passerat 2 100 följare! Varmt välkommen att följa, gilla och dela senaste nytt. För dig som inte har Facebook visas de senaste inläggen på MHRFs startsida under Motorhistoriska i media.
God jul och gott nytt år!
Jag ser med tillförsikt fram emot ett spännande 2024. Men innan dess vill styrelse och kansli önska alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!
Kurt Sjöberg förbundsordförande MHRF
MHRFs julkort 2023
Är denna MG från 1953 och Morris Minor från 1962 som tomten släppt ut från en lada i Umeå kulturarv eller avfall? Det anser Motorhistoriska Riksförbundet vara helt upp till ägaren och inte någon myndighet!
Klicka här eller på julkortet för utskriftsvänlig PDF!
Till julkalendern!
Gårdagens julkalender på morgondagens väggar? Fjolårets kalender är faktiskt aktuell även i år. Har du inte sett den tidigare är det hjulstämning bakom varje lucka som väntar!
Klicka här eller på kalendern för att börja öppna.
Lämna en kommentar