Jaguar E-type. Foto: Jan Tägt.

Identitetsbärare – en reservdel som alla andra

Från den 1 februari 2023 får byte av identitetsbärare, till exempel motor, ram eller kaross, göras på ett historiskt fordon mot motsvarande ny eller begagnad del.

Byte av självbärande karosseri ska göras mot ett av samma fabrikat och typ som grundfordonet. När en begagnad identitetsbärare används ska identifieringsmärkning kryssas över, men vara läsbar. Fordonets ursprungliga fordonsidentifieringsnummer placeras i nära anslutning till den överkryssade märkningen.

Den ursprungliga delen ska kunna visas upp vid den registreringsbesiktning som följer av bytet av identitetsbäraren. Är det inte praktisk får i stället den del av identifieringsbäraren som har fordonets identitetsnummer visas upp. Besiktningsorganet ska på begäran av fordonsägaren återlämna delen med överkryssad eller borttagen märkning.

Vidare ska fordonsägaren med handling visa åtkomsten till delen och besiktningsorganet kontrollerar om den förekommer i register över stulna fordon eller redan används för ett annat fordon av en annan person än fordonets ägare.

Obs!

Om bytet av identitetsbärare sker med en del som har för stor avvikelse mot originalutförandet ska fordonet ses som ett ombyggt eller amatörbyggt fordon.

Jan Tägt generalsekreterare MHRF

Exempel gällande identitetsmärkning

Jaguar E-type hade sin identitetsmärkning inslagen i picture-frame-crossmember, en tavellik ramdel i motorrummets främre del. E-type har även motornummer, body number, commission number, och växellådsnummer som tillsammans med numret på balken återges på en skylt placerad i vänster tröskellådas övre framdel innanför motorhuven.

Om fordonet tidigare varit registrerad i Kalifornien fanns en kompletterande id-bricka tilldelad av delstaten som i stort set överensstämmer med tillverkarens. Även andra identitetsmärkning kan förekomma globalt. Något att beakta vid förvärv och inför senare registrering i Sverige då uppgifter på fordonsdokument och fordonet därför kan skilja sig åt.

Dela gärna detta inlägg:

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar