Nätverk på gemensam väg, ett samarbete mellan organisationer för fordonsintresserade och konsumenter med över 800 000 medlemmar, vill se förbättringar i ett förslag från EU gällande uttjänta fordon. Bland annat anser nätverket att förslaget strider mot äganderätten och har därför ställt en öppen fråga till justitieminister Gunnar Strömmer (M).
– Vi ser fram emot ett svar i linje med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtaris (L) anförande nyligen på miljörådets offentliga session i Bryssel där hon bekräftar entusiastfordonsrörelsens betydelse i Sverige, säger Jan Tägt, Motorhistoriska Riksförbundets sakkunnige inom fordon och regelverk.
Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Justitieminister Gunnar Strömmer. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet.
Öppet brev till justitieministern
10 januari 2025
Bäste justitieminister!
Jag representerar Nätverk på gemensam väg, ett samarbete mellan organisationer för fordonsintresserade och konsumenter med över 800 000 medlemmar, och vänder mig till dig med en för oss viktig fråga.
Det ligger ett förslag från EU gällande så kallade ELV, end of life vehicles, eller uttjänta fordon. Förslaget är i grunden mycket bra då det syftar till ökad återvinning och återbruk inom fordonsbranschen. Men det innebär också att fordonsägare kan tvingas skrota sina fordon om det – av en ännu inte utsedd myndighet – bedöms vara ett ELV. Kriterierna för att utse ett fordon som uttjänt är omfattande och dåligt förankrat i många fordonsägares verklighet, och tar heller inte ägarens avsikter med fordonet i beaktande.
Detta väcker allvarliga frågor om hur förslaget rimmar med den grundlagsstadgade rätten till privat egendom och EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna. Äganderätten är skyddad och kan endast inskränkas om det är för allmänhetens bästa, men proportionalitetsprincipen kräver att inskränkningar vägs noga mot den enskildes rättigheter. Dessutom, om äganderätten bedöms kunna upphävas ska ägaren ersättas ekonomiskt, något som förslaget valt att inte ta hänsyn till.
Att påtvinga skrotning av fordon, utan respekt för ägarens avsikter med fordonet, framstår som ett direkt övergrepp på äganderätten. Sverige har redan lagstiftning som reglerar hur fordon får stå uppställda och förbjuder trafik med fordon som inte är besiktade. Varför skulle staten eller EU då ta sig rätten att avgöra vad en privatperson får göra med sin egendom, särskilt när fordonet inte utgör någon fara för andra?
Som medgrundare av Centrum för rättvisa har du själv varit en stark röst för individens rättigheter mot statliga övertramp. Jag vill därför fråga dig:
- Hur kan ett sådant förslag motiveras utan att det utgör ett flagrant brott mot äganderätten?
- Hur tänker du försvara svenskars grundlagsfästa rätt till privat egendom i ljuset av detta förslag?
Med förväntan om svar och med vänliga hälsningar,
Jan Tägt
Representant för Nätverk på gemensam väg
Nätverk på gemensam väg
Bil- och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och -byggare samt motorsportintresserade har en gemensam kraft när fordonsrörelsen samlas i Nätverk på gemensam väg. I nätverket ingår:
- American Car Club Sweden (ACCS)
- Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF)
- Riksförbundet M Sverige
- Svenska Bilsportförbundet (SBF)
- Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO)
- Sveriges Motorcyklister (SMC)
- Svenska Motorsportförbundet (Svemo)
- Swedish Street Rod Association (SSRA)
- Teknisk support till amatörbyggare (TESTA)
810 000 personer
I syfte att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon samlas nu ett flertal av dessa organisationer i ett nätverk. Tillsammans samlar nätverket 810 000 personer och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare! Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbeta för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.
Motorhistoriska Riksförbundet är självfallet en aktiv del av Nätverk på gemensam väg! Klicka här eller på bilden för att läsa mer om nätverket.
Läs mer om ELV (End-of-Life Vehicles)
EU:s förslag till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Klicka här eller på löpsedeln för att läsa mer om riskerna med ELV.
Missa inga ELV-nyheter!
Följ Motorhistoriska Riksförbundet på Facebook för att inte missa senaste nytt i ELV-frågan! Alla nyheter i sin helhet med tillhörande fördjupningar finns samlade på mhrf.se. I MHRF:s pressrum hittar du medias bevakning av bland andra denna fråga.
Lämna en kommentar