EU-parlamentet i Strasbourg.

EU-parlamentet i Strasbourg. Foto: Jan Tägt.

Parlamentariker belyser ELV-hotet för EU-medborgare

Johan Danielsson: ELV-Förslaget ska inte skapa problem för medborgare som renoverar, restaurerar, bygger om eller konstruerar fordon som en hobby, passion eller försörjning.

På utskottet för miljö- klimat och livsmedelssäkerhets, ENVI, och utskottet för den inre marknaden och konsumentskydds, IMCO, möte den 16 januari 2025 synliggjorde flertalet Europaparlamentariker de många problemen med kommissionens ELV-förslag för vanliga medborgare liksom för små och medelstora företag.

Hoten med ELV enligt EU-parlamentarikerna

Johan Danielsson (S&D) vice ordförande i utskottet för sysselsättning och sociala frågor, EMPL, och ledamot i utskottet för transport och turism, TRAN, betonade vikten av att se till att fordon som är avsedda för reparation, renovering, modifiering eller användning som reservdelar inte klassificeras som ELV, End-of-Life Vehicle. Förslaget ska inte skapa problem för medborgare som renoverar, restaurerar, bygger om eller konstruerar fordon som en hobby, passion eller försörjning.

Jonas Sjöstedt (GUE/NGL) medlem i ENVI och skuggföredragande betonade fordon av kulturell och historisk betydelse och att dessa endast utgör en liten del av EU:s fordonspark. De fortsatta diskussionerna om ELV måste ta det i beaktande.

IMCO-utskottets föredragande Paulius Saudargas (PPE) från Litauen betonade att hushållen ska ha möjlighet att reparera sitt eget fordon att tillräckligt manga delar tas om hand och att handeln med fordon och delar mellan medlemsstaterna ska vara möjlig. Transportutskottets vice ordförande IT Matteo Ricci (EPP) från Italien betona att ELV inte ska begränsa möjligheten att reparera fordon

Piotr Müller (ECR) från Polen medlem i IMCO-utskottet var kritisk och orolig över att fordon inte kommer kunna, få, repareras och därför kommer de försvinna fortare från våra vägar än vad som skulle vara deras normal livslängd om de tilläts repareras.

Vytenis Andriukaitis (S&D) från Litauen medlem i ENVI betonade behovet av att skydda den omfattande verksamhet med små och medelstora företag som jobbar med äldre fordon.

Ondrej Dostal från Tjeckien, och medlem i ENVI, var starkt kritiskt till de förslagna kriterier i bilaga I i ELV-förslaget om irreparabla fordon där till exempel byte av motor eller växellåda anges som ett av flera bedömningskriterier för att skilja ett begagnat fordon från ett ELV.

ELV-förslaget innebär utmaningar

Enligt Nätverk på gemensam väg, som Motorhistoriska Riksförbundet är en del av, anser EU-kommissionen att ett motorbyte ska innebära att fordonet förlorar sin identitet och därmed är ett ELV, det vill säga ett avfall. Nätverket konstaterar att det i många av de för nätverkets medlemmar viktiga frågorna råder oenighet i beredning av kommissionens ELV-förslag och ser i likhet med Johan Danielssons slutanförande att det nuvarande förslaget innebär utmaningar när det gäller att ta itu med dessa frågor, men ser optimistiskt på att de finner sin lösning när förordningen antas.

Nätverk på gemensam väg räknar med att ELV-förslaget tidigast kommer antas av rådet och parlamentet hösten 2025.

Jan Tägt sakkunnig fordon och regelverk MHRF och Nätverket på gemensam vägs talesperson

Ta del av EU-mötet

Joint committee on Environment, Public Health and Food Safety and Committee on Internal Market and Consumer Protection. Klicka här eller på bilden för mötet i sin helhet.

Nätverk på gemensam väg

Bil- och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och -byggare samt motorsportintresserade har en gemensam kraft när fordonsrörelsen samlas i Nätverk på gemensam väg. I nätverket ingår:

810 000 personer

I syfte att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon samlas nu ett flertal av dessa organisationer i ett nätverk. Tillsammans samlar nätverket 810 000 personer och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare! Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbeta för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.

Motorhistoriska Riksförbundet är självfallet en aktiv del av Nätverk på gemensam väg! Klicka här eller på bilden för att läsa mer om nätverket.

Läs mer om ELV (End-of-Life Vehicles)

EU:s förslag till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Klicka här eller på löpsedeln för att läsa mer om riskerna med ELV.

Missa inga ELV-nyheter!

Följ Motorhistoriska Riksförbundet på Facebook för att inte missa senaste nytt i ELV-frågan! Alla nyheter i sin helhet med tillhörande fördjupningar finns samlade på mhrf.se. I MHRF:s pressrum hittar du medias bevakning av bland andra denna fråga.

Dela gärna detta inlägg:

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar