Från vänster: Jan Tägt, MHRF, Eva Dalenstam, Regeringskansliet, Malin Erlfeldt, MHRF, Axel Nordberg, Regeringskansliet och Ambjörn Lätt, Naturvårdsverket.

Regeringskansliet diskuterar ELV med MHRF

Motorhistoriska Riksförbundet och Naturvårdsverket bjöds in till Regeringskansliet måndagen den 29 januari för att diskutera EUs förslag till ELV-förordning. Foto: MHRF

I måndags var Motorhistoriska Riksförbundets båda sakkunniga, Jan Tägt inom fordon och regelverk och Malin Erlfeldt inom kulturarvsfrågor, inbjudna till ett möte på Klimat- och näringslivsdepartementet där även Naturvårdsverket deltog. Vid mötet diskuterades EUs förslag till ELV-förordning och det kommande förhandlingsarbetet till våren under Belgiens värdskap. Fokus i diskussion rörde förordningsförslagen avseende reservdelar, ägarbyten, export och vad som definierar ett så kallat uttjänt fordon och konsekvenser för den fordonshistoriska folkrörelsen i Sverige.

Vid mötet träffade MHRF Pia-Maria Lindroos, Johan Fallenius, Emilia Högquist, Eva Dalenstam och Elin Simonsson från Regeringskansliet samt Ambjörn Lätt och Anna-Maria Gratte från Naturvårdsverket. Även Axel Nordberg, politiskt sakkunnig vid Klimat- och näringslivsdepartementet under klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L), medverkade.

Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Var med och rädda vårt kulturarv!

Fordonshobbyn är hotad. DU kan hjälpa till att rädda den genom att skapa opinion kring ELV. Sprid ordet i dina informationskanaler och protestera mot förslaget! Tänk på att verbala råsopar mot vare sig EU eller dess representanter troligtvis inte gynnar vår sak och kan istället få motsatt effekt. Det är bättre att istället använda sig av fakta.

  • Informera om ELV-hotet!
  • Protestera mot ELV!

Klicka här eller på löpsedeln för mer information, mottagaradresser och flygblad för spridning!

Dela gärna detta inlägg:

7 kommentarer på "Regeringskansliet diskuterar ELV med MHRF"

  1. Profilbild för Jarmo
    Jarmo

    Ni gör ett fantastiskt jobb. EU ska inte få förstöra en fin och gemensam hobby vi har i Sverige, ja hela norden.

    1. Profilbild för Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF
      Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF

      Stort tack Jarmo! Följ oss gärna på Facebook för att inte missa senaste nytt i frågan.
      https://www.facebook.com/motorhistoriskamhrf

  2. Profilbild för Juergenwender@yahoo.de
    Juergenwender@yahoo.de

    Ingen diktatur tack!!!!!!
    Kein diktatur!!!

  3. Profilbild för Mats Ljungkvist
    Mats Ljungkvist

    ELV – ”End-of-Life Vehicles”

    Förordningen ska endast tillämpas på uttjänta fordon som du gör dig av med, har för avsikt att göra dig av med eller om det inte går att reparera. Kostnaden för reparationer för att få fordonet i kördugligt skick måste vara lägre än marknadsvärdet.
    Förordningen gäller även fordon som utgör en miljöfara, enligt EU:s avfallsbestämmelser (Direktiv 2008/98/EG) till exempel om fordonet läcker miljöfarligt material eller står övergivet på en offentlig plats.

    Förslaget gäller inte historiska fordon, som definieras i tidigare EU-bestämmelser (Direktiv 2014/45/EU). Ett fordon är av historiskt intresse om:
    – det tillverkades för minst 30 år sedan,
    – det är av en specifik typ som inte tillverkas längre,
    – det är historiskt bevarat och i originalskick, utan några betydande förändringar.

    https://sweden.representation.ec.europa.eu/news/forslag-till-eu-regler-hantering-av-uttjanta-fordon-2023-12-05_sv

    1. Profilbild för Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF
      Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF

      Hej Mats
      I min replik ska jag fatta mig kort!

      Vill man ta del av bakgrunden till förordningsförslaget är det framförallt arbetsgruppens dokument, SWD(2023) 256 final, på 412 sidor och knappa 900 källhänvisningar som ger en fingervisning. Att kommissionären liksom kommissionens representation i Sverige försvar förslaget är väl uppenbart, lika uppenbart borde det vara att man lyssnar på dem man är vald att företräda.

      Det finns skäl till att vi på Motorhistoriska Riksförbundet och bland andra Kungliga Automobilklubben, American Car Club Sweden Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, M Sverige, Svenska Bilsportförbundet, Sveriges Motorcyklister, Swedish Street Rod Association, Åkerihistoriska Sällskapet, Svenska Motorsportförbundet för dialog med Regeringskansliet, riksdagen, riksdagspartierna, lokalpolitiker, våra EU-parlamentariker, Naturvårdsverket och Transportstyrelsen.

      Det grundläggande skälet är att kommissionens förslag innebär långt gående konsekvenser för alla som berörs. För fordonsägare generellt liksom för tillverkare, verkstäder, fordonshandlare, besiktningsorgan, fordonsdemonterare och försäkringsbolag för att nämna några. Detsamma gäller för många av våra myndigheter.

      Många av förslagen är bra men några är också riktigt dåliga. Transportstyrelsen valde i sitt remissvar att avstyrka hela förslaget då det innehåller ett antal betydande brister. Förslagets otydlighet medförde även att det inte var möjligt för Transportstyrelsen att fastställa de ekonomiska konsekvenserna för myndigheten.

      Transportstyrelsen remissvar hittas här: Inte bara MHRF reagerar mot ELV | MHRF (https://mhrf.se/nyheter/inte-bara-mhrf-reagerar-mot-elv/) tillsammans med andras och vårt remissvar.

      Avfall definieras i vår Miljöbalk liksom i Direktiv 2008/98/EG. Denna sedan länge etablerade generella definition väljer nu kommissionen att komplettera med en lista med kriterier i en bilaga. I den blandar man fordonets normala underhåll och reparationer, t ex däcksbyte och byte av stötdämpare med möjliga miljörisker om ett bromsrör eller kylarslang brister, om fordonet varit föremål för kontrollbesiktning och fordon som de facto redan finns hos den auktoriserade bildemonterare.

      Dessa kriterier ska bland annat tillämpas vid varje försäljningstillfälle av ett fordon för att avgöra om det är begagnat eller ska anses vara uttjänt. Kriterierna ska tillämpas av säljaren, myndigheterna och de så kallade ekonomiska aktörerna som kort kan beskrivas som alla företagare som på något sätt kommer i kontakt med fordonet eller hanterar det.

      Kommissionens arbetsgrupp och de dokument som de refererar till liksom artiklarna i förslaget ger en tydlig fingervisning om att endast de auktoriserade fordonsdemonteringsföretagen ska få sälja begagnade fordonsdelar och komponenter. All annan försäljning anses vara olaglig. Att det skulle vara olagligt är något som man redan innan förslaget eventuellt går igenom tydligt anger där entusiaster, DYI-människor och föreningar som demonterar, långtidslagar eller säljer fordonsdelar liksom verkstäder pekas ut som de kriminella.

      Förslaget innebär att många av de fordon som idag enligt svenska regler är historiska inte längre kommer anses vara det. Förslaget innebär att fordon som nu sätts på marknaden aldrig eller ytterst sällan kommer bli 30 år eller äldre. Regelverket har helt enkelt dödat dem långt tidigare. Därmed är inte bara dagens kulturarv hotat utan och fram för allt morgondagens.

      Din hänvisning till och utdrag från kommissionens representations inlägg av den 5 december innehåller en del oklarheter i sig. Varför är kostnaden för en reparation relevant liksom marknadsvärdet, hur ska det fastställas och av vem och vem fattar dessa beslut? Europas försäkringsbransch är lika undrande som vi över dessa regler som åsidosätter den inre marknaden och den enskildes rätt att förvalta sin egendom.

      Hänvisningen till avfallsdirektivet är missvisande och delvis direkt felaktigt, vilka material kan t ex läcka? Att ett fordon övergivits på offentlig plats kan vara följden av att någon inte längre vill kännas vid det eller stöld och avsett skäl och det oetiska i detta så regleras det inte i (Direktiv 2008/98/EG).

      Definitionen av fordon av historiskt intresse enligt kontrollbesiktningsdirektivet som givetvis syftar till något helt annat än att definiera avfall är inte korrekt översatt. Det är den engelska originaltexten som ska tillämpas som lyder:
      “´vehicle of historical interest’ means any vehicle which is considered to be historical by the Member State of registration or one of its appointed authorising bodies and which fulfils all the following conditions:
      — it was manufactured or registered for the first time at least 30 years ago;
      — its specific type, as defined in the relevant Union or national law, is no longer in production;
      — it is historically preserved and maintained in its original state and has not undergone substantial changes in the technical characteristics of its main components;”
      Det sista satsen ovan skiljer sig högst väsentligt från den svenska översättningen och det är oavsett vilken oklart hur den ska tillämpas.

      Sist men inte minst är vi i den fordonshistoriska rörelsen oroade över de kommande konsekvenser av det lagda förslaget. Men det är inget mot vad varje fordonsägare av ett begagnat fordon borde vara oavsett om man t ex äger det, står som arvstagare, avser att överlåta det inom familjen eller precis har köpt det. Man kan också teoretiskt fråga sig varför Sveriges alla fordonsägare ska finansiera ett system där Transportstyrelsen i en framtid ska hantera ansökningar för vart och ett av de ca 4 000 000 ägarbyten sker årligen för att komma till rätta med de få som kan hänföras till kriminell verksamhet.

      Motorhistoriska Riksförbundet har ställt åtta frågor till EU-kommissionens representation, dels fem stycken efter deras inlägg på X dels tre stycken efter inlägget på deras hemsida utan att vi fått något svar.

      De frågor vi i december 2023 ställde var:
      MHRF bad om förtydliganden avseende följande i inlägget på X:
      1) Vilka fordon anses därmed inte vara av historiskt intresse
      2) Var i förslaget till förordning framgår det att det bara är när ägaren gör sig av med fordonet eller vill göra sig av med det
      3) Vilka dokumentationskrav avses
      4) Vilka registreringskrav ska uppfyllas
      5) När utgör fordonet en miljöfara
      Kompletterande frågor om inlägget från 5 december
      1) I vilka fall går ett fordon inte att reparera
      2) Var anges i Direktiv 2008/98/EG de två exemplen; ”läcker miljöfarligt material eller står övergivet på en offentlig plats.” och vilka skulle sådana material vara
      3) Vilka förändringar på ett fordon anses vara betydande

      Med vänlig hälsning,
      Jan Tägt, sakkunnig fordon och regelverk MHRF

      1. Profilbild för Johan Schröder
        Johan Schröder

        Låt er inte luras av förslaget och försök se skogen bland alla träden! Detta är bara början. Frågan är egentligen: Vem skall avgöra om din egendom måste skrotas/kasseras? Det är förstås ägaren som skall avgöra den saken. Om en vara är hälsovådlig regleras det redan i miljölagstiftningen. Övergivna varor/fordon kan omhändertas inom svensk lagstiftning. ELV är bara i sin linda – ELV är det de första stegen för EU som syftar till att tvinga bort alla icke eldrivna fordon och öka kontrollen över medborgarna.
        Detta är inget EU skall bestämma om i Sverige! Vi måste lämna EU för att Sverige skall överleva som självständig nation och att vi skall överleva som självständiga människor.

  4. Profilbild för Thomas
    Thomas

    Rör inte våra hobby bilar

Lämna en kommentar

7 svar på ”Regeringskansliet diskuterar ELV med MHRF”

  1. ELV – ”End-of-Life Vehicles”

    Förordningen ska endast tillämpas på uttjänta fordon som du gör dig av med, har för avsikt att göra dig av med eller om det inte går att reparera. Kostnaden för reparationer för att få fordonet i kördugligt skick måste vara lägre än marknadsvärdet.
    Förordningen gäller även fordon som utgör en miljöfara, enligt EU:s avfallsbestämmelser (Direktiv 2008/98/EG) till exempel om fordonet läcker miljöfarligt material eller står övergivet på en offentlig plats.

    Förslaget gäller inte historiska fordon, som definieras i tidigare EU-bestämmelser (Direktiv 2014/45/EU). Ett fordon är av historiskt intresse om:
    – det tillverkades för minst 30 år sedan,
    – det är av en specifik typ som inte tillverkas längre,
    – det är historiskt bevarat och i originalskick, utan några betydande förändringar.

    https://sweden.representation.ec.europa.eu/news/forslag-till-eu-regler-hantering-av-uttjanta-fordon-2023-12-05_sv

    Svara
    • Hej Mats
      I min replik ska jag fatta mig kort!

      Vill man ta del av bakgrunden till förordningsförslaget är det framförallt arbetsgruppens dokument, SWD(2023) 256 final, på 412 sidor och knappa 900 källhänvisningar som ger en fingervisning. Att kommissionären liksom kommissionens representation i Sverige försvar förslaget är väl uppenbart, lika uppenbart borde det vara att man lyssnar på dem man är vald att företräda.

      Det finns skäl till att vi på Motorhistoriska Riksförbundet och bland andra Kungliga Automobilklubben, American Car Club Sweden Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, M Sverige, Svenska Bilsportförbundet, Sveriges Motorcyklister, Swedish Street Rod Association, Åkerihistoriska Sällskapet, Svenska Motorsportförbundet för dialog med Regeringskansliet, riksdagen, riksdagspartierna, lokalpolitiker, våra EU-parlamentariker, Naturvårdsverket och Transportstyrelsen.

      Det grundläggande skälet är att kommissionens förslag innebär långt gående konsekvenser för alla som berörs. För fordonsägare generellt liksom för tillverkare, verkstäder, fordonshandlare, besiktningsorgan, fordonsdemonterare och försäkringsbolag för att nämna några. Detsamma gäller för många av våra myndigheter.

      Många av förslagen är bra men några är också riktigt dåliga. Transportstyrelsen valde i sitt remissvar att avstyrka hela förslaget då det innehåller ett antal betydande brister. Förslagets otydlighet medförde även att det inte var möjligt för Transportstyrelsen att fastställa de ekonomiska konsekvenserna för myndigheten.

      Transportstyrelsen remissvar hittas här: Inte bara MHRF reagerar mot ELV | MHRF (https://mhrf.se/nyheter/inte-bara-mhrf-reagerar-mot-elv/) tillsammans med andras och vårt remissvar.

      Avfall definieras i vår Miljöbalk liksom i Direktiv 2008/98/EG. Denna sedan länge etablerade generella definition väljer nu kommissionen att komplettera med en lista med kriterier i en bilaga. I den blandar man fordonets normala underhåll och reparationer, t ex däcksbyte och byte av stötdämpare med möjliga miljörisker om ett bromsrör eller kylarslang brister, om fordonet varit föremål för kontrollbesiktning och fordon som de facto redan finns hos den auktoriserade bildemonterare.

      Dessa kriterier ska bland annat tillämpas vid varje försäljningstillfälle av ett fordon för att avgöra om det är begagnat eller ska anses vara uttjänt. Kriterierna ska tillämpas av säljaren, myndigheterna och de så kallade ekonomiska aktörerna som kort kan beskrivas som alla företagare som på något sätt kommer i kontakt med fordonet eller hanterar det.

      Kommissionens arbetsgrupp och de dokument som de refererar till liksom artiklarna i förslaget ger en tydlig fingervisning om att endast de auktoriserade fordonsdemonteringsföretagen ska få sälja begagnade fordonsdelar och komponenter. All annan försäljning anses vara olaglig. Att det skulle vara olagligt är något som man redan innan förslaget eventuellt går igenom tydligt anger där entusiaster, DYI-människor och föreningar som demonterar, långtidslagar eller säljer fordonsdelar liksom verkstäder pekas ut som de kriminella.

      Förslaget innebär att många av de fordon som idag enligt svenska regler är historiska inte längre kommer anses vara det. Förslaget innebär att fordon som nu sätts på marknaden aldrig eller ytterst sällan kommer bli 30 år eller äldre. Regelverket har helt enkelt dödat dem långt tidigare. Därmed är inte bara dagens kulturarv hotat utan och fram för allt morgondagens.

      Din hänvisning till och utdrag från kommissionens representations inlägg av den 5 december innehåller en del oklarheter i sig. Varför är kostnaden för en reparation relevant liksom marknadsvärdet, hur ska det fastställas och av vem och vem fattar dessa beslut? Europas försäkringsbransch är lika undrande som vi över dessa regler som åsidosätter den inre marknaden och den enskildes rätt att förvalta sin egendom.

      Hänvisningen till avfallsdirektivet är missvisande och delvis direkt felaktigt, vilka material kan t ex läcka? Att ett fordon övergivits på offentlig plats kan vara följden av att någon inte längre vill kännas vid det eller stöld och avsett skäl och det oetiska i detta så regleras det inte i (Direktiv 2008/98/EG).

      Definitionen av fordon av historiskt intresse enligt kontrollbesiktningsdirektivet som givetvis syftar till något helt annat än att definiera avfall är inte korrekt översatt. Det är den engelska originaltexten som ska tillämpas som lyder:
      “´vehicle of historical interest’ means any vehicle which is considered to be historical by the Member State of registration or one of its appointed authorising bodies and which fulfils all the following conditions:
      — it was manufactured or registered for the first time at least 30 years ago;
      — its specific type, as defined in the relevant Union or national law, is no longer in production;
      — it is historically preserved and maintained in its original state and has not undergone substantial changes in the technical characteristics of its main components;”
      Det sista satsen ovan skiljer sig högst väsentligt från den svenska översättningen och det är oavsett vilken oklart hur den ska tillämpas.

      Sist men inte minst är vi i den fordonshistoriska rörelsen oroade över de kommande konsekvenser av det lagda förslaget. Men det är inget mot vad varje fordonsägare av ett begagnat fordon borde vara oavsett om man t ex äger det, står som arvstagare, avser att överlåta det inom familjen eller precis har köpt det. Man kan också teoretiskt fråga sig varför Sveriges alla fordonsägare ska finansiera ett system där Transportstyrelsen i en framtid ska hantera ansökningar för vart och ett av de ca 4 000 000 ägarbyten sker årligen för att komma till rätta med de få som kan hänföras till kriminell verksamhet.

      Motorhistoriska Riksförbundet har ställt åtta frågor till EU-kommissionens representation, dels fem stycken efter deras inlägg på X dels tre stycken efter inlägget på deras hemsida utan att vi fått något svar.

      De frågor vi i december 2023 ställde var:
      MHRF bad om förtydliganden avseende följande i inlägget på X:
      1) Vilka fordon anses därmed inte vara av historiskt intresse
      2) Var i förslaget till förordning framgår det att det bara är när ägaren gör sig av med fordonet eller vill göra sig av med det
      3) Vilka dokumentationskrav avses
      4) Vilka registreringskrav ska uppfyllas
      5) När utgör fordonet en miljöfara
      Kompletterande frågor om inlägget från 5 december
      1) I vilka fall går ett fordon inte att reparera
      2) Var anges i Direktiv 2008/98/EG de två exemplen; ”läcker miljöfarligt material eller står övergivet på en offentlig plats.” och vilka skulle sådana material vara
      3) Vilka förändringar på ett fordon anses vara betydande

      Med vänlig hälsning,
      Jan Tägt, sakkunnig fordon och regelverk MHRF

      Svara
      • Låt er inte luras av förslaget och försök se skogen bland alla träden! Detta är bara början. Frågan är egentligen: Vem skall avgöra om din egendom måste skrotas/kasseras? Det är förstås ägaren som skall avgöra den saken. Om en vara är hälsovådlig regleras det redan i miljölagstiftningen. Övergivna varor/fordon kan omhändertas inom svensk lagstiftning. ELV är bara i sin linda – ELV är det de första stegen för EU som syftar till att tvinga bort alla icke eldrivna fordon och öka kontrollen över medborgarna.
        Detta är inget EU skall bestämma om i Sverige! Vi måste lämna EU för att Sverige skall överleva som självständig nation och att vi skall överleva som självständiga människor.

        Svara

Lämna en kommentar