Bildspecial: Stort intresse för Restoration Show i hall C på Elmia

Nordens största motorshow – Custom Motor Show – var i år större än någonsin. Detta märktes i Elmiamässans samtliga hallar inte minst i C-hallen som är vikt åt det rullande kulturarvet. I år var det ännu större fokus på Restoration Show med mycket mek på plats. Självfallet även hos MHRF!

Inför en rekordpublik på Elmia, med drygt 97 000 besökare under påskhelgens fyra dagar, blev Restoration Show en succé! I år hade arrangören Fabas, tillsammans med Motorhistoriska Riksförbundet, Verktygsboden samt tidningarna Klassiker och Wheels Magazine, lyft nivån på Restoration Show ytterligare ett snäpp.

”Stort och härligt hobbygarage”

Aldrig tidigare har det mekats så mycket under påskhelgen på Elmia. Inte bara i MHRFs monter där det jobbades på hela fem historiska fordon, utan överallt i C-hallens Restoration Show avdelning. Som en nöjd besökare uttryckte det; ”Det är mer som att bli inbjuden till stort och härligt hobbygarage, än en traditionell motormässa. Väldigt inspirerande!”.

Att C-hallen, där Restoration Show sedan i fjol huserar, blir allt mer populär hos publiken råder ingen tvekan om. Så många besökare har man inte sett tidigare, vittnade flera utställare och deltagare om, när mässan summerades. Speciellt var att den annars lite lugnare påskdagen och annandag påsk var lika välbesökta som de stora publikdagarna i början av påsken. Ett positivt tecken om något.

Bo Lindman samarbeten MHRF (kontakta mig om du är intresserad av ett samarbete med MHRF)

Foto: Karl Ask

MHRFs egna fordon

Mattias Strömqvist från M Sverige var en av alla som ville provsitta Isettan. Ett annat trevligt besök var Magnus Oscarsson (KD), ledamot i Trafikutskottet, som hälsade på när Motorhistoriska Riksförbundets styrelse och kansli mekade på sina egna fordon. Självfallet fick han provsitta i T-Forden som i år fyller 100 år! (första bilden i galleriet).

Fordonen i MHRFs monter var följande:

  • BMW Isetta 300 1961. Åtgärd: Oljebyte, inredningsjobb, nya torkararmar i rätt periodutförande och lite bromsjobb samt koll av bränsleslangar. Ägare: Per Petersson, vice förbundsordförande.
  • Calthorpe 1931. Åtgärd: Service av generator. Ägare: Anders Albihn, styrelseledamot.
  • Ford Fiesta 1990. Åtgärd: Oljebyte i motor och växellåda, byte av bromsvätska/luftning, översyn av bromsar och hjullager runt om samt byte av gasfjädrar i bakluckan med mera. Ägare: Erik Stjernlöf, montermedarbetare.
  • Ford Model T 1924. Åtgärd: Förgasarjobb och oljebyte bland annat. Ägare: Alexander Engström, styrelseledamot.
  • Ford Tudor 1939 (stod i Verktygsbodens monter intill). Åtgärder: Renoverade förgasare och bränslepump. Ägare: Karl Ask, verksamhetschef.
  • Suzuki 250 GSX 1982. Åtgärd: Vanlig service. Ägare: Anders Albihn.

Samtliga foton (om inte annat anges): Bo Lindman

Foto: Göran Schüsseleder

Redo inför åksäsongen?

Fredrik Westerlind, tekniker på MHRF-försäkringen, gav tips och råd från Elmia inför åksäsongen. Klicka här eller gå in på MHRFs Facebooksida för att se klippen (sök på #Elmia för att hitta fler bilder från hall C. Passa på att gilla och följ för att ta del av senaste nytt från MHRF!

Restoration Show i bilder

I galleriet nedan kan du ta del av flitens lampa som lös starkt även runt omkring Motorhistoriska Riksförbundets monter i hall C.

Intill Richard Olsson, den glada pristagaren som tog hem MHRFs Cultural Heritage Award med sin mycket fina renovering av en Austin Mini Countryman!

Samtliga bilder: Bo Lindman

Många hittade direkt in till hall C!

Fullt i alla hallar! Foto: Bo Lindman

MHRF-klubbar i övriga hallar

Samtliga foton (om inte annat anges): Göran Schüsseleder.

MHRFs verksamhetschef Karl Ask intervjuar verktygsbodens vd Lars Edwardsson och Klassikers chefredaktör Carl Legelius. Foto: Göran Schüsseleder

Restoration Show Corner

Under Restoration Show på Elmia var det många intressanta samtal och intervjuer i Restoration Show Corner, där Motorhistoriska Riksförbundet tillsammans med tidningen Klassiker höll i mikrofonerna och intervjuade flera av de personer som jobbade med sina spännande renoveringsprojekt i C-hallen. Bland andra Billy Söderin och Wheels Magazines Super Star Camaro från 1970 som återuppstår i sitt tidstypiska skick från racerbanorna och Tobias Svanberg som berättade som sin påbörjade restaurering av en Austin från 1930.

Självklart var ELV-frågan på tapeten även här. Lennart West från MHRFs styrelse och Karl Ask, MHRFs verksamhetschef, berättade om vad ELV kan innebära och framföra allt vad MHRF gör för att nå fram till politiken med sina synpunkter på det förslag till förordning som EU-kommissionen har presenterat.

Samtliga foton (om inte annat anges): Bo Lindman.

Rörliga kulturarvet

Då Motorhistoriska Riksförbundet är en del av Transporthistoriskt Nätverk, bestående av elva organisationer som företräder det rörliga kulturarvet, lyftes denna del av kulturarvet i C-hallen med hjälp av Warbirds of Sweden och sin FFVS J22, ett jaktplan från andra världskriget, och Aviation Technical Training som visade underhållsarbete på en Helikopter 9 tillhörande Flygvapenmuseum. Helikoptern används i dag just för att utbilda blivande flygtekniker.

Kul var att elever och lärare överraskades dessutom med arrangören FABAS Crew Award i hall C för sina aktiviteter under mässan. Välförtjänt!

Samtliga foton: Göran Schüsseleder.

Mer från årets Elmia

Vill du veta mer från årets Custom Motor Show? Klicka här för att läsa om årets fordon, vinnare och allt annat värt att veta som utspelade sig i samtliga hallar!

Dela gärna detta inlägg:

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar