International Harvester 1971

Hade denna International Harvester från 1971 kunnat räddats även i framtiden? Foto: Privat.

MHRF: EUs ELV-förordning hot mot fordonshobbyn!

– Klassas ditt fordon som skrot kan ägandet fråntas dig – utan ersättning! sammanfattar Jan Tägt på MHRF framtiden om EU-förslaget går igenom.

Motorhistoriska Riksförbundet har mottagit Regeringskansliets remiss på EU-kommissionens förslag om att dagens ELV-direktiv ersätts med en förordning. Förordningen reglerar vad som sker med fordonen, så kallade End-of-Life Vehicles, när de ska skrotas ut.

En definition av historiska fordon gör att många, men inte alla, kan undantas. För de senare och för så kallade youngtimers, andra entusiastfordon och ditt bruksfordon föreslås EUs vägledning, Guideline No 9, som avser gränsöverskridande transporter av fordon att införas i förordningen med bindande verkan. Länsstyrelsernas tillämpning av den vägledningen ställde tidigare till det rejält i Sverige för exportörer och importörer.

– Som fordonsägare blir du skyldig att lämna ifrån dig ditt fordon och ska bötfällas om du inte följer förordningen eller en anmaning om det från myndighet, sammanfattar Jan Tägt, sakkunnig inom fordon och regelverk på MHRF. Inte nog med att äganderätten fråntas dig, det sker dessutom helt utan ersättning.

Ett skäl till sådan anmaning kan enligt förordningen vara att fordonet vid en bedömning inte anses kunna repareras. Det kan vara allt från en skadad ram, att fälg och däck inte kan ersättas till att dörrarna inte är monterade.

MHRF kämpar mot EU-förslaget

Enligt Jan Tägt är EU-kommissionens förslag ett mycket allvarligt hot mot hela fordonshobbyn och därmed vårt rullande kulturarv;
– MHRF kommer naturligtvis att kämpa mot även detta, precis som vi gjort mot alla andra hot sedan 1969, så att vi fortsatt kan köra gårdagens fordon på morgondagens vägar!

Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Ägarens avsikt avgörande!

I flera år har Motorhistoriska Riksförbundet arbetat med ärenden avseende import och export av fordon som vid gränsen klassats som avfall. MHRFs linje har varje gång bekräftas: det är ägarens avsikt med fordonet, inte skicket, som ska vara avgörande. Som nu senast 2022 med denna International Harvester från 1971.

Klicka här eller på bilden för att läsa mer!

Stöd MHRFs arbete!

Det finns olika sätt att stödja Motorhistoriska Riksförbundets arbete som sammanfattas För gårdagens fordon på morgondagens vägar.

  • Gå med i en MHRF-ansluten klubb! Som medlem kan du dessutom ansöka om den förmånliga MHRF-försäkringen.
  • Anslut din klubb till MHRF! MHRF-försäkringen gynnar medlemmarnas plånbok OCH stödjer den fordonshistoriska rörelsen. Inte bara genom att gynna klubben, utan även MHRFs arbete.
  • Swisha ett bidrag till 123-408 54 37

Varken MHRF eller MHRF-försäkringen är vinstdrivande.

För gårdagens fordon på morgondagens vägar

Motorhistoriska Riksförbundet företräder den fordonshistoriska rörelsen i Sverige och arbetar med bevakning av politiska frågor, kontakter med myndigheter och organisationer samt rådgivning och information. MHRF engagerar över 100 000 medlemmar i 200 klubbar för målet att vårt fordonshistoriska kulturarv kan användas, bevaras och utvecklas. Bland våra medlemsförmåner finns marknadens ledande försäkring för historiska fordon.

Klicka här för att läsa mer om vad MHRF gjort genom åren. Och gör nu!

Dela gärna detta inlägg:

32 kommentarer på "MHRF: EUs ELV-förordning hot mot fordonshobbyn!"

  1. Profilbild för greger wetterskog
    greger wetterskog

    allt går att reparera, bara dumheter från stollar igen som inte har nån form av koll eller intresse

  2. Profilbild för Fredrik Sjöström
    Fredrik Sjöström

    Nu är det verkligen dags att lämna EU.Dom har ju blivit helt galna som sitter där och basar.

  3. Profilbild för Håkan Rönnholm
    Håkan Rönnholm

    Ingen aning om någon klubb som passar mig då jag aldrig håller mig till strikt original. Men jag har några veteranbilar från 58-60 års modeller.
    Jag skickar er 200kr så har jag bidragit till er åtminstone och jag hoppas det kan hjälpa bilhobbyn att överleva.

    1. Profilbild för Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF
      Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF

      Hej Håkan – stort tack för bidraget! Några av våra klubbar gillar även ombyggda fordon. Bland dessa Svenska A-Fordarna (som har en egen sektion för rod: F.A.S.T. = Ford Model A Speed & Touring) och Klubb GM Nordiska (vars medlemmar äger allt från strikt original med stort ”O” till custom som stavas med ”K”). Nämnas kan att ett fordon med avvikande utförande eller ett ombyggt fordon kan MHRF-försäkras. Mer info under Medlemsklubbar respektive MHRF-försäkringen!

  4. Profilbild för Thord Rådberg
    Thord Rådberg

    Skänker 200kr EU är skit och ska ge tusan i våran hobby dessutom kör vi så lite med våra veteran bilar våran klimatpåverkan är i det närmaste obefintlig

    1. Profilbild för Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF
      Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF

      Stort tack för ditt bidrag, Thord! Du har rätt, det är inte många mil veteranfordon kör per år. Dessutom är våra gamla fordon inte bara ett pittoreskt och uppskattat inslag i trafiken, utan de utgör också ett stort rullande museum som drivs helt utan statliga och kommunala bidrag. Teknisk kompetens och förmågan att reparera eller återskapa gamla föremål är färdigheter som måste bevaras och föras vidare. Motorhistoriska Riksförbundet och medlemsklubbarna har en viktig funktion att fylla i detta arbete. Bli gärna en del av detta! Mer info under Medlemsklubbar.

  5. Profilbild för Kenth Johansson
    Kenth Johansson

    Swexit är väl försent..f…n ta EU skiten.bara för de rika..

  6. Profilbild för Sverker Dahl
    Sverker Dahl

    Jag tror inte att verbala råsopar mot vare sig EU eller dess representanter gynnar vår sak. Kanske får de motsatt effekt eftersom det gör det enklare för dem att avfärda alla oss som biltokiga romantiker. Jag skulle hellre vilja se att MHRF, eventuellt tillsammans med andra övergripande organisationer, gör en faktabaserad sammanställning av allt det goda som veteranbilsaktiviteter kan åstadkomma i smått och i stort; från den ensamme ”mekens” kamp i garaget till veteranbilsmöten med bevarade respektive renoverade bilar och motorcyklar, som utgör en fröjd för ögat och vars iordningställande krävt ett enormt förarbete. Den sociala verksamhet som sammanhållningen mellan entusiaster visar, kräver inga polisinsatser för att upprätta ordningen. Dessutom föreslår jag att en sådan sammanställning signeras av varje märkesklubbs ordförande, som ett tecken på sammanhållning. Med en välformulerad och korrekt text, som visar hur många veteranbilsentusiaster det finns i Sverige, hur mycket arbete som läggs ned på hobbyn i stället för att tillbringa fritiden på gator och torg. Det bör göra att svenska politiker åtminstone stannar till i steget../.Sverker Dahl

    1. Profilbild för Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF
      Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF

      Vi håller helt med, Sverker. Tack för tipsen. Några är redan i görandet i och med vår förbundsstämma som hålls helgen.

  7. Profilbild för Per Lilliehöök
    Per Lilliehöök

    Klart är att investeringar i tid och affektionsvärden samt ekonomi i historien med tex fordon av olika slag ska kunna fortsätta. Att redovisa i detalj hur miljöpåverkan kan ske är väl bra i sig, men att myndigheten Sverige AB ska kunna ta bort rätten att äga dessa lösören är absurt.

    Jag har tex redovisat ett fordon som man ville ha svar på med ca 100 frågor rörande, värde uppställning och skick.
    TRP har via en konsult ställt dessa frågor . 7000 fordonsägare har tillfrågats. Gällde en V-Valp i bra skick för min del.

    Allt ska tydligen vara mätbart på alla sätt.

    Några tankar :

    Mvh Per Lilliehöök

  8. Profilbild för Tommy Lindberg
    Tommy Lindberg

    Gäller deras förslag enbart importbilar ?

    1. Profilbild för Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF
      Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF

      Hej Tommy! Jan Tägt, MHRFs sakkunnige inom fordon och regelverk, svarar: Nej det gäller alla fordon i landet och vid export. När det gäller utförsel, införsel och import är det fortsatt direktivet avseende gränsöverskridande transporter som reglerar dessa.

  9. Profilbild för Mats Wallander
    Mats Wallander

    Hej! Det vore bra om ni pekar ut vilka avsnitt eller punkter i direktivet ni motsätter er, och lämnar förslag på alternativa lösningar. Annars blir remissvaret ganska uddlöst.
    Eller motsätter ni er förslaget i sin helhet?
    Ni får gärna redogöra detta här på er hemsida eller på FB.

    mvh Mats W

    1. Profilbild för Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF
      Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF

      Hej Mats! Vi kommer att redogöra detta när vårt remissvar publiceras inom kort på http://www.mhrf.se.

  10. Profilbild för Hans Sundkvist
    Hans Sundkvist

    Kom ihåg att kontakta EU-nämndens ledamöter! Det är de som har bäst möjlighet att påverka detta; https://www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/utskotten-och-eu-namnden/eu-namnden/#commissioners

  11. Profilbild för Peter Åhman
    Peter Åhman

    Här ovan står att förslaget gäller alla fordon som finns i landet men kommer det att ske någon inventering av vilka fordon eller delar som folk förvarar hemma? Det skulle ju vara ett otroligt omfattande arbete. Eller är det så att man kommer att söka upp alla fordon som finns i bilregistret och bedöma om något av dessa är att betrakta som avfall eller hur skulle processen gå till innan en fordonsägare får besked om att ens fordon är uttjänt och att det omgående ska lämnas till demontering ?

  12. Profilbild för Peter Åhman
    Peter Åhman

    Här ovan står att förslaget gäller alla fordon som finns i landet men, kommer det att ske någon inventering av vilka fordon och delar som folk förvarar hemma? Det skulle ju vara ett otroligt omfattande arbete. Eller är det så att man kommer att söka upp alla fordon som finns i bilregistret och bedöma om något av dessa är att betrakta som uttjänt, eller hur skulle processen gå till innan en fordonsägare får besked om att ens fordon är uttjänt och att det ska lämnas till demontering ?

  13. Profilbild för Jerry Lindell

    Hade ingen aning om att de fanns något så skrämmande som ELV förlaget.
    Självklart ska sådana diktatoriska förslag röstas ner.
    Räcker det inte med att dom vill avlyssna hela jäkla internet?
    EU är snart inte mycket bättre än Ryssland & Kina.
    Självklart bidrar jag med en slant och är med på eventuella upprop.

  14. Profilbild för Berndt Palmgren

    Fordonshobbyn måste bevaras och uppmuntras och inte begränsas med onödiga direktiv och lagar och skatter. Var och en ska själv få bestämma över sina fordon och delar.

  15. Profilbild för danny sundberg
    danny sundberg

    hej mina veteran fordon är en del av mit liv har växt upp med gamla bilar i huvudsak under minn uppväxt på 90 talet
    morsan hadde bara volvo 140 240 och amazoner och 2 jänkare från 60 talet likaså farsan med han gamla bilar bland annat en buick 56a och så sjävl har jag nu en trave veterna fordon i min samling och nu så ska förbannade eu hitler ta våra gamla klenoder ifrån oss alltså vad är detta för jävla skämt eu mupparna har ju fått storhetsansine jag har tillexempel min första bil jag köpte för 500 kr när jag gick i klass 9 år 2001 är en gammal volvo 144 1971 årsm å har kvar den änn idag men ännu inte hunnit göra i ordning den inför besiktnig alltså var obesiktigad när jag köpte den 2001 och är det änn idag för jag köpte den för jag tyckte så synd om den medandra ord jag räddade den från en säker död å det var skroten han jag köpte den av sa om du inte köper den så skrotar jag den och då slanta jag bara upp en 500 hundring ur plånkan och sa jag tar den på en gång fram med ägarbyte papper så gör vi äffär så jag blev väldigt upprörd när jag fick nys om detta eu mupperi kommer min 140 stå i farozonen nu som är min första bil som jag nu ägt i 23 år nu och bara stått och patinerat till sig i en lada i alla dessa år hur länge den än kommer stå där är ju mitt val och inte den där förbannade eu hitlers val. jag betalar ju trots allt vägtrafik registrerings avgiften på den så att den ska bli kvar i registret och jag har även en amc matador 1973 årsm med motor haveri i min samling och den har bara stått i en lada nu ända sen 2013 och har nu fått tag på en motor till den som jag sak byta till för att få ut den på vägarna igen den står nu också i farozonen så jag känner mig helt sönder stressad av detta för jag läste nått om bilar som inte besiktigas på över 2 år skulle räknas som skrot låte ju helt sinnes sjukt

  16. Profilbild för Sverker Dahl
    Sverker Dahl

    Det är uppenbarligen svårt att greppa alla ELV-konsekvenser. Jag vill tro att det EU-förslag som nu är framlagt och som kan bli lag i Sverige primärt syftar till att hindra export av metall – i ordets vidaste bemärkelse. Slår det däremot mot de som håller på med gammelbilar – inte minst tävlingsbilar – som är yngre än 30 år kan det få oanade, sociala konsekvenser. Ingen kan uttala sig om en kommande bils värde efter renovering och skall entusiasten med panllampa i det vinterkalla lilla garaget berövas sin möjligheter att renovera en gammal bil inför sommarens bilträffar och i stället hänga på gator och torg, blir knappast tryggheten utomhus bättre. I min välmående hemkommun har fritidsgårdarna stängts och det enda som (bokstavlien) lyser upp tillvaron för ungdomarna är CircleK, OKQ8 och Burger King fram till midnatt. För bara några dagar sedan öppnade en pensionerad bilman en lokal för bilintresserade ungdomar i Helsignborg/Väla. Den vuxne entusiasten kunde omedelbart räkna in mängder av ungdomar som ville hålla till där och meka med sina bilar. En annan tanke: Vad skall många av landets hel-och/eller deltidsräddningstjänster göra. Där vimlar det av det som förr kallades brandbilar som både kan vara i aktiv tjänst eller stå i beredskap. Skall de också, vid en snäv tolkning av förslaget som behandlas på politisk nivå, låta någon myndighet eller fysisk person avgöra deras marknadsvärde? I så fall kan det bli väldigt dyrt för kommunerna eftersom ägaren inte får ett öre för det som konfiskeras, enligt förslaget.

  17. Profilbild för Mats Eriksson
    Mats Eriksson

    Hej.

    Finns ingen namninsamling mot detta eller är det mail på eget initiativ till naturvårdsverket etc som gäller?

    Vh Matte

  18. Profilbild för michael sigurdsson
    michael sigurdsson

    Nu får det vara nog ,UT ur eu så fort som det går. Det slutar annars med att vi får lämna allt vi äger,var går gränsen i detta vansinne. Desutom alla företag som jobbar med delar o div produkter till vår hobby. många arbetslösa skulle jag tro.Det är så respektlöst mot alla .

  19. Profilbild för Markus Åhs
    Markus Åhs

    Jag använde en del av er bild, om hotet med elv, som bild på min facebook-sida, hoppas det är ok? För detta måste stoppas!

    1. Profilbild för Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF
      Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF

      Hej Markus! Jättebra om löpsedeln sprids, både som bild och pdf!

  20. Profilbild för Per Christian Denis Blomström
    Per Christian Denis Blomström

    skulle tro att det finns så mycket annat att avhandla inom EU i dagens läge…så lägg resurser på rätt saker kan vara en av många rekommendationer från oss som inser värdet av historia, kultur och miljö, att producera nytt i stället för underhålla tex. fordonsparken totalt sett, torde bidraga till ökad miljöpåverkan av stora mått… återgå till hållbart tänkande i stället för skrotande av fungerande ting…
    regler för att beslagta annans egendom finns angivet i våra lagtexter, majoritetsbeslut gäller i demokratier…påverka ”ditt” politiska partis företrädare !

  21. Profilbild för Hans
    Hans

    Att ngn annan ska bestämma över ens egna fordons slutmål.
    Det tar tid att renovera ens klenod.
    Det tar tid att hitta delar.
    Ibland måste man gå över landsgränserna för att finna delarna.
    Det tar tid framförallt om man har familj.
    Ett veteranfordon körs väldigt lite.
    Om de har att göra med att fordonen är fossildrivna, och vi ska bara köra på el.
    De går faktist att konvertera, för den som vill det.
    Många har redan gjort det.
    ”Elbilens vänner” som ett exempel.
    Om det är de dom hänger upp sig på.
    Ta som exempel, Frankrike.
    Såg på tv om just detta.
    Där konverteras cv2or bl.a, med medel från staten.
    Du får en slant om du byter ut din fossila motor mot el.

    Är det samma person som satte stopp för 2 importörer för 2år sedan.
    Dom dom fick sina fordon konfiskerade i Göteborgshamn. (Fick tillbaka dom)
    Som inte fick gehör för sitt påhopp i Sverige.
    mvh Hasse

  22. Profilbild för Marie C...
    Marie C...

    Hejsan motor-vänner. 🙂 ….

    Helt jädra absurt… Detta är det bästa aprilskämtet genom tiderna.. Eller jag hoppas att detta ej går igenom så det slutar som ett dåligt aprilskämt……. Jag tittade ärligt på datumet på PDF-dokumentet då jag ärligt trodde det var ett gammalt aprilskämt som hade dykt upp.

    Jag är uppväxt i motorsporten och fick följa med mamma och pappa när de meka på rallybilen i garaget när jag var 4/5år i slutet 70tal och under 80talet… Jag visste vad en startmotor var och hur den fungera innan jag visste vad en matematikbok var i 1klass… eller när första året var i skolan vi fick lära oss att räkna. *haha* …
    Idag har jag fortfarande kvar motorintresset och i mitt garage står en Jeep Grand Cherokee Laredo 1996.. Denna är avställd och obesiktad sedan 3år.. enligt ELV så är min bil EOL…… Jag betalar avgiften varje år att hålla registreringen då avsikten är att laga upp det som är och ta den i bruk till sin födelsedag 2026…..
    Min andra hobbybil är i bruk, en volvo944 turbo 1998(byggd som sleeper).. Denna har jag i runda slängar lagt ner 100tusen på och runt 200-300+ arbetstimmar och allt är gjort så det kan återställas till original, utan att lämna några mikroskopiska spår att det varit en Sleeper. Lacken är en original Dark Blue Pearl Metallic.
    Om jag blir påkörd och får en buckla så det måste bearbetas och omlackeras, som en hobbybil jag tänkt bevara livet ut och som perfektionist så går det inte bättringslacka bilen, utan hel-lack behövs för att undvika nyansskiftningar på en så gammal pearl lack, detta kommer på verkstad kosta 50-60+ (kan jag tänka mig.)
    Enligt reglerna är kostnaden då dyrare än marknadsvärdet och bilen är då EOL…. (944-98 rostfri 36tusen mil) på blocket 40k kanske.

    Är värdet marknadsvärde+alla mina kvitton på totalen av vad jag kostat på den för att bevara ett finare skick, så att värdet är högre än ett bruksfordons marknadsvärde.. vilket marknadsvärde ska de använda.. Bruks, eller påkostat som då höjer bilens värde.

    Att en miljö byråkrat som inte ens vet vart oljestickan sitter eller ens har körkort ska sätta värdet på min bil och bestämma MIN bils öde… Helt jädra sjukt.
    Då ska rättvist vara rätt att bil föreningarna sätter nivåerna på bränsleskatt, Utsläppsnivåer för hobby bilar…. 6kr/Litern för hobbybilar..
    säg 6 i CO och 1000HC på 50mil/år…. VS…. 0.3 i CO 200HC 4000mil/år…. Vem är miljöboven?

    Mina bilar är inte historiska/veteran.. ännu.. Men även bilar som mina behöver skyddas då dessa är framtidens historiska bilar.

    Jag hoppas detta dåliga förslag ej går i genom och att vi kan se detta som ett dåligt aprilskämt i framtiden……
    Kramiz Marie 🙂

  23. Profilbild för Lars Karlsson
    Lars Karlsson

    Hejsan.
    Alla inblandade i detta förslag borde förstå att ùndantag måste finnas för olika historiska, speciella, etc. fordon. Även för reservdelar. Jag har läst mycket av det som är skrivet på regeringskansliets sida. Tanken är väl att förslaget ska gälla fordon som redan är sålda under producentansvar. Eller?
    Har man något att frukta ang. en 1953 Chrysler Town and Country Wagon som beräknas anlända Sverige i början av 2024?
    Bilen är ett renoveringsobjekt från Colorado. Kanske Staten kommer att stjäla (konfiskera) den från mig.😬
    Om beslutsfattarna inte gör undantag för historiska fordon etc. så kommer det att bli inbördeskrig.

  24. Profilbild för Johan Olsson
    Johan Olsson

    Uppdrag granskning gjorde ett reportage för ett antal år sedan och försökte få fram vilka myndigheter som skulle agera för att få stopp på exporten av skrotbilar och kylskåp, alla duckade för som någon sa: dessa produkter får fart på mindre marknader (kommande behov av bilar mm.).
    Är det nu när biltillverkarna blivit allt mer trängda och desperata och med deras hot om uteblivna arbetstillfällen som man agerar som en fullvärdig marknadsdiktatur och tar från den enskilde till förmån för industrin, kan detta hända en gång så lär det hända igen.
    Om fordonsindustrin inte har råd att betala gällande marknadspris för ingående material i sina produkter så är väl frågan om de överhuvud taget skall syssla med det de gör (de är ändå för många), att sedan rycka lagstiftarna i kjolarna för att få legitimitet för detta agerandet blir ytterligare ett bevis för ”marknaden före folket” (Kina…).
    Är det återvinningsprocessen som blivit för dyr eller är det alla miljövidriga transporter ”kors och tvärs” som blivit för dyrt, kommer det vara brist på råvaror när tillverkarna tvingas ta hem mer av sin tillverkning p.g.a. oron i världen?

Lämna en kommentar

32 svar på ”MHRF: EUs ELV-förordning hot mot fordonshobbyn!”

  1. Ingen aning om någon klubb som passar mig då jag aldrig håller mig till strikt original. Men jag har några veteranbilar från 58-60 års modeller.
    Jag skickar er 200kr så har jag bidragit till er åtminstone och jag hoppas det kan hjälpa bilhobbyn att överleva.

    Svara
    • Hej Håkan – stort tack för bidraget! Några av våra klubbar gillar även ombyggda fordon. Bland dessa Svenska A-Fordarna (som har en egen sektion för rod: F.A.S.T. = Ford Model A Speed & Touring) och Klubb GM Nordiska (vars medlemmar äger allt från strikt original med stort ”O” till custom som stavas med ”K”). Nämnas kan att ett fordon med avvikande utförande eller ett ombyggt fordon kan MHRF-försäkras. Mer info under Medlemsklubbar respektive MHRF-försäkringen!

      Svara
  2. Skänker 200kr EU är skit och ska ge tusan i våran hobby dessutom kör vi så lite med våra veteran bilar våran klimatpåverkan är i det närmaste obefintlig

    Svara
    • Stort tack för ditt bidrag, Thord! Du har rätt, det är inte många mil veteranfordon kör per år. Dessutom är våra gamla fordon inte bara ett pittoreskt och uppskattat inslag i trafiken, utan de utgör också ett stort rullande museum som drivs helt utan statliga och kommunala bidrag. Teknisk kompetens och förmågan att reparera eller återskapa gamla föremål är färdigheter som måste bevaras och föras vidare. Motorhistoriska Riksförbundet och medlemsklubbarna har en viktig funktion att fylla i detta arbete. Bli gärna en del av detta! Mer info under Medlemsklubbar.

      Svara
  3. Jag tror inte att verbala råsopar mot vare sig EU eller dess representanter gynnar vår sak. Kanske får de motsatt effekt eftersom det gör det enklare för dem att avfärda alla oss som biltokiga romantiker. Jag skulle hellre vilja se att MHRF, eventuellt tillsammans med andra övergripande organisationer, gör en faktabaserad sammanställning av allt det goda som veteranbilsaktiviteter kan åstadkomma i smått och i stort; från den ensamme ”mekens” kamp i garaget till veteranbilsmöten med bevarade respektive renoverade bilar och motorcyklar, som utgör en fröjd för ögat och vars iordningställande krävt ett enormt förarbete. Den sociala verksamhet som sammanhållningen mellan entusiaster visar, kräver inga polisinsatser för att upprätta ordningen. Dessutom föreslår jag att en sådan sammanställning signeras av varje märkesklubbs ordförande, som ett tecken på sammanhållning. Med en välformulerad och korrekt text, som visar hur många veteranbilsentusiaster det finns i Sverige, hur mycket arbete som läggs ned på hobbyn i stället för att tillbringa fritiden på gator och torg. Det bör göra att svenska politiker åtminstone stannar till i steget../.Sverker Dahl

    Svara
    • Vi håller helt med, Sverker. Tack för tipsen. Några är redan i görandet i och med vår förbundsstämma som hålls helgen.

      Svara
  4. Klart är att investeringar i tid och affektionsvärden samt ekonomi i historien med tex fordon av olika slag ska kunna fortsätta. Att redovisa i detalj hur miljöpåverkan kan ske är väl bra i sig, men att myndigheten Sverige AB ska kunna ta bort rätten att äga dessa lösören är absurt.

    Jag har tex redovisat ett fordon som man ville ha svar på med ca 100 frågor rörande, värde uppställning och skick.
    TRP har via en konsult ställt dessa frågor . 7000 fordonsägare har tillfrågats. Gällde en V-Valp i bra skick för min del.

    Allt ska tydligen vara mätbart på alla sätt.

    Några tankar :

    Mvh Per Lilliehöök

    Svara
    • Hej Tommy! Jan Tägt, MHRFs sakkunnige inom fordon och regelverk, svarar: Nej det gäller alla fordon i landet och vid export. När det gäller utförsel, införsel och import är det fortsatt direktivet avseende gränsöverskridande transporter som reglerar dessa.

      Svara
  5. Hej! Det vore bra om ni pekar ut vilka avsnitt eller punkter i direktivet ni motsätter er, och lämnar förslag på alternativa lösningar. Annars blir remissvaret ganska uddlöst.
    Eller motsätter ni er förslaget i sin helhet?
    Ni får gärna redogöra detta här på er hemsida eller på FB.

    mvh Mats W

    Svara
  6. Här ovan står att förslaget gäller alla fordon som finns i landet men kommer det att ske någon inventering av vilka fordon eller delar som folk förvarar hemma? Det skulle ju vara ett otroligt omfattande arbete. Eller är det så att man kommer att söka upp alla fordon som finns i bilregistret och bedöma om något av dessa är att betrakta som avfall eller hur skulle processen gå till innan en fordonsägare får besked om att ens fordon är uttjänt och att det omgående ska lämnas till demontering ?

    Svara
  7. Här ovan står att förslaget gäller alla fordon som finns i landet men, kommer det att ske någon inventering av vilka fordon och delar som folk förvarar hemma? Det skulle ju vara ett otroligt omfattande arbete. Eller är det så att man kommer att söka upp alla fordon som finns i bilregistret och bedöma om något av dessa är att betrakta som uttjänt, eller hur skulle processen gå till innan en fordonsägare får besked om att ens fordon är uttjänt och att det ska lämnas till demontering ?

    Svara
  8. Hade ingen aning om att de fanns något så skrämmande som ELV förlaget.
    Självklart ska sådana diktatoriska förslag röstas ner.
    Räcker det inte med att dom vill avlyssna hela jäkla internet?
    EU är snart inte mycket bättre än Ryssland & Kina.
    Självklart bidrar jag med en slant och är med på eventuella upprop.

    Svara
  9. hej mina veteran fordon är en del av mit liv har växt upp med gamla bilar i huvudsak under minn uppväxt på 90 talet
    morsan hadde bara volvo 140 240 och amazoner och 2 jänkare från 60 talet likaså farsan med han gamla bilar bland annat en buick 56a och så sjävl har jag nu en trave veterna fordon i min samling och nu så ska förbannade eu hitler ta våra gamla klenoder ifrån oss alltså vad är detta för jävla skämt eu mupparna har ju fått storhetsansine jag har tillexempel min första bil jag köpte för 500 kr när jag gick i klass 9 år 2001 är en gammal volvo 144 1971 årsm å har kvar den änn idag men ännu inte hunnit göra i ordning den inför besiktnig alltså var obesiktigad när jag köpte den 2001 och är det änn idag för jag köpte den för jag tyckte så synd om den medandra ord jag räddade den från en säker död å det var skroten han jag köpte den av sa om du inte köper den så skrotar jag den och då slanta jag bara upp en 500 hundring ur plånkan och sa jag tar den på en gång fram med ägarbyte papper så gör vi äffär så jag blev väldigt upprörd när jag fick nys om detta eu mupperi kommer min 140 stå i farozonen nu som är min första bil som jag nu ägt i 23 år nu och bara stått och patinerat till sig i en lada i alla dessa år hur länge den än kommer stå där är ju mitt val och inte den där förbannade eu hitlers val. jag betalar ju trots allt vägtrafik registrerings avgiften på den så att den ska bli kvar i registret och jag har även en amc matador 1973 årsm med motor haveri i min samling och den har bara stått i en lada nu ända sen 2013 och har nu fått tag på en motor till den som jag sak byta till för att få ut den på vägarna igen den står nu också i farozonen så jag känner mig helt sönder stressad av detta för jag läste nått om bilar som inte besiktigas på över 2 år skulle räknas som skrot låte ju helt sinnes sjukt

    Svara
  10. Det är uppenbarligen svårt att greppa alla ELV-konsekvenser. Jag vill tro att det EU-förslag som nu är framlagt och som kan bli lag i Sverige primärt syftar till att hindra export av metall – i ordets vidaste bemärkelse. Slår det däremot mot de som håller på med gammelbilar – inte minst tävlingsbilar – som är yngre än 30 år kan det få oanade, sociala konsekvenser. Ingen kan uttala sig om en kommande bils värde efter renovering och skall entusiasten med panllampa i det vinterkalla lilla garaget berövas sin möjligheter att renovera en gammal bil inför sommarens bilträffar och i stället hänga på gator och torg, blir knappast tryggheten utomhus bättre. I min välmående hemkommun har fritidsgårdarna stängts och det enda som (bokstavlien) lyser upp tillvaron för ungdomarna är CircleK, OKQ8 och Burger King fram till midnatt. För bara några dagar sedan öppnade en pensionerad bilman en lokal för bilintresserade ungdomar i Helsignborg/Väla. Den vuxne entusiasten kunde omedelbart räkna in mängder av ungdomar som ville hålla till där och meka med sina bilar. En annan tanke: Vad skall många av landets hel-och/eller deltidsräddningstjänster göra. Där vimlar det av det som förr kallades brandbilar som både kan vara i aktiv tjänst eller stå i beredskap. Skall de också, vid en snäv tolkning av förslaget som behandlas på politisk nivå, låta någon myndighet eller fysisk person avgöra deras marknadsvärde? I så fall kan det bli väldigt dyrt för kommunerna eftersom ägaren inte får ett öre för det som konfiskeras, enligt förslaget.

    Svara
  11. Hej.

    Finns ingen namninsamling mot detta eller är det mail på eget initiativ till naturvårdsverket etc som gäller?

    Vh Matte

    Svara
  12. Nu får det vara nog ,UT ur eu så fort som det går. Det slutar annars med att vi får lämna allt vi äger,var går gränsen i detta vansinne. Desutom alla företag som jobbar med delar o div produkter till vår hobby. många arbetslösa skulle jag tro.Det är så respektlöst mot alla .

    Svara
  13. Jag använde en del av er bild, om hotet med elv, som bild på min facebook-sida, hoppas det är ok? För detta måste stoppas!

    Svara
  14. skulle tro att det finns så mycket annat att avhandla inom EU i dagens läge…så lägg resurser på rätt saker kan vara en av många rekommendationer från oss som inser värdet av historia, kultur och miljö, att producera nytt i stället för underhålla tex. fordonsparken totalt sett, torde bidraga till ökad miljöpåverkan av stora mått… återgå till hållbart tänkande i stället för skrotande av fungerande ting…
    regler för att beslagta annans egendom finns angivet i våra lagtexter, majoritetsbeslut gäller i demokratier…påverka ”ditt” politiska partis företrädare !

    Svara
  15. Att ngn annan ska bestämma över ens egna fordons slutmål.
    Det tar tid att renovera ens klenod.
    Det tar tid att hitta delar.
    Ibland måste man gå över landsgränserna för att finna delarna.
    Det tar tid framförallt om man har familj.
    Ett veteranfordon körs väldigt lite.
    Om de har att göra med att fordonen är fossildrivna, och vi ska bara köra på el.
    De går faktist att konvertera, för den som vill det.
    Många har redan gjort det.
    ”Elbilens vänner” som ett exempel.
    Om det är de dom hänger upp sig på.
    Ta som exempel, Frankrike.
    Såg på tv om just detta.
    Där konverteras cv2or bl.a, med medel från staten.
    Du får en slant om du byter ut din fossila motor mot el.

    Är det samma person som satte stopp för 2 importörer för 2år sedan.
    Dom dom fick sina fordon konfiskerade i Göteborgshamn. (Fick tillbaka dom)
    Som inte fick gehör för sitt påhopp i Sverige.
    mvh Hasse

    Svara
  16. Hejsan motor-vänner. 🙂 ….

    Helt jädra absurt… Detta är det bästa aprilskämtet genom tiderna.. Eller jag hoppas att detta ej går igenom så det slutar som ett dåligt aprilskämt……. Jag tittade ärligt på datumet på PDF-dokumentet då jag ärligt trodde det var ett gammalt aprilskämt som hade dykt upp.

    Jag är uppväxt i motorsporten och fick följa med mamma och pappa när de meka på rallybilen i garaget när jag var 4/5år i slutet 70tal och under 80talet… Jag visste vad en startmotor var och hur den fungera innan jag visste vad en matematikbok var i 1klass… eller när första året var i skolan vi fick lära oss att räkna. *haha* …
    Idag har jag fortfarande kvar motorintresset och i mitt garage står en Jeep Grand Cherokee Laredo 1996.. Denna är avställd och obesiktad sedan 3år.. enligt ELV så är min bil EOL…… Jag betalar avgiften varje år att hålla registreringen då avsikten är att laga upp det som är och ta den i bruk till sin födelsedag 2026…..
    Min andra hobbybil är i bruk, en volvo944 turbo 1998(byggd som sleeper).. Denna har jag i runda slängar lagt ner 100tusen på och runt 200-300+ arbetstimmar och allt är gjort så det kan återställas till original, utan att lämna några mikroskopiska spår att det varit en Sleeper. Lacken är en original Dark Blue Pearl Metallic.
    Om jag blir påkörd och får en buckla så det måste bearbetas och omlackeras, som en hobbybil jag tänkt bevara livet ut och som perfektionist så går det inte bättringslacka bilen, utan hel-lack behövs för att undvika nyansskiftningar på en så gammal pearl lack, detta kommer på verkstad kosta 50-60+ (kan jag tänka mig.)
    Enligt reglerna är kostnaden då dyrare än marknadsvärdet och bilen är då EOL…. (944-98 rostfri 36tusen mil) på blocket 40k kanske.

    Är värdet marknadsvärde+alla mina kvitton på totalen av vad jag kostat på den för att bevara ett finare skick, så att värdet är högre än ett bruksfordons marknadsvärde.. vilket marknadsvärde ska de använda.. Bruks, eller påkostat som då höjer bilens värde.

    Att en miljö byråkrat som inte ens vet vart oljestickan sitter eller ens har körkort ska sätta värdet på min bil och bestämma MIN bils öde… Helt jädra sjukt.
    Då ska rättvist vara rätt att bil föreningarna sätter nivåerna på bränsleskatt, Utsläppsnivåer för hobby bilar…. 6kr/Litern för hobbybilar..
    säg 6 i CO och 1000HC på 50mil/år…. VS…. 0.3 i CO 200HC 4000mil/år…. Vem är miljöboven?

    Mina bilar är inte historiska/veteran.. ännu.. Men även bilar som mina behöver skyddas då dessa är framtidens historiska bilar.

    Jag hoppas detta dåliga förslag ej går i genom och att vi kan se detta som ett dåligt aprilskämt i framtiden……
    Kramiz Marie 🙂

    Svara
  17. Hejsan.
    Alla inblandade i detta förslag borde förstå att ùndantag måste finnas för olika historiska, speciella, etc. fordon. Även för reservdelar. Jag har läst mycket av det som är skrivet på regeringskansliets sida. Tanken är väl att förslaget ska gälla fordon som redan är sålda under producentansvar. Eller?
    Har man något att frukta ang. en 1953 Chrysler Town and Country Wagon som beräknas anlända Sverige i början av 2024?
    Bilen är ett renoveringsobjekt från Colorado. Kanske Staten kommer att stjäla (konfiskera) den från mig.😬
    Om beslutsfattarna inte gör undantag för historiska fordon etc. så kommer det att bli inbördeskrig.

    Svara
  18. Uppdrag granskning gjorde ett reportage för ett antal år sedan och försökte få fram vilka myndigheter som skulle agera för att få stopp på exporten av skrotbilar och kylskåp, alla duckade för som någon sa: dessa produkter får fart på mindre marknader (kommande behov av bilar mm.).
    Är det nu när biltillverkarna blivit allt mer trängda och desperata och med deras hot om uteblivna arbetstillfällen som man agerar som en fullvärdig marknadsdiktatur och tar från den enskilde till förmån för industrin, kan detta hända en gång så lär det hända igen.
    Om fordonsindustrin inte har råd att betala gällande marknadspris för ingående material i sina produkter så är väl frågan om de överhuvud taget skall syssla med det de gör (de är ändå för många), att sedan rycka lagstiftarna i kjolarna för att få legitimitet för detta agerandet blir ytterligare ett bevis för ”marknaden före folket” (Kina…).
    Är det återvinningsprocessen som blivit för dyr eller är det alla miljövidriga transporter ”kors och tvärs” som blivit för dyrt, kommer det vara brist på råvaror när tillverkarna tvingas ta hem mer av sin tillverkning p.g.a. oron i världen?

    Svara

Lämna en kommentar