Motorhistoriska Riksförbundet har mottagit Regeringskansliets remiss på EU-kommissionens förslag om att dagens ELV-direktiv ersätts med en förordning. Förordningen reglerar vad som sker med fordonen, så kallade End-of-Life Vehicles, när de ska skrotas ut.
En definition av historiska fordon gör att många, men inte alla, kan undantas. För de senare och för så kallade youngtimers, andra entusiastfordon och ditt bruksfordon föreslås EUs vägledning, Guideline No 9, som avser gränsöverskridande transporter av fordon att införas i förordningen med bindande verkan. Länsstyrelsernas tillämpning av den vägledningen ställde tidigare till det rejält i Sverige för exportörer och importörer.
– Som fordonsägare blir du skyldig att lämna ifrån dig ditt fordon och ska bötfällas om du inte följer förordningen eller en anmaning om det från myndighet, sammanfattar Jan Tägt, sakkunnig inom fordon och regelverk på MHRF. Inte nog med att äganderätten fråntas dig, det sker dessutom helt utan ersättning.
Ett skäl till sådan anmaning kan enligt förordningen vara att fordonet vid en bedömning inte anses kunna repareras. Det kan vara allt från en skadad ram, att fälg och däck inte kan ersättas till att dörrarna inte är monterade.
MHRF kämpar mot EU-förslaget
Enligt Jan Tägt är EU-kommissionens förslag ett mycket allvarligt hot mot hela fordonshobbyn och därmed vårt rullande kulturarv;
– MHRF kommer naturligtvis att kämpa mot även detta, precis som vi gjort mot alla andra hot sedan 1969, så att vi fortsatt kan köra gårdagens fordon på morgondagens vägar!
Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF
Lämna en kommentar