Motorhistoriska Riksförbundet har mottagit Regeringskansliets remiss på EU-kommissionens förslag om att dagens ELV-direktiv ersätts med en förordning. Förordningen reglerar vad som sker med fordonen, så kallade End-of-Life Vehicles, när de ska skrotas ut.
En definition av historiska fordon gör att många, men inte alla, kan undantas. För de senare och för så kallade youngtimers, andra entusiastfordon och ditt bruksfordon föreslås EUs vägledning, Guideline No 9, som avser gränsöverskridande transporter av fordon att införas i förordningen med bindande verkan. Länsstyrelsernas tillämpning av den vägledningen ställde tidigare till det rejält i Sverige för exportörer och importörer.
– Som fordonsägare blir du skyldig att lämna ifrån dig ditt fordon och ska bötfällas om du inte följer förordningen eller en anmaning om det från myndighet, sammanfattar Jan Tägt, sakkunnig inom fordon och regelverk på MHRF. Inte nog med att äganderätten fråntas dig, det sker dessutom helt utan ersättning.
Ett skäl till sådan anmaning kan enligt förordningen vara att fordonet vid en bedömning inte anses kunna repareras. Det kan vara allt från en skadad ram, att fälg och däck inte kan ersättas till att dörrarna inte är monterade.
MHRF kämpar mot EU-förslaget
Enligt Jan Tägt är EU-kommissionens förslag ett mycket allvarligt hot mot hela fordonshobbyn och därmed vårt rullande kulturarv;
– MHRF kommer naturligtvis att kämpa mot även detta, precis som vi gjort mot alla andra hot sedan 1969, så att vi fortsatt kan köra gårdagens fordon på morgondagens vägar!
Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF
Läs mer
Dagens ELV-regelverk
OBS! Detta GÄLLER I DAG och är INTE FÖRSLAGET SOM DISKUTERAS!
Europaparlamentets och rådets direktiv (enbart skäl nr 10 och artikel 2 2. som är relevant)
2000/53/EG
EUR-LexÄgarens avsikt avgörande!
I flera år har Motorhistoriska Riksförbundet arbetat med ärenden avseende import och export av fordon som vid gränsen klassats som avfall. MHRFs linje har varje gång bekräftas: det är ägarens avsikt med fordonet, inte skicket, som ska vara avgörande. Som nu senast 2022 med denna International Harvester från 1971.
Klicka här eller på bilden för att läsa mer!
![](https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023/09/swish-QR-small.png)
Stöd MHRFs arbete!
Det finns olika sätt att stödja Motorhistoriska Riksförbundets arbete som sammanfattas För gårdagens fordon på morgondagens vägar.
- Gå med i en MHRF-ansluten klubb! Som medlem kan du dessutom ansöka om den förmånliga MHRF-försäkringen.
- Anslut din klubb till MHRF! MHRF-försäkringen gynnar medlemmarnas plånbok OCH stödjer den fordonshistoriska rörelsen. Inte bara genom att gynna klubben, utan även MHRFs arbete.
- Swisha ett bidrag till 123-408 54 37
Varken MHRF eller MHRF-försäkringen är vinstdrivande.
Följ MHRF på Facebook
För gårdagens fordon på morgondagens vägar
Motorhistoriska Riksförbundet företräder den fordonshistoriska rörelsen i Sverige och arbetar med bevakning av politiska frågor, kontakter med myndigheter och organisationer samt rådgivning och information. MHRF engagerar över 100 000 medlemmar i 200 klubbar för målet att vårt fordonshistoriska kulturarv kan användas, bevaras och utvecklas. Bland våra medlemsförmåner finns marknadens ledande försäkring för historiska fordon.
Klicka här för att läsa mer om vad MHRF gjort genom åren. Och gör nu!
Lämna en kommentar