Detta har nyligen gjorts:
- Remissvar Regeringskansliet avseende EUs ändring i motorförsäkringsdirektivet. MHRF anser att varje fordonsslag, även lätta elfordon, ska ha trafikförsäkring.
- Remissvar Transportstyrelsens förslag om A-traktorer. MHRF anser att förslagen var väl avvägda och rekommenderar att beskaffenhetskrav och fordonens tillåtna hastighet bör ses över.
- Möte med statssekreterare Johan Davidson på Infrastrukturdepartementet om Uppvisning på väg, Transportstyrelsens och Trafikverkets regler samt Länsstyrelsernas och Polismyndighetens tillämpning.
Detta är på gång:
- Möte i arbetsgruppen för registreringsbesiktning samt ursprungskontroll under Transportstyrelsens besiktningskommitté
För övrigt anser MHRF att:
- Det bör lagstadgas om en särskild hänsynsregel för det samlade transporthistoriska kulturarvet. Riksantikvarieämbetets har föreslagit en sådan. Bakgrunden var ett regeringsuppdrag. Förslaget som ännu inte remitterats innebär att svenska myndigheter i sin verksamhet ska ta hänsyn och vidta aktsamhetsåtgärder så att kulturarvet kan bevaras, användas och utvecklas.
Jan Tägt generalsekreterare MHRF tillika medlem i MHRFs myndighetsråd
Foto: Göran Schüsseleder
Detta har vi också hunnit med!
Den 16-17 februari bjöds Motorhistoriska Riksförbundet in till att delta i Wheels Nat’s Winter-kryssning (tack Wheels Magazine!). Där höll MHRF föredrag om nyheterna kring ursprungskontroll och teknisk identifiering. Det blev även tillbakablickar i det som hänt efter Länsstyrelsernas agerande kring importen av entusiastfordon. Även Tony Domnérus från TESTA höll ett föredrag där han lyfte de ekonomiska riskerna när försäkrade fordon vid skadetillfället tekniskt inte överensstämmer med uppgifterna i vägtrafikregistret. MHRF och TESTA besvarade tillsammans på frågor från deltagarna.
Intill MHRFs generalsekreterare Jan Tägt omgiven av chefredaktörer på böljan – och mattan – den blå. Från vänster: Anders Nordner, Classic motor, ”Moon-Håkan” Johansson, Wheels Magazine och Billy Söderin, Power Magazine.
Lämna en kommentar