MHRF-försäkrade pärlor

På denna sida fyller vi på med MHRF-försäkrade fordon som är udda, speciella eller har något visst som vi – med ägarens tillåtelse – vill visa upp. Håll utkik på MHRFs Facebooksida när det dyker upp en ny försäkringspärla!

Koll på din premie?

Klicka på kalkylatorn för att smidigt räkna ut din premie! Med MHRF-försäkringen, Sveriges äldsta – och ledande – försäkring för historiska fordon, gynnar du inte bara den egna plånboken, utan stödjer även den fordonshistoriska rörelsen. Och så är det flera riktigt bra saker till!

MHRF-försäkringen drivs av Motorhistoriska Riksförbundet i samarbete med Folksam och erbjuder ett försäkringsalternativ för de flesta fordonen.

 

Helförsäkrad naturligtvis. Som lätt lastbil.

Med olivlundarna bakom sig.

– Det var min fru Rebecka som köpte bilen, en Land Rover Santana av årsmodell 1979, efter att ha sett den på Instagram. Den har haft en tidigare ägare som använde bilen på sin olivodling i Spanien. Efter mannens död blev bilen stående i tolv år och sonen sålde den till en fastighetsmäklare som köper Land Rover Santanas i Spanien för att sälja dem till kunder mestadels i USA.

Vi blev överraskade att bromsar och el inte fungerade när vi rullade av den från lastbilstransporten från Málaga, men tid och pengar löser de flesta problemen.

Marcus Bällgren ägare

REO-bussen är i dag helförsäkrad.

Kulturinsatsen.

Under 1900-talets början trafikerade denna REO från 1931 sträckan Zinkgruvan–Åmmeberg–Askersund. Därefter tjänstgjorde bussen som brandbil i Mariedamm. När den efter lång och trogen tjänst dömdes ut som omodern styckades bussen och delarna spreds ut lite här och var.

Delar av bussen låg nedgrävd i ett grustag och med hjälp av en lastmaskin och många karlars slit lyckades till slut ramen bärgas ur jorden. Chassit till bussen hittades på ett annat ställe. Tack vare medlemmar i Askersunds Veteranfordonsklubb, och med hjälp av gamla ritningar från Arkivcentrum, har bussen restaurerats och är efter mycket arbete under hösten 2023 äntligen färdig! REOn har väckt stort intresse runt om i landet, bland annat SVT har gjort ett inslag om bussen.

BMW 3,0 CSL av årsmodell 1972. Helförsäkrad! Utom på banan.

Lättviktaren.

Bilen, en BMW 3,0 CSL från 1972, importerades som ett rostfritt nedmonterat objekt från Italien runt 2010. Nuvarande ägaren köpte den 2018 och har renoverat den under fem år med väldigt mycket NOS-delar. Den är en av 169 tillverkade 1971–1972, en så kallad ultralätt förgasar-CSL. Den var dyrare än en samtida Ferrari, men Italien hade en högkonjunktur varför 85 av dessa hittade dit jämfört med en enda till Sverige.

BMW-förädlaren Alpina påtalade för BMW vikten av att få fram en konkurrenskraftig bil så de kunde slå fenomenala Ford Capri på bana. Här krävdes framför allt viktbesparingar. Dessa bilar saknade i stort sett all ljudisolering, hade tunnare plåt i karossen utom i bärande delar, plexiglas utom frontrutan som hade tunnare glas, bakre stötfångare av glasfiber, dörrar, bagagelucka och motorhuv i aluminium, skålade Scheelmannsportstolar, 380 mm Alpina Momo ratt, tunn nålfiltmatta i kupén, bakaxel med 25% lamelldiffbroms, Alpinas sju tum aluminiumfälgar, rostfria skärmbreddare, progressiva fjädrar med Alpinas fjäderben och Bilsteins stötdämpare runt om med mera… Resultatet blev en 215 kg lättare vinnare på racingbanorna under -70 talet. Och att tusen exemplar för gatbruk byggdes för att förändringarna skulle få användas i tävlingsbilarna.

 

Såväl husvagn som bil har en helförsäkring.

Man ska ha husvagn.

Husvagnen, en MKP Petit från 1968 köptes i mars 2019. Därefter genomgick den en renovering innebärande nya bromsar, nydragen el (12V och 230V), nya däck och lack i bilens färger. Husvagnen är även invändigt renoverad till originalskick. All renovering är utförd av mig.

Ekipaget har efter renoveringen vunnit första pris på Stockholm Car Meet sommaren 2023. Reportage om bil, en Volvo Duett från 1957, och husvagn finns att hitta i oktobernumret av Classic Motor (nr 10) från samma år.

Bengt Sandberg ägare (med livskamraten Inger Olofsson)

Ronny Petterssons pärla. Helförsäkrad. Förstås!

Huset, Volvon och ödet.

Ronny Pettersson heter ägaren till denna välbevarade Volvo 740 i superfint originalskick med endast 10 876 mil på mätaren. Ronny sammanfattar;
– Alltså wow, hämtade bilen från det lilla garaget vid detta ödehus där den stått garagerad i 23 år!

Och vi kan bara hålla med, wow! Denna modell tillverkades mellan 1984 och 1992 och det var en storsäljare som många kan relatera till. Hur många Volvo 740 ser man i orört skick i dag? Eller över huvud taget? Senast vi på MHRF såg en sådan pärla på nära håll var på Elmia (2023). Vi hoppas få se fler!

Renoverad i Sverige av en känd renoverare till originalskick. Nu helförsäkrad.

Mc i sitt esse.

Henderson var ett amerikanskt motorcykelmärke grundat 1912 av bröderna William G. och Tom W. Henderson i Detroit, Michigan. Tillverkningen fokuserades på modeller med fyrcylindriga motorer. Företaget köptes upp av Excelsior 1917 och tillverkningen upphörde 1931 som en följd av depressionen.

Ägaren har känt till motorcykeln i ett antal år och när han fick möjlighet att köpa den renovera den till originalskick. Mer än så finns egentligen inte att berätta enligt ägaren utom att det sa klick när han såg Ace för första gången.  Och det är inte så konstigt då det sägs att Ace är essensen av bröderna Hendersons tankar om hur en motorcykel skulle vara konstruerad.

Cederholmaren håller ångan uppe! Helförsäkrad som originalbil (historiskt bygge).

Från begynnelsen.

”Cederholmaren” är en unik hemmabyggd ångdriven bil som byggdes i Ystad mellan 1892 och 1894 av bröderna Anders och Jöns Cederholm. Den är den äldsta svensktillverkade ännu existerande bilen. Och i körbart skick!

Bilen ägs av Ystads kulturhistoriska förening och på bilderna nedan syns föreningens ordförande Per Axel ”Pax” Sjöholm tillsammans med Sune Svensson, fordonsinspektör för MHRF-försäkringen. Bilderna är tagna av Anita Svensson.

Läs mer om Cederholmaren här.

Bengt-Olof Johansson framför sin egenskapade pärla. Försäkringen? Helförsäkrad som originalbil (historiskt bygge).

Tre i en. Och mycket till.

Min pappa Bengt-Olof Johansson har ägt denna Chevrolet Bel Air från 1955 sedan 1966 och nu har han sålt den till mig och min kusin Mattias Lindgren. Cirkeln sluts då det var Mattias pappa, min farbror Anders Johansson, som åkte upp till Stockholm 1964 och köpte den och senare sålde till pappa.

Mattias och jag ska vårda den ömt och inte göra för stora förändringar. Nämnas kan att många tycker att pappa var galen som gjorde om en originalbil till en custom, men det är verkligen en bil av sin tid. Han ”slaktade” tre 55or för att få ihop denna pärla. Och ja, baren i baksätet fungerar.

Malin Rosenqvist en av ägarna