Nätverket på gemensam vägs möte med Kristdemokraternas tillväxt- och miljökommitté.

Från vänster, bakre raden: Henrik Nyberg (Riksförbundet M Sverige), Jan Tägt (MHRF) och Magnus Oskarsson (KD). Från vänster, främre raden: riksdagsledamöterna (om inte annat anges): Lili André, Larry Söder, Jan Fjellstedt (sakkunnig), Camilla Brodin, Magnus Jacobsson, Kjell Arne Ottosson och Saga Rypdal Josefsson (sakkunnig).

Nätverk på gemensam väg träffar Kristdemokraternas tillväxt- och miljökommitté gällande ELV

Nätverk på gemensam väg träffade den 8 april Kristdemokraternas tillväxt- och miljökommitté för att ge en sammanfattning av konsekvenserna för fordonsägare, företagare och myndigheter med EU-kommissionens förslag i den ELV-förordning som är under beredning. Nätverket företrädes av Henrik Nyberg, Riksförbundet M Sverige, och Jan Tägt, Motorhistoriska Riksförbundet.  Kristdemokraterna medverkade med sex riksdagsledamöter och två sakkunniga.

Nätverk på gemensam vägs möte med Kristdemokraternas tillväxt- och miljökommitté i tisdags var en direkt uppföljning på nätverkets frukostmöte den 26 april i Riksdagshuset efter en inbjudan från Kristdemokraterna som önskade få en bättre bild av de problem som nätverket ser i den pågående beredning i rådet och parlamentet. Beredningen har pågått i fem år och har hittills resulterat i närmare 3 000 ändringsförslag (de senaste 2 000 ändringsförslag från parlamentet hittar du här!).

Historiska fordon är huvudsakligen undantagna, men…

Historiska fordon är huvudsakligen undantagna i förslagen från såväl kommissionen som rådet och parlamentet. Det gäller dock inte delar till dessa fordon och inte heller delar till alla andra fordon som är yngre än 30 år. Det finns en mängd föreslagna inskränkningar som berör allt ifrån vem som får sälja begagnade fordonsdelar, krav på delarna, vem som får demontera dem och vem som får köpa och från vem. Det träffar bland annat alla som själva lagar sina fordon, amatörbygger, bygger om eller upp fordon, folkrace liksom merparten av alla andra grenar inom motorsporten. Och det oavsett fordonsslag där motorcykelägare kan drabbas särskilt hårt då tillgången på begagnade delar kraftigt kan komma att begränsas.

Vid försäljning av fordon liksom vid export kommer det ställas nya långt gående krav. Säljaren kan dessutom kan bli beroende av ett utlåtande från en ”oberoende fordonsexpert”. En helt ny yrkesgrupp som ska dokumentera att fordonet som säljs inte utgör avfall. Hur många av de årligen 2 400 000 ägarbyten i Sverige som berörs vet ingen i dag. Många blir det dock då fordon som inte en godkänts vid kontrollbesiktning enligt förslaget ska utredas. Detsamma kan gälla om fordonet saknar försäkring.

Undantag och avfall

Regeringskansliet har i förhandlingarna i rådsarbetsgruppen fått igenom att fordonsägaren kan få behålla ett fordon, även om det klassats som avfall. Det avser fordon av särskilt kulturellt intresse och fordon som ägaren avser att laga. Men även här finns skäl till förbättringar.

  • För det första är dessa undantag en option för medlemsstaterna som innebär att de kan välja att tillämpa dem, men även att avstå.
  • För det andra är inte fordon av särskilt kulturellt intresse definierade. Nätverk på gemensam väg har drivit frågan för att få undantag för fordon i motorsport, amatörbyggen, ombyggda och uppbyggda fordon, fordon som ingår i samlingar eller står på museum och det oavsett ålder och skick.

Ett särskilt problem även om undantagen tillämpas av medlemsstaterna, till exempel Sverige, är att reservdels- och donatorfordon sannolikt alltid kommer anses utgöra avfall och skyndsamt ska lämnas till det auktoriserade demonteringsföretaget.

Äganderätten satt under prövning

Sammanfattningsvis är äganderätten satt under prövning då fordonet kan fråntas dig för skyndsam skrotning. Är det ägaren som ska avgöra vad som ska hända med fordonet eller är det staten genom dess tjänstemän när förordningen är antagen och ska implementeras i Sverige? Nätverk på gemensam väg har mycket dålig erfarenhet av hur tillämpningen av förordningen om gränsöverskridande transporter av avfall har tillämpats av tillsynsmyndigheterna de senaste tio åren i Sverige.

Då ELV-förordningens bindande kriterier, för att avgöra om ett fordon är begagnat eller avfall, bygger på den icke bindande vägledningen om avfallstransporter, ser Nätverket en uppenbar risk i att fordonsägare i framtiden allt oftare ställs inför en administrativ och kostnadskrävande process för att övertyga myndigheter att fordonet inte utgör avfall. Äganderätten är en fråga som inte har belysts av kommissionens arbetsgrupp i deras betänkande och konsekvensanalys. Äganderätten beaktas inte heller i kommissionens förslag. Nätverket kan inte heller se att rådsarbetsgruppen lyft äganderätten särskilt och endast ett fåtal av de nära 2 000 ändringsförslagen i parlamentet tangerar äganderätten.

Nätverket ställer sig frågande hur en så grundläggande rättighet inte beaktats, det saknas helt enkelt motiverade skäl till de ingrepp i äganderätten som förslagen i ELV-förordningen innebär. Nätverket har därför frågat justitieminister Gunnar Strömmer ”Hur tänker duförsvara svenskars grundlagsfästa rätt till privat egendom i ljuset av detta förslag?. Än har justitieministern inte svarat.

Äganderätten ska särskilt ses i skenet av ställningstagandet i Regeringskansliets Faktapromemoria 2022/23:FPM133 om Förordning om uttjänta fordon och typgodkännanden: […] Regeringen anser att ambitiösa mål och tidslinjer bör eftersträvas. Regeringen avser verka för en lagstiftning med hög miljö-och klimatambition med en balans mellan ett effektivt miljöskydd, administrativ börda, näringslivets konkurrenskraft och ett beaktande av fordonsägarnas intressen samt att hänsyn tas till att fordon är en komplex produkt som ingår i globala värdekedjor.  Därutöver anser regeringen att det är viktigt att förslaget blir samstämmigt med annan lagstiftning. […]. Tre månader tidigare publicerades ett beslutat kommittédirektiv vid regeringssammanträde den 12 juni 2023. Dir. 2023:83 som belyser äganderättens särskilda betydelse där regeringen anför att: ”[…] Skyddet av äganderätten är av central betydelse. Äganderätten är en förutsättning för frihet och marknadsekonomi, och därmed en grund för det samhällssystem som gäller i vårt land. Men även för enskilda är respekten för privat ägande och rådighet över egendom av stor betydelse. Det är därtill självklart i en liberal demokrati som bygger på rättsstatens principer och skydd för mänskliga rättigheter att äganderätten ska vara starkt skyddad. […].

Nätverket uppskattar Kristdemokraternas initiativ

Nätverk på gemensam väg uppskattar och satte stort värde på Kristdemokraternas initiativ och ser fram emot fortsatt dialog i denna och andra frågor som särskilt berör alla Sveriges ägare av begagnade fordon.

Jan Tägt talesperson för Nätverk på gemensam väg (samt sakkunnig fordon och regelverk MHRF)

 

Nätverk på gemensam väg

Bil- och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och -byggare samt motorsportintresserade har en gemensam kraft när fordonsrörelsen samlas i Nätverk på gemensam väg. I nätverket ingår:

810 000 personer

I syfte att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon samlas nu ett flertal av dessa organisationer i ett nätverk. Tillsammans samlar nätverket 810 000 personer och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare! Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbeta för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.

Motorhistoriska Riksförbundet är självfallet en aktiv del av Nätverk på gemensam väg! Klicka här eller på bilden för att läsa mer om nätverket.

Läs mer om ELV (End-of-Life Vehicles)

EU:s förslag till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Klicka här eller på löpsedeln för att läsa mer om riskerna med ELV.

Missa inga ELV-nyheter!

Följ Motorhistoriska Riksförbundet på Facebook för att inte missa senaste nytt i ELV-frågan! Alla nyheter i sin helhet med tillhörande fördjupningar finns samlade på mhrf.se. I MHRF:s pressrum hittar du medias bevakning av bland andra denna fråga.

Dela gärna detta inlägg:

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar