Nyårsklockan (Ring Out, Wild Bells) är en dikt av den engelske poeten Alfred Tennyson från 1850. Den svenska översättningen, som innehåller versraden Ring, klocka, ring är skriven av Edvard Fredin och publicerades i flera dagstidningar i januari 1889, bara två år innan den första bilen kom till Sverige!
Och sedan 1895 hör vi dikten läsas upp varje nyår från Skansen.
Försäkring och kulturarv
Under året som gått har mycket hänt inom Motorhistoriska Riksförbundet. Vår servicefunktion har förbättrats ytterligare genom att den nya hemsidan utvecklats bland annat med det nya webbaserade ansökningsförfarandet för intyg. Den nya kansliorganisationen, som sjösattes i fjol, har funnit sina arbetsformer och fungerar väl. Organisationen har nu en tydlig arbetsfördelning mellan förbundets grundpelare – försäkring och kulturarv.
På tal om kulturarv, försäkring och sent 1800-tal, det finns tusentals foton tillgängliga för allmänheten tack vare MHRF:s fordonshistoriska bilddatabas Motorkulturbild som den invigdes 19 mars 2024. Det äldsta fotografiet är taget 1892 och visar ”Cederholmaren”, en unik hemmabyggd ångdriven bil som är den äldsta svensktillverkade ännu existerande bilen. Och i körbart skick! Bilen finns dessutom bland våra MHRF-försäkrade pärlor (skrolla nästan hela vägen ned på sidan).
Motorkulturbild är ett perfekt medium för att förmedla de värdefulla historiska fordonsbilder vi förvarar i Svenskt Motorhistoriskt Arkiv. Nämnas kan att SMA i år fått en ny ordförande i arkivkommittén, Göran Flank.
Medlemskontakter och medlemsnytta
En levande och utvecklande organisation förutsätter det finns engagemang och en upplevd medlemsnytta. För att utveckla kontakterna ytterligare med medlemsklubbarna kommer Motorhistoriska Riksförbundet att besöka årsmöten för att på så sätt hålla närmare kontakt med medlemsklubbarna.
Vi kommer att erbjuda utvecklade medlemsaktiviteter, exempelvis genom föreläsningar och utbildningar. De via Teams har visat sig vara en mycket uppskattad del av vår kommunikation med klubbarnas representanter. Så även de publika vi har hållit!
För att inhämta klubbarnas synpunkter önskemål i allmänhet kommer styrelsen även fortsättningsvis hålla kontakt med klubbarna. Nyhetsbladet PåVäg liksom den utvecklade hemsidan är också viktiga verktyg i arbetet.
MHRF har nyligen träffat ett samarbetsavtal med M Sverige, tidigare Motormännen, för att kunna erbjuda klubbarnas enskilda medlemmar olika typer av medlemserbjudanden.
Nätverksarbete
Nätverksarbete utgör en väsentlig del av att uppmärksamma och nå ut med information om vårt kulturarvsarbete. Kulturarvsfrågorna har stärkts under året bland annat genom att Motorhistoriska Riksförbundet nu är samordnare inom Transporthistoriskt Nätverk. MHRF ingår tillsammans med bland andra Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd som ett av elva förbund som tillsammans representerar över 350 000 enskilda medlemmar.
Vidare har MHRF tillsammans med Riksförbundet M Sverige startat Nätverk på gemensam väg för hela fordonsrörelsen i Sverige. Totalt ingår nio förbund i detta nätverk som tillsammans företräder 810 000 medlemmar i frågor som berör miljontals fordonsägare.
Styrelsen
På årets förbundsstämma avgick Kurt Sjöberg efter sex år i Motorhistoriska Riksförbundets tjänst. Han avtackades av såväl personal som styrelse. Till ny förbundsordförande valdes enhälligt ledamoten Hans Andersson.
Även ledamoten Sibylla Gustafssons plats blev ledig då hon avgick i förtid. Hennes och Anderssons platser fylldes av Pia Idersjö och Ulric Långberg. Omvalda på två år blev Alexander Engström och Anders Albihn. Samtliga valdes in enhälligt av stämman.
Efter omröstning valdes före detta förbundsordförande Kurt Sjöberg, tidigare ledamoten Bent Fridholm och Jenny Asklund till valberedning. Revisorer och revisorssuppleanter är samma som tidigare. Samtliga förtroendevalda hittas här.
Utåtriktad verksamhet – MHRF syns på kartan!
Det intensiva arbetet med ELV-förslaget har inneburit att Motorhistoriska Riksförbundet har synliggjorts på ett helt nytt sätt. I våra kontakter med Regeringskansliet har vi lyft fram synpunkter på förslaget och i flera fall fått gehör för vår uppfattning.
Riskerna för det rullande kulturarvet redovisades på FIVAs, den internationella federationen för historiska fordon, årsmöte i Wien i mitten av november. Mest överhängande är ELV (End of Life Vehicle). I samband med detta lyfte och lovordade FIVAs man i Bryssel, Gabriel Lucemberri från EPPA, i sitt anförande MHRF:s föredömliga arbete när det gäller att upplysa Sveriges EU-parlamentariker om riskerna med ELV. I insatserna ingår bland annat när MHRF inför EU-valet frågade riksdagspartierna hur de ställer sig till EU-kommissionens förslag till en ny ELV-förordning mot bakgrund av att delar i förslaget bland annat åsidosätter den grundlagsskyddade äganderätten.
I syfte att uppnå av styrelsen beslutad målsättning om att öka MHRF:s synlighet och närvaro i rörelsen samt i allmänhet medverkar MHRF i evenemang som medarrangör på olika nivåer. Custom Motor Show på Elmia och Tjolöholm Classic Motor (som 2025 heter Gothenburg Classic Car Weekend) kan nämnas som exempel.
Vi kommer under året också fortsätta att utveckla Motorhistoriska dagen som firas den 6 juni, där klubbarna gör fina arrangemang. Vårt samarbete med Fabas och Nostalgia Magazine är en viktig del i detta.
End of ELV?
Såväl året som rings ut som det nya som rings in handlar till stor del om EUs förslag om ELV (End of Life Vehicle). Förslaget innehåller dock fortfarande oklarheter, bland andra avseende försäljning av fordon och reservdelar. Definitionen vad som är ett historiskt fordon föreslås kompletteras med fordon av särskilt kulturellt intresse.
FIVA, den samlade globala kraften för den fordonshistoriska rörelsens intressen där Motorhistoriska Riksförbundet finns representerat, har lämnat ett omfattande remissvar där man bland annat framför att det måste finnas möjlighet till nationella anpassningar av regelverket. MHRF har tillsammans med Nätverk på gemensam väg i dialog med Regeringskansliet fått gehör för våra synpunkter och genomslag hos medlemsstaterna i rådsarbetsgruppens förhandlingar.
Det nya parlamentet väntas ta ställning till ELV-förslaget under 2025. MHRF, nu tillsammans med Nätverk på gemensam väg, kommer förstås att fortsatt arbeta med denna fråga. Och alla andra utmaningar mot fordonshobbyn förstås – vi jobbar för dig och skyddar ditt intresse! Det har Motorhistoriska Riksförbundet gjort sedan 1969.
Men först en välförtjänt julledighet för såväl styrelse som kansli. En god sådan önskas till alla läsare! Utöver ett gott nytt år fyllt av rullande kulturarv.
Och så var det julklapparna!
Vi vill avsluta med två julklappar:
- Redan nu kan vi avslöja att MHRF-försäkringen inte kräver någon fysisk inspektion längre vid ansökan för MC och moped värda upp till 117 600 kronor (2 PBB).
- En annan nyhet är att en organisationsförsäkring och en styrelseansvarsförsäkring nu ingår i ordinarie medlemsavgift till MHRF och är anpassade till klubbens verksamhet. Detta innebär en stor kostnadsbesparing för klubbarna då de slipper en egen försäkring, samt får en trygghet i samband med arrangemang samt för egendom. Dessutom är medlemmarna olycksfallsförsäkrade på MHRF-klubbarnas evenemang!
Hans Andersson förbundsordförande MHRF
Kurt Sjöberg före detta förbundsordförande MHRF

Kurt Sjöberg kör sin Packard 1940 längs Strandvägen i Stockholm. Foto: Göran Schüsseleder.
En extra julhälsning från Kurt Sjöberg
– Jag vill tacka kanslipersonalen för goda arbetsinsatser under verksamhetsåret. Efter sex år som förbundsordförande lämnade jag styrelsen i samband med årets stämma. Det har varit ett mycket stimulerande år där Motorhistoriska Riksförbundet blivit mer synligt i omvärlden, bland annat genom utökat samarbete med andra organisationer inom vårt intresseområde.
Det är med stolthet jag ser tillbaka och önskar Hans Andersson all välgång i det viktiga arbetet att hålla det rullande kulturarvet rullande!

I Hans Anderssons garage finns flera Mercedes-Benz, men även denna förkrigs-DKW från 1939. Bland annat. Foto: privat.
En extra julhälsning från Hans Andersson
– Jag vill tacka, utöver stämman för förtroendet, min föregångare Kurt Sjöberg för sina insatser för både förbundet och rörelsen. Framrutan är alltid större än backspegeln – så har det varit i alla tider!
Jag ser fram emot att engagera mig, och ta tag i, rörelsens utmaningar.
MHRF:s julkort 2024
Bilden till årets julkort är tagen av ägaren Rolf Nilsson. Det är en Opel Kadett 1100 rally, årsmodell 1967. Bilen är ursprungligen från Vetlanda och hämtad av Rolfs dotter som såg chansen att få överta hans gula 1900 rallykadett.
Bilden är tagen längs byvägen inte långt från bostaden i Aspås tre mil nordväst Östersund. Reportage om bilen hittas i Backspegeln nr 1 2024 och troligen i kommande julnummer av Opelbladet.
Lämna en kommentar