Framställan till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) och infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) omfattar de frågor som är aktuella för Sveriges fordonsägare beaktat kommissionens förslag, ordförandeländernas och rådsarbetsgruppens liksom rapportörernas och parlamentarikernas ändringsförslag. Totalt är det ca 3 000 förslag avseende skäl, artiklar och bilagorna. Nätverk på gemensam väg gav sin syn på ett antal avgörande frågor där vi anser att förslaget åsidosätter den enskildes rätt till sin egendom. Vi bad regeringskansliet att svara på ett antal frågor med motiverade förslag till förbättringar av skäl, artiklar och bilagor. Framställan gjordes den 11 mars.
Nätverket stöder EU-kommissionens avsikt att förbättra spårbarheten och kontrollen av uttjänta fordon för att minimera miljörisker och eliminera den illegala export som förekommer. Det är viktigt att fordon som utgör avfall tas om hand av de auktoriserade avfallshanteringsföretagen för att minimera miljö- och hälsorisker och bevara råvaror inom unionen.
Kriterierna för ”uttjänt fordon” oprecisa
Även om dessa mål i princip bör välkomnas, anser Nätverk på gemensam väg att förslaget innebär betydande negativa konsekvenserna för fordonsägarna och konsumenterna. I förslaget definieras kriterierna för ett ”uttjänt fordon” på ett oprecist och alltför vitt sätt. Konsekvenser innebär att ett alltför stort antal fordon riskerar att omotiverat klassificeras som uttjänta fordon. Förutom att fordonet blir klassat som avfall och skyndsamt ska skrotas drabbas den enskilde fordonsägaren av kostnader och onödig administration för att bevisa att dennes fordon inte är avfall, när ägaren vill behålla sitt fordon. Konsumenter och då särskilt låginkomsthushåll, som är mer benägna att äga äldre fordon, kommer att drabbas särskilt hårt.
Skrivelsen till Regeringskansliet har även tillställts Naturvårdsverket, Transportstyrelsen, de baltiska och nordiska kollegor, partierna och riksdagsledamöter, våra parlamentariker och deras kanslier, rapportörerna, branschorganisationer i Sverige liksom till exempel Fédération Internationale des Véhicules Anciens och Insurance Europé.
Jan Tägt representant för Nätverk på gemensam väg (samt sakkunnig fordon och regelverk MHRF)
Från justitieministern intet nytt
Nätverk på gemensam väg vände sig i början av februari återigen till justitieminister Gunnar Strömmer (M) och förtydligat ELV-frågan: Hur kan obligatorisk inlämning av privat egendom för skrotning utan ekonomisk ersättning vara förenligt med rätten till privat egendom?
Klicka här eller på bilden för att läsa mer.
Nätverk på gemensam väg
Bil- och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och -byggare samt motorsportintresserade har en gemensam kraft när fordonsrörelsen samlas i Nätverk på gemensam väg. I nätverket ingår:
- American Car Club Sweden (ACCS)
- Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF)
- Riksförbundet M Sverige
- Svenska Bilsportförbundet (SBF)
- Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO)
- Sveriges Motorcyklister (SMC)
- Svenska Motorsportförbundet (Svemo)
- Swedish Street Rod Association (SSRA)
- Teknisk support till amatörbyggare (TESTA)
810 000 personer
I syfte att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon samlas nu ett flertal av dessa organisationer i ett nätverk. Tillsammans samlar nätverket 810 000 personer och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare! Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbeta för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.
Motorhistoriska Riksförbundet är självfallet en aktiv del av Nätverk på gemensam väg! Klicka här eller på bilden för att läsa mer om nätverket.
Läs mer om ELV (End-of-Life Vehicles)
EU:s förslag till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Klicka här eller på löpsedeln för att läsa mer om riskerna med ELV.
Missa inga ELV-nyheter!
Följ Motorhistoriska Riksförbundet på Facebook för att inte missa senaste nytt i ELV-frågan! Alla nyheter i sin helhet med tillhörande fördjupningar finns samlade på mhrf.se. I MHRF:s pressrum hittar du medias bevakning av bland andra denna fråga.
Lämna en kommentar