ELV – End of Life Vehicle

EU-kommissionens förslag till ELV-förordning har förhandlats mellan de 27 medlemsstaterna under åren 2023 till 2025 och i EU-parlamentets berörda utskott under 2025. Inför kommande triologiförhandlingar antog Rådet medlemsstaternas position i juni och i september antog EU-parlamentet sin position. Kommissionens, Rådets och EU-parlamentets förslag till skäl, artiklar, paragrafer och bilagor återges i sin helhet i ett dokument på 504 sidor, sammanställt den 16 september 2025 av Rådets generalsekretariat. Ta del av dokumentet här.

De tre förslagen skiljer sig åt i många punkter, bland annat:

Kommissionens förslag

  • undantag för historiska fordon
  • särskilda krav vid export
  • särskilda unika kriterier för att avgöra om ett fordon är avfall, utöver gängse definition i avfallsdirektivet (2008/98/EG)

Rådets position

  • undantag för historiska fordon
  • möjlighet för medlemsstaterna att undanta fordon av särskilt kulturellt intresse när de klassats som avfall
  • möjlighet att ansöka om att få reperara ett fordon som klassats som avfall
  • fler omfattande krav vid export och gränsöverskridande transporter
  • all försäljning utom sådan som sker fysiskt mellan privatperson ska föregås av en särskild bedömning
  • särskilda unika kriterier för att avgöra om ett fordon är avfall, utöver gängse definition i avfallsdirektivet (2008/98/EG)

Parlamentets position

  • undantag för historiska fordon kompletterades med delar till dessa
  • möjlighet för medlemsstaterna att undanta fordon av särskilt kulturellt intresse
  • fordon ska kunna kan repareras under hela sin livslängd
  • varje ägares fria beslutsrätt över sin egendom
  • förenklade krav vid export och gränsöverskridande transporter
  • enbart när företag säljer fordon ska en särskild bedömning om fordonet är avfall göras
  • lättnad i de särskilda unika kriterierna för att avgöra om ett fordon är avfall, utöver gängse definition i avfallsdirektivet (2008/98/EG)
EU-parlamentet i Strasbourg.
EU-parlamentet i Strasbourg. Foto: Jan Tägt.

MHRF:s ELV-arbete i EU

Motorhistoriska Riksförbundet arbetar även över gränserna med ELV-frågan, bland annat tillsammans med systerorganisationer och den internationella federationen för historiska fordon, Fédération Internationale des Véhicules Anciens.

Fédération Internationale des Véhicules Anciens

MHRF:s arbete fick internationellt erkännande

Riskerna för det rullande kulturarvet räknades upp på FIVA:s årsmöte i mitten av november 2024 när FIVAs Legislation Commission presenterade sitt arbete. Mest överhängande är ELV. I samband med detta lyfte och lovordade FIVA:s man i Bryssel, Gabriel Lucemberri från EPPA, i sitt anförande Motorhistoriska Riksförbundets föredömliga arbete när det gäller att upplysa Sveriges EU-parlamentariker om riskerna med ELV.

I insatserna ingår bland annat när MHRF inför EU-valet frågade riksdagspartierna hur de ställer sig till EU-kommissionens förslag till en ny ELV-förordning. Det fem frågorna ställdes mot bakgrund av att delar i förslaget bland annat åsidosatte den grundlagsskyddade äganderätten.

Följ ELV-frågan sedan 2023 i tidigare nyheter