EU-kommissionens förslag till ELV-förordning har förhandlats mellan de 27 medlemsstaterna under åren 2023 till 2025 och i EU-parlamentets berörda utskott under 2025. Inför kommande triologiförhandlingar antog Rådet medlemsstaternas position i juni och i september antog EU-parlamentet sin position. Kommissionens, Rådets och EU-parlamentets förslag till skäl, artiklar, paragrafer och bilagor återges i sin helhet i ett dokument på 504 sidor, sammanställt den 16 september 2025 av Rådets generalsekretariat. Ta del av dokumentet här.
De tre förslagen skiljer sig åt i många punkter, bland annat:
Kommissionens förslag
- undantag för historiska fordon
- särskilda krav vid export
- särskilda unika kriterier för att avgöra om ett fordon är avfall, utöver gängse definition i avfallsdirektivet (2008/98/EG)
Rådets position
- undantag för historiska fordon
- möjlighet för medlemsstaterna att undanta fordon av särskilt kulturellt intresse när de klassats som avfall
- möjlighet att ansöka om att få reperara ett fordon som klassats som avfall
- fler omfattande krav vid export och gränsöverskridande transporter
- all försäljning utom sådan som sker fysiskt mellan privatperson ska föregås av en särskild bedömning
- särskilda unika kriterier för att avgöra om ett fordon är avfall, utöver gängse definition i avfallsdirektivet (2008/98/EG)
Parlamentets position
- undantag för historiska fordon kompletterades med delar till dessa
- möjlighet för medlemsstaterna att undanta fordon av särskilt kulturellt intresse
- fordon ska kunna kan repareras under hela sin livslängd
- varje ägares fria beslutsrätt över sin egendom
- förenklade krav vid export och gränsöverskridande transporter
- enbart när företag säljer fordon ska en särskild bedömning om fordonet är avfall göras
- lättnad i de särskilda unika kriterierna för att avgöra om ett fordon är avfall, utöver gängse definition i avfallsdirektivet (2008/98/EG)

MHRF:s ELV-arbete i EU
Motorhistoriska Riksförbundet arbetar även över gränserna med ELV-frågan, bland annat tillsammans med systerorganisationer och den internationella federationen för historiska fordon, Fédération Internationale des Véhicules Anciens.

MHRF:s arbete fick internationellt erkännande
Riskerna för det rullande kulturarvet räknades upp på FIVA:s årsmöte i mitten av november 2024 när FIVAs Legislation Commission presenterade sitt arbete. Mest överhängande är ELV. I samband med detta lyfte och lovordade FIVA:s man i Bryssel, Gabriel Lucemberri från EPPA, i sitt anförande Motorhistoriska Riksförbundets föredömliga arbete när det gäller att upplysa Sveriges EU-parlamentariker om riskerna med ELV.
I insatserna ingår bland annat när MHRF inför EU-valet frågade riksdagspartierna hur de ställer sig till EU-kommissionens förslag till en ny ELV-förordning. Det fem frågorna ställdes mot bakgrund av att delar i förslaget bland annat åsidosatte den grundlagsskyddade äganderätten.
Följ ELV-frågan sedan 2023 i tidigare nyheter
- Hoppet har tänts för fordonsägare, men hotet finns kvar (11 september 2025)
- EU-parlamentet tar ställning kring ELV (10 september 2025)
- Hopp från Bryssel om ELV (End-of-Life Vehicles) (18 juli 2025)
- Positivt besked från EU-parlamentet om ELV-förordningen (19 juni 2025)
- ELV-frågan– måste äldre fordon skrotas? Webbinarium Nätverk på gemensam väg (13 maj)
- Kära EU-parlamentariker… ELV och äganderätten! (25 april)
- Strömmer måste svara på om vi ska tvingas skrota våra fordon Dagens Nyheter (22 april)
- Nätverk på gemensam väg träffar Kristdemokraternas tillväxt- och miljökommitté gällande ELV (8 april
- Möte med riksdagen om ELV (End-of Life Vehicles) (26 mars)
- Behandling av ändringsförslag kring ELV i EU-parlamentet (17 mars)
- Nätverk på gemensam väg gör framställan om ELV till klimat- och miljöministern och infrastrukturministern (11 mars 2025)
- ELV – EU-parlamentets utskott diskuterar parlamentets senaste rapport ur FIVA:s nyhetsbrev (5 mars 2025)
- EU-förslag oroar fordonsägarna pressmeddelande (13 februari 2025)
- EU-hotet att våra bilar måste skrotas är kvar debattartikel i Aftonbladet (10 februari 2025)
- ELV – EU-parlamentet håller de första lagstiftningsdiskussionerna på utskottsnivå ur FIVA:s nyhetsbrev (10 februari 2025)
- Nätverk på gemensam väg förtydligar ELV-frågan till justitieministern (4 februari 2025)
- Parlamentariker belyser ELV-hotet för EU-medborgare (30 januari 2025)
- Öppet brev om ELV till justitieminister Gunnar Strömmer (17 januari 2025)
- 31 083 personer skrev under ELV-uppropet! (9 januari 2025)
- Pourmokhtari lyfter fordon av särskilt kulturintresse i Bryssel i samband med ELV (8 januari 2025)
- Fordonsrörelserna: Skydda äganderätten – förbättra ELV-förslaget! (20 november 2024)
- ELV – 10 aktuella frågor som Nätverk på gemensam väg driver (14 november 2024)
- EU-parlamentets arbete med ELV-frågor har inletts (18 september 2024)
- MHRF:s sakkunnige Jan Tägt fick pris för sitt engagemang inom bil- och mchobbyn (29 juli 2024)
- Fordonsrörelsen samlad: Nätverk på gemensam väg (31 maj 2024)
- Riksdagspartierna om ELV inför EU-valet (12 april 2024)
- EU-kommissionen: Undantas verkligen veteranbilar från EU-lag om bilskrotning? (20 mars 2024)
- MHRF: Riksdagspartierna om ELV inför EU-valet (11 mars 2024)
- Konstruktivt ELV-möte i Riksdagen (6 mars 2024)
- Regeringskansliet diskuterar ELV med MHRF (31 januari 2024)
- ELV-kritik både inom och utanför Sverige (19 december 2023)
- Inte bara MHRF reagerar mot ELV (16 november 2023)
- Tre minuter ELV på Regeringskansliet (13 november 2023)
- MHRF:s remissvar till Regeringskansliet gällande ELV-förordningen (2 november 2023)
- Vårt rullande kulturarv måste räddas! (26 oktober 2023)
- MHRF vill diskutera ELV med berörda utskott (18 oktober 2023)
- MHRF: EUs ELV-förordning hot mot fordonshobbyn! (26 september 2023)